Estetik, plånbok och önskad flexibilitet avgör vilket stänkskydd du väljer. En skiva monterad på beslag är enkel att byta ut om du tröttnar medan mer beständiga material som kakel, trä och sten passar i traditionella kök.


Du kan läsa artikeln här: Välj rätt stänkskydd
 
E
Skrivet av: Gäst

Ett annat billigt och enkelt alternativ är att man sätter upp en vanlig tapet som man sedan lackar. Funkar jättebra!

/Jocke :)
 
E
Skrivet av: Gäst

Ett tips. Jag gick till tavel och ram butiken och beställde plexiglas. Istället för att jag lade 6700 + moms för en härdad glasskiva som väger ton, så fick jag 3 st paneler som jag lätt kan skruva fast för ett par hundralappar och av vilket gör att jag ganska ofta byter bakgrund genom att köpa utgående tapetrullar. Mitt annars "bara vita trista kök" får då alltid en ny spännande look som är super enkel att hålla ren.
 
E
Skrivet av: Paulina

Hej!
Har också funderat på plexiglas istället, men fungerar det bakom hällen också?
Är det lätt att hålla rent utan att det blir repor?
 
E
Skrivet av: Gäst

Glas istället för kakel behöver inte kosta mycket som alla tror, visst det gjorde det men kanske för 4 år sen. Jag hittat företag som säljer glasskivor med olika motiv eller motiv/bild som du kanske hittar bland dina bilder hemma eller värför inte beställa målat med olika färg osv. Jag har beställt med bild som är laminerat mellan två glasskivor, inte som dom flesta gör att klistrar motivet på en folie/film som sätter man direkt på glaset, glasskivan har fortfarande sama tjocklek som utan motiv dvs 6mm. Dom har visat oss att man kan även laminera tex. tapet, textil mm. eller vad man bara vill. Vi med frugan betalat för sånt glas fortfarande mindre som om vi skulle ta vanligt målat glas på annat ställe i Sthlm. Helt fantastiskt med såna unika grejer som är inte här i Sverige än och fantastisk att tack vare det har vi köket som inte anndra har :)
 
E
Skrivet av: Gäst

Om man har granitskiva som bänkskiva, är det snyggt och otroligt praktiskt att ha det som stänkskydd också (fast med tunnare skiva)

Lars
 
E
Skrivet av: Gäst

Är tacksam för tips om var ni hittat stänkskydden ni nämner.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej! Bra tips! Vad heter firman?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag skulle vilja ha glas med ett liggande långt landskapsmotiv under som skulle föreställa mossbelagda stenar, forsande vatten, trädstammar och vild skog. Om jag beställer en tapet (var - tips?) och tapetserar mellan överskåp och underskåp och sätter dit en genomsynlig glasskiva med bara lister, misstänker jag att ånga, smuts mm kommer att tränga in mellan glaset och tapeten och kan ge ödesdigra konsekvenser. Jag skulle lita på laminerat glas, men hur och var gör man det, och är det möjligt med ett eget förstorat foto? Jag litar inte att man bara kan lacka tapeten, inte i kök och främst inte bakom spis. Och undrar också vilken är längsta längd man kan ha, vi kanske behöver 3 löpmeter i en bit.
 
E
Skrivet av: seniorkonsult

Läser alla inlägg om stänkskydd men saknar en väsentlig uppgift. Stänkskydd bakomspis skall vara av obrännbart material vilket gör att träpanel, tapet etc inte får användaspå spisbredd. Dessutom bör man dra ned stänkskyddet 10 cm bakom spisen så mann slipper se kanten.
 
E
Skrivet av: anonym plattsättare

Skriv din kommentar här kakel är vanligast vad jag vet.
 
E
Skrivet av: Martin Granqvist

Jag gick till plåtslagaren och köpte rostfri plåt enligt mått (500*3400)
Betalade 1000 kr, och limmade fast med PL.
Det tog ungefär 10 minuter att montera.
 
E
Skrivet av: Thomas

I vårat kök så har vi större kakelplattor med vit nanofog. Jag kan bara säga att nanofogen är helt suverän och inte tar åt sig av smutsen alls.
 
E
Skrivet av: Hemmakatten

Det är många glasmästerier som inte håller med Denny Elfström på Bromma glasmästeri om att man måste ha härdat glas. Som jag förstått diskussionen så är det mer en fråga om vad man tror än vetenskapligt undersökt. Nåväl, vi har också glas som stänkskydd, men spegelglas vilket inte nämndes i artikeln men som kan vara väldigt snyggt i rätt miljö. Vårt spegelglas är dessutom gråfärgat/tonat vilket ger en behagligare miljö.
 
E
Skrivet av: Tyckarn

Men Hemmakatten, då syns ju både disken och smulorna två gånger.... ;)
Ingen som vet nåt mer om de emaljerade skivorna som nån tjej var uppe med på tv-serien Draknästet för nåt år eller två eller tre sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.