D09
Gammsmurfen skrev:
Man ska inte behöva vara orolig att pannan kokar pga strömavbrott.
Som jag förstått är det fläktstyrda pannor som är på tapeten (om man har någorlunda krav på verkningsgrad)
Eftersom fläkten även stannar vid strömavbrott så minskar pannans effekt drastiskt.
Den effekt som ändå avges medan pannan svalnar ska kunna avledas med självcirkulation, eftersom laddomaten även är stilla.
TS ska ju installera acktank samtidigt, så då finns ju möjlighet att installera med tanke på självcirkulation.
Sedan är det väl krav på att det ska vara kylslinga i pannan med tillkopplad SYR-ventil för nödkylning?

Det har inträffat mig några gånger att strömmen gått strax efter ett ilägg (310 L ved)
Vad som händer är att nödkylningen går in ca 1 minut. Därefter klarar självcirkulationen av resten.

Största misstaget jag gjorde i min installation var att köpa en panna med tryckande fläkt.
Mitt tips är därför en panna med sugande fläkt och grova rör mellan panna och tank.
Om möjligt placera tanken i högre nivå än pannan.

Beroende på hur kraftigt byggd sambo man har, så kan det vara en nackdel med metersved.
Risken är nämligen att man inte får nån hjälp med klyvning, stapling och eldning.
Det behöver inte vara 1 meters ved ; )
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Problemet..... är att där jag bor så går strömmen så stannar även vattnet. Om jag förstått det rätt att det kyler pannan med vanligt kranvatten.
Sedan att fläkten stannar och pannan minskar i effekt... probbset är att jag har hög skorsten å bra drag som fasen. Men d kanske går att ficka med en sådana drag vipp lucka. Om man har för häftigt drag.

Nja om man vill så går det ju göra lite kärring ved d gånger hon VILL elda. 50 cm :p
 
Redigerat:
Du får nog skaffa ett UPS-aggrgat till laddomaten. (eller till hela anläggningen)
Dragbegränsare i skorsten är inte helt fel.
Blir dessutom lättare att justera in pannan om man har en sån.
 
+1 på det.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Ups är lite overkill.... borde ju räcka med batteri och omvandlare till 230v
Bara för att kyla av pannan.
 
Batteri + omvandlare med inbyggd automatik =UPS
Kostar några hundringar på ebay
 
Ok... googla det å fick upp ett elverk men kanske finns bådeoch
 
sök på ebay efter tex "inverter ups 500w"
 
Pannor för upp till 50cm ved verkar ofta ha 1 munstycke genom rostret.
Min 75cm panna har två, och metersvedpannorna fler. (ok, jag har bara tittat in i en meterspanna, där det var 3)
Jag upplever att det tar ett bra tag innan man fått upp farten i bägge munstyckena. Oftast brinner det bättre genom det ena, medan det andra kommer igång lite senare.
Jag gissar att den här obalansen kostar, eftersom ofullständigt förbrända vedgaser går till spillo.
Fenomenet märks tydligt vid uppstart. Röken från skorstenen övergår abrupt från synlig till osynlig när det andra munstycket kommer igång.
Om man är riktigt noga att fördela ut glöden från startbrasan märks det dock inte av så mycket.

Min poäng är att det kan vara svårare att komma upp i tillverkarens angivna verkningsgrad i en långvedspanna.
En annan nackdel med metersved är att pannorna har så stor effekt. En vanlig laddomat kanske inte räcker till, skortenen blir för liten, osv.. Det man vill åt är ju egentligen bara ett stort vedmagasin.
Nu är det några år sedan man googlade vedpannor, men då var iallafall utbudet litet på den sorten.
 
Gamsmurfen: har själv gått i dessa tankar med att d kan bli ineffektivt med större rosteryta. Men inte fått någe bra svar från någon. Men d borde vara som du säger. Hade du en panna med 2 dysor vad är det för sort?

Men det borde gå klara sig med 1 dysa upp till 60-65cm ved. Eftersom keramik blir så het att intilliggande ved kommer att förgasas av hettan?
 
Men å andra sidan kan de inte vara många procent som går oförändrad i uppstarten. Skulle gärna vilja ha någon ritning på en panna med stort ved magasin.
Veda miljö 70 den har endå omvänd förbränning men det borde vara halvkass verkningsgrad. Fick en broschyr med dessa pannor och det står inte om verkningsgrad graden på dom. Bara att den är hög... panntilverkarna bruka va snabb å klistra in en procentsatts på verkningsgrad en.

Hittade denna hemmapulade panna men fattar inte riktigt hur rökgaserna åker i den mot slutet.... någon sorts tryckande fläkt verkar det vara.

http://youtu.be/1LhsxVcEt1s
 
Nej jag tror inte heller det blir mätbara förluster, bara man är medveten om problematiken och är noga med att fördela ut glödbädden från startbrasan innan man fyller vedmagasinet.
Det är en Orlan60 jag eldar i. Med tanke på att den väger närmare ett ton, så ska det vara en rejäl startbrasa.
Anledningen till att det blev en Orlan var ekonomin.
För mig var en 100 000kr-panna inte ett alternativ,- det var snarare jordvärme eller Orlan.
Om det är metersved som gäller så ser väl Atmos dc75se intressant ut på pappret?
Sugande fläkt, 345 liters vedvolym, 40 000kr inkl laddomat från Kotly.
Har dock ingen erfarenhet hur de funkar i praktiken.

Det där pannbygget du länkade till verkar trycka lågan neråt genom keramiken och sedan ut på baksidan där de sammankopplats med de 8 rören som utgör värmeväxlare i i vattenmanteln på pannans långsidor. Därefter leds rökgaserna till rökröret från varsin sida. Så uppfattar jag konstruktionen, men jag kan ha otur när jag tänker ibland.
 
Orland 60. Hur är den att elda med då?
Är inte den snarlik atmos med ?

Kollat på atmos 50 gsx 220 L ved magasin. Men är lite osäker på om den räcker. Lr hur mycket vatten den orkar ladda på 1 inlägg. Läste någon tråd där d påstås vara sämre verkningsgrad än vad d utger sig för att ha.
 
Orlan60 funkar, men om man ist väljer en panna med sugfläkt har den del fördelar.
Eftersom de beter sig mer som en självdragspanna så gör det mindre om man har lite läckage runt lucktätningar.
En stor fördel är att man kan fylla på ved med fläkten igång, så pannrummet blir förmodligen inte rökfyllt, vilket är fallet om jag måste göra ett andra ilägg i Orlan där skorstensdraget inte räcker till för att suga ut röken.
Om jag inte släpper ner framledningstempen för lågt behöver jag inte lägga på, och då är det ju inget problem. Dessutom har jag inte pannrummet i bostaden, så lite röklukt gör inget.

Man kan nog anta att verkningsgraden mellan olika pannfabrikat skiljer väldigt lite om man jämför pannor i samma kategori. Att man har pannan bra injusterad, torr ved, nysotad osv är sånt som spelar mycket större roll än ett par % hit eller dit i tillverkarnas specifikationer.
Det blir alltså vedmagasinets volym som i huvudsak avgör hur mycket vatten den kan värma ett visst antal grader på en brasa.
Tråden "Atmos GSX50" ger väl en fingervisning av vad man kan förvänta sig i verkligheten.
 
Atmos gsx 50 är nog den tråden jag läst... jo d e ju bra att få en sådan verklighets inblick. Skulle bara ha varit en sådan inblick på många fler pannor...

Orland 60... men finns det inte med fläkt på den?

Har själv oxo pannrummet i ladugården så rök är ju inget problem.

Hur passar sig d in skorsten å så till pannan? Tänkte om den passar för min skorsten. Den är anpassad engångs i tiden för en Passat panna. Så den en nog 250mm å ca 7-9 meterhöga. Så en självdrags orland kanske skulle fungera.

Finns det något för att reglera draget ut ur pannan på din orland 60 ?

Hur är det med keramiken i den lätt å byta eller dyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.