I Brålanda nära sjön Vänern bor Anders och Rosemary Solvarm i ett hus som är byggt inuti ett gigantiskt växthus. Växthuset skyddar huset inuti från väder och vind, samtidigt som det bidrar till att hålla värmekostnaderna nere.


Du kan läsa artikeln här: Bor ekologiskt i Naturhus
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har funderat lite på liknande konstruktioner, men med en geodome istället för ett husformat växthus. På så sätt får man en starkare konstruktion (bra en sån här vinter) och större inbyggd yta och volym med mer utomhuskänsla. Dessutom ser det häftigare ut.

Med en geodome så skulle man också kunnat få plats med en pool.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur har huset fixat den här vintern med all snö? Har allt hållit?
 
E
Skrivet av: Gäst

Det här var verkligen jättetufft! Ett eget litet paradis på något sätt, men det måste bli orimligt, outhärdligt varmt sommartid? Funderar även som 'anonym 1' ovan hur det fungerat med all snö denna vinter.. småruskigt?
 
Jag ställde frågan till Anders och han sa att de var helt skyddade från snön där inne i växthuset. Det hade alltså hållt bra. Angående värmen så säger han att det gäller att hitta skuggan. Växterna ger ju mer och mer skugga allteftersom de växer till sig.
 
E
Skrivet av: Gäst

Snön borde vara mindre problem för ett glastak än för ett vanligt tak. Orkar inte glastaket med så går en ruta sönder, men stommen håller fortfarande. Med andra ord, det kan gå sönder, men det mosar inte huset och alla som är i det.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jätte coolt hus! var finns det? Vad kostar det attha ett sådant hus? Bygga?
 
Det står i artikeln!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag var ocj kollade på detta hus förra sommaren och det var grymt coolt! De har en hemsida http://www.ecorelief.se/ där man kan kolla fler bilder och få mer info.
/Malin
 
E
Skrivet av: Gäst

Grattis till ett mycket coolt hus.
Det där är helt klart ett av de häftigaste byggen jag sett.
Nästan så man är sugen själv.
Men först ska jag göra klart vårat hus och biohus.
Mvh Niclaswww.biobygget.se
 
E
Skrivet av: Gäst

Det där kommer att ge diverse mögel och fuktproblem. Övertygad.
 
E
Skrivet av: Gäst

för någon vecka sedan kolapsade ett vexthus på runt 300 kvadrat här i sala
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför det? Så trött på alla som tror att växter = fukt eller att täta hus betyder fuktiga hus. Naturlagarna gäller 2010 också.
Att ställa ett hus i ett växthus innebär att uteluft som kommer in i växthuset blir varmare = fukthalten sjunker. Inuti huset är det varmare än i växthuset = fukthalten sjunker. Återstår fukt från huset ut i växthuset. Frånluft med hög fukthalt kan vädras ut (utomhus) även om husets utsida klarar mycket fukt (alla hus står året om i hög fukthalt, idag har jag 89% ute).
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Utan att speca närmre eller prisförhandla fick jag uppgift av en växthustillverkare att ett liknande växthus idag skulle kosta ca 1 msek. Då ingår det mesta, dock.
 
E
Skrivet av: Gäst

Wow, masugn! Tillverkar dom sitt eget järn från malm också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.