Genom att byta ut elpannan mot en luft/vattenvärmepump har Mats-Ola Rasmusson halverat värmekostnaderna i sin villa. Inför bytet använde han ett beräkningsprogram som gjorde det enklare att välja rätt värmepump för villans energibehov.


Du kan läsa artikeln här: Valde värmepump med omsorg
 
E
Skrivet av: Gäst

Om han lånade 80.000 till 5% ränta år 2005, och om vi räknar på ett elpris på 1 kr / kWh (vilket väl är ett rimligt genomsnitt under de senate 6 åren), så skulle Mats-Ola ha sparat så mycket att han kan betala av det sista på lånet år 2011, dvs i år.
Det är således ett ganska stort risktagande, för luft/vatten värmepumpar behöver inte alltid hålla så länge.
Å andra sidan, ifall pumpen fortsätter att gå i ett antal år till så kommer Mats-Ola att tjäna en bra slant i framtiden, eftesom el-priset nuförtiden är så högt.
Hoppas pumpen håller, Mats-Ola!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag byggde en luft-vattenanläggning 1992 med en Octopusspump. Huset hade ca 180 kvm boyta. Pumpen dockades på en 5 år gammal elpanna. Bytte ut lite radiatorer till sådana med större yta och drog ner framledningstemperaturen till 42 grader. För att fixa varmvattnet kopplade jag en elektrisk varmvattenberedare efter den som satt i elpannan. Värmepumpen fick jobba upp till 42 grader. Om den inte klarade det, kopplade elpatronerna i elpanna in vid ca 40 grader. Hela rasket gick på ca 30 kkr + lite kvällspul och jag gick från 33000 till 23000 kwh. Pay-off ca 3 år. I Skåne är det inte lönt att borra och gräva, varför enkla anläggningar som Mats-Olas och min betalar sig snabbt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har en Borsch luft/vatten 10kw sen tre år tillbaka, kostade mig 90000kr med allt, men då ingick en del radiatorer mm...
Huset är på 156+166kvm och hela uppvärmt till runt 20grader, även i garagen i källaren 3st...
Ja har även bytt alla radiatorer i huset till en betydligt större modell samt även alla fönster...
Min besparing var första året från 36000kwh till 18000kwh, dock har dom två senare vintrarna gjort det dragit iväg mot 22000kwh, men då har en bastu intsalerats o använts flitigt och vi håller inte tillbaka med elförbrukningen i övrigt....
framlednings tempen när det är över -20 ligger på max 40grader idag... passar en luft/vatten pump perfekt...

/H
 
E
Skrivet av: Gäst

Mats-Ola har framför allt prövat att justera den utgående temperaturen till radiatorerna, ?framledningstemperaturen?, i förhållande till utomhustemperaturen.

Det är väl värmepumpens styrsystem som reglerar framledningen i förhållande till utomhustempen.
Om han reglerar den själv kan han omöjligt ha konstant 20 grader inne...

Vilken temperatur framledningen behöver när det är som kallast ute beror på husets effektbehov kontra radiatorernas effektavgivning. Det är inget man kan reglera ner manuellt för att det skall passa värmepumpen bättre - Då blir det ju kallare inne...

Behöver huset högre framledning än vad värmepumpen kan producera så måste man antingen isolera bättre eller uppgradera radiatorsystemet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Skrämselpropaganda, kallar jag kommentaren ovan om att luft/vatten värmepumpar inte skulle hålla så länge att en kalkyl med en payoff-tid på 6 år skulle vara "ett ganska stort risktagande"!
Med ett kompressor-byte och en livslängd för anläggningen i övrigt på minst 15 år, så är det absolut ingen stor risktagning att satsa på en luft-vatten värmepump.
Om man dessutom satsar på en ny typ med varvtalsstyrd scroll-kompressor, så är risktagandet minimalt.
"Hoppas pumpen håller" känns lite förlegat idag, åtminstone om man håller sig till de mer kända märkena.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vår gamla värmepump var 20 år när vi bytte den för tre år sedan.
 
E
Skrivet av: Gäst

"Köldmediet hettas upp och överförs till luftbehandlare som är placerade inomhus. Luften överförs till husets vattenburna värmesystem och kan även användas för uppvärmning av tappvarmvattnet."- saxat från artikeln ovan.

Det där är uppenbart skrivet av någon som inte har en aning om hur en värmepump fungerar.
Synd att här inte är bättre korrekturläsning av ett stycke som avser att informera lekmannen om hur tekniken bakom värmepumpens besparing av energi ska fungera.

Men annars ett intressant reportage.
mvh Jesper
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför går det inte att skriva ut från er sajt.
Har frågat förut men ingen lösning eller svarholgernilsson@htomail.com
 
Jesper, tack för din synpunkt. Nu är texten ändrad och korrekt.
 
Holger, jag håller med om att vi borde ha en sådan funktion. Vi bygger om sajten nu i år och då hoppas jag att vi får med utskriftsvänligt format.
 
E
Skrivet av: Gäst

"En luft/vattenvärmepump utvinner sin energi ur utomhusluften genom att luften via en eller flera fläktar blåses igenom värmepumpens kondensorbatteri."

Den nya förklaringen är lika tokig som den gamla. Kondensorn är den del av värmepumpen där man överför värmen som pumpen levererar till husets värmesystem. Om en fläkt blåser uteluft genom kondensorn värmer du för kråkorna. Alternativt - byggt en AC.

Husvagnsthord
 
E
Skrivet av: Gäst

Bra redovisning, men förbryllande slutkläm!

IEA-BESTEST avser ett teoretiskt hus på 2400 meters höjd i Colorado. Testet möjliggör validering, men ger inte "certifikat" som påstås. Testet avser energin och inte effektbehovet. Det tar dessutom ingen hänsyn till värmepumpar alls.
Skulle du Lars vilja kolla igenom detta och skriva lite fakta om hur det egentligen ligger till? Annars kanske man anlitar en dyr "fackman" som inte har en aning om vad han talar om.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är märkligt att propagera för värmepumpar med hjälp av mannen i artikeln. Han framstår ju som värmesystemens evige förlorare med sina ständiga förändringar; den ena åtgärden dummare än den andra. Varför behöll (eller återställde) han inte systemet från 1927? Det är ju det enda pålitliga och ekonomiska som funnits i huset.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ja så länge som vi vanliga villaägare med eldning är med och betalar värmepumpshaverierna via den dyra hemförsäkringen så kanske luft-vattenpump kan ha sina fördelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.