Tilläggsisolering och byte av värmesystem riskerar att skapa en grogrund för fukt och mögel i vindsutrymmet. Men med regelbunden kontroll och rätt åtgärder kan du minska risken för kostsamma mögelskador.


Du kan läsa artikeln här: Minska risk för fukt på vinden
 
E
Skrivet av: Gäst

Styrd ventilation har funnits länge, jag har haft ett system från trygghetsvakten installerad sedan 4 år. ( http://www.trygghetsvakten.se ). Detta system har både värme och ventilation, men värmen går bara om ventilationen inte räcker för att göra jobbet. Det har fungerat hittills och var väsentligt billigare än andra alternativ. Den "enkla" åtgärden att täta bjälklaget skulle kostat drygt 100 000 kr :) och de kunde inte garantera att det blev tillräckligt.

Att det inte skulle komma ner luft från vinden är nys. Jag använde klorin för att tvätta mögel och det doftade i huset lika länge som det doftade på vinden. Om inte luft sprids från vinden ned borde det inte heller ha doftat i huset?
 
E
Skrivet av: Gäst

Givetvis borde ju naturlagarna gälla även på vinden...

Kall luft brukar ju sträva efter att gå nedåt...
Även om man har ett i teorin så kallat tätt bjälklag så är det i praktiken helt omöjligt att utföra ett 100procentigt tätt skikt i ett gammalt hus.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tyvärr så stämmer det hos mig. Bytte ut min oljepanna mot gas samt tillägisolerade huset mycket jobb väntar till våren all tilläggisolering skall bort. Tvätta bjälkar osv...Vad betalade du för trygghetsvakten?
 
E
Skrivet av: Gäst

Mycket handlar om vad man isolerar med. Om man isolerar med mineralull måste man ha dessa lufttäta spärrar eftersom den inte klarar att binda fukt. Ett bra isoleringsmaterial skall kunna ta emot och släppa fukt efter säsong. Därför är material som sågspån och cellulosaull att föredra förutom att de är mycket bättre att jobba med.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag önskar att det var så enkelt som att välja rätt isolermaterial. Det finns studier som jag sett som pekar på att problemen är desamma oavsett om det är ull eller ekofiber/trä. Vet att SP i Borås gjort den men vet inte om den finns att läsa någonstans. Artikeln ovan är dock väldigt bra! En stor eloge, läs och ta in!
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi har mögelproblem i vår kallvind. Jag skulle vilja ha en oberoende person (dvs någon som inte har ett egenintresse av att bygga på ett specifikt sätt) som kommer och tittar på huset och råder oss hur vi ska göra. Dvs en konsult som man kan betala för att skriva en "kravspecifikation" till en byggfirma och som kan teorin. De byggare vi pratat med har ju nollkoll på teorin känns det som.

Någon som vet om det finns någon sån konsult i stockholmsområdet?

mvh Pontus
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför nämns inget om andra byggmetoder, beprövade sådana från tex kontinentaleuropa? Där har man fattat problemet sedan länge och bygger inte längre kallvindar, utan klimatvindar. Vi svenskar verkar fortfarande tro att nya hus värms upp med ved- eller oljeeldning.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur kan jag bäst isolera min vind.?huset har torpar grund och är byggt 1909.Jag tänkte börja med isolering av vind innan jag isolerar väggar i neder /över plan sen sätta in en luft/luft värme pump.samt fortsätta elda i vedspis/kakelugn nederplan och vedspis överplan.då jag hört att värme pumpen endast värmer neder plan.tacksam för svar!
 
E
Skrivet av: Gäst

-Fukten fastnar då på yttertakets insida, precis som på framrutan inne i en bil som står under bar himmel.

Jag har då aldrig haft kondens på framrutan inuti mina bilar...
Får man det så är golvmattorna blöta el.likn.
Jo,om man hoppar in i bilen med blöta kläder vid regn,men ventilerar man bilen alt. låter den torka upp inuti så försvinner problemet.

Hur f-n kan man jämföra det med en vind!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Bästa sättet att komma åt fukt, var det än finns, är att ventilera med hjälp av ett återvinningsaggregat.

Principen med FTX är en bra start, men befintliga system kan förbättras högst betydligt. Det är mycket viktigt att det installeras så att man återvinner energi och inte måste tillföra mer till stora fläktar etc, än man återvinner. Luften måste dessutom styras att cirkulera för att systemet skall ha en effektiv inverkan.

I normala FTX-system tar man in friskluft utanför huset, värmer denna med frånluften. Om man istället tar inluften från vindsutrymmet får man med automatik ventilerat vindsutrymmet, man får kortare rör i systemet vilket minskar motstånd och effektbehov för fläktarna, samt man tar tillvara även den värme som alltid finns på vinden och återför denna till boutrymmet via växlaren. Principen är mycket enkel.

Går man på djupet med detta sätt att tänka kan man öka verkningsgraden på FTX med minst en faktor 2, i vissa lägen upp till en faktor 5. Det framgår då också att flera små aggregat är bättre än ett stort för hela huset.

Jag håller just på att undersöka ett tämligen okänt system som bygger just på detta, är lämpligt för installation i såväl nya som äldre hus, och är förhållandevis billigt. Har inte alla data ännu men det jag sett verkar mycket lovande och jag kommer troligen att installera det både i mitt befintliga hus och i det jag planerar att bygga under året..
 
E
Skrivet av: Gäst

Man skriver felaktigt att det är viktigt att se över ångspärren. Det viktiga är inte att man har en diffusionstät ångspärr utan att man har en spärr som förhindrar luftrörelser. Den kan utgöras av vindduk eller andra vindtäta konstruktioner. Även om detta kan man läsa i "Kalla vindar" från SP.
 
E
Skrivet av: Gäst

Lars Bärtås skriver att man kam motverka fukt på vind genom att elda ibland. Hur ofta skall man elda i öppenspisinsats för att det skall hålla undan fukt på vind i en enplansvilla (170 m2 ) + källare?
(Stor värmepump, jordvärme, räcker annars för uppvärmning av hela huset)

G.F.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.