E
Skrivet av: Lars52

Fantastiskt, ändringar i bärnade konstruktion kräver bygglov i stads planerade områden men inte på landet. Lik stor bula i skallen var man bor, planerat eller ej. Varför accepterar vi dnna byråkrati??
 
E
Skrivet av: Björn

Jag undrar om inte det vore dags att protestera mot PBL och kommunernas hutlösa prissättning dels är det deras tolkning som gäller ex vid placering av hus prickmarkerar kommunen(KM) viss del av tomten så du får inte bygga även om du har jättetomt 1500m2 utan du kan få bygga i den lägsta delen om nivåerna skiljer samt vill du ha ett svagt lutande tak så säger detaljplanen sadeltak,men har du pengar för en arkitekt som är bekant i KM så får du bygga nästan hur du vill.Demokrati finns ej heller i KM vid överklagan så vet inte du vilka handlingar som KM har medan du själv lämnar in dina handlingar som du inte vet vilka av dina handlingar som tas med vid byggnadsnämndens möte sen får du bara beslutet och om du överklagar igen så har du noll koll vilka handlingar som skickas vidare.
Sen fastighetsskatten/avgiften som du betalar men du har inget att säga till om i den KM genom ex valsedel
 
E
Skrivet av: Dennis

Hej
Om vi vill ändra fönsterstorlek och takets utformning, måste vi då få ändrat bygglovet hos kommunen? det är ju inte avgörande för konstruktionen, men med tanke på att Malmö kommun redan fakturerat oss 18 000 för bygglov och startdatum så ska de väl ha ett par tusen bara för att ändra i ursprungsritningen. Någon som vet mer kring detta, och som precis som jag känner sig lurad av de avgifter som debiteras i samband med bygglov? Några förhandsbesked om kostnad kunde vi inte heller få, och tillbyggnaden är 60kvm i ett plan...18 000!
 
E
Skrivet av: Ben

Är det fortfarande obligatoriskt med byggfelsförsäkring? Ska bygga ett fritidshus och göra allt tillåtet arbete själv. Visserligen med "full" standard. Hur är det med kvalitetsansvarig i detta fall?
 
E
Skrivet av: Mikael

hur stor kan en balkong vara för att kallas för balkong?
 
E
Skrivet av: David

Jag vet att man får ha ett skärmtak på max 15kvm utan bygglov.
Men får man då bygga ytterligare skärmtak över tex. en källaringång?
Den totala aeran av skärmtak blir då över 15kvm...
Är det godkänt?
 
E
Skrivet av: lolita

Hej! Alla bör veta om att genom rättsfall KR 434406 som har vunnit laga kraft är det tillåtet att utan grannmedgivande och utan ansökt marklov resp bygglov höja marknivå med 2 meters hög stödmur strax intill granntomt, med lika högt plank ovanpå, det framgår från målets innehåll. Det står även ingenting om att jag har blivit lurad med felaktig ritning för grannmedgivande där markhöjning med stödmur och plank helt på punktprickad mark saknades; att jag har blivit berövad alla möjligheter att i förväg veta om blivande olagliga förändringar och skada för mig tomt eftersom varken delgivning för just mig av bygglovsförslag och nödvändig enl PBL utstakning har aldrig skett, det är skriftligt bevisat- Lantmäteriet har erhållit lika felaktig ritning. Efter att bygglovet för redan uppfört bygge först har blivit av Länsstyrelse upphävt har kommunen begärt om mitt medgivande på nytt och tolkat mitt svar felaktigt har exakt samma bygglov vunnit laga kraft i alla rättsinstanser. Om någon vill ha bevisning kan jag visa varenda intyg och ritning. Så det är fritt fram att lura grannar och bygga olagligt!
 
E
Skrivet av: Tore Elliasson

Var hittar jag domen till själva rättsfallet?
 
E
Skrivet av: Annelih

Får jag lov att bygga ett 45 våningars hus på min tomtgräns till grannen? Dessutom har byggnaden ljud runt 100 decibel. Jag behöver 1,5 hektar mark som byggnaden tar i anspråk till en byggnadsgrund av cement och betong som ovanpå detta då har 45 våningar????Vet någon!
 
E
Skrivet av: anna

Får man installera kök i gästsuga på 40 kvm?
 
E
Skrivet av: anna

Får man installera kök i gästsuga på 40 kvm?
 
E
Skrivet av: Tobias

Jag har fått ett bygglov på att bygga en lägenhet i min källare. Jag har kommit ganska långt på byggnationen invändigt och har hittat en hyresgäst och här till min fråga -
Enligt bygglovet ska jag ha en handikappanpassad entré för fallet på ca 1 höjdmeter. Den som är intresserad av att hyra lägenheten vill beställa ett extra jobb av mig. Att jag inte bygger den handikappanpassade entrén och gör en terrass på den platsen istället.
Är skulle det vara godkänt att slopa handikappanpassningen, om jag kan visa på hans beställning på terrassen?
 
E
Skrivet av: daniel

vi bor i ett fri köpt radhus, undrar om jag behöver bygglov för att bygga tak på vår altan?
 
E
Skrivet av: Torpalainen

Ändring av bärande väggar kräver INGET bygglov. Däremot skall bygganmälan göras då man ändrar bärande konstruktioner.
 
E
Skrivet av: Jimmy

Hej!
Bor i ett radhus med källare under jorden. Bor mitt i längan och dom husen på hörnorna har dörr och trapp ner till källaren.
Kan jag gräva ner en trapp och skära upp en dörr i min källare utan bygglov?
Bor i Sigtuna kommun.
Nån som vet nå svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.