Dags att byta ut köket? Här går vi igenom alla de utgifter du kan behöva ta med i beräkningen och räknar på vad ett välutrustat kök med snickerier i mellanprisklassen kan kosta att bygga.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga kök
 
E
Skrivet av: Patrik

Elektrikerkostnaden kändes som lite väl i underkant. Ska det ta 1-2 dagar för en elektriker så ska det vara ett ganska basickök. Inga spottar m.m.
 
E
Skrivet av: Orvar

Det finns ju flera sätt att göra det...
Vi köpte ett begagnat fyrtiotalskök i gott skick, 1000:- Lätt och flexibelt att anpassa efter vårt kök, massivträ är lite lättare än otäck spånskiva.
Återanvände spis, fläkt och belysning (gratis) Ny fläktslang och anslutning ~200:- Bänkskiva i ek (260cm varav 80 cm gick till badrummet) 1600:- Kylfrysen fick vi gratis av en vän som behövde en större. Några burkar färg ~600:-
Hade vi valt att lägga pengar på nya vitvaror hade dom kanske kostat 5-10.000:- tillsammans. Vi gjorde allt jobb själva. Betala någon 4000:- för att riva? Helknäppt. Eller som någon sa - det man inte har i plånboken får man ha i huvudet.
 
E
Skrivet av: Pensionerad snickare

250 000 kronor tycker jag låter billigt. Man får ju vad man betalar för. Men det är klart, vill man ta in billig arbetskraft så ska man få göra det. Det finns ju ingen lag (ännu) som förhindrar det.
 
E
Skrivet av: panoptic

Ja, varför betala mer än nödändigt eller menar du att svindyra svenska snickare gör ett bättre jobb än förhållandevis billiga (men fortfarande dyra) utländska dito?
 
E
Skrivet av: Mattias

Billigt?! Du måste skämta? Tycker en kvarts miljon för ett ganska normalt kök låter helt otroligt dyrt! Vi gjorde något liknande. Nytt svensktillverkat ikea-kök av bra kvalitet samt alla vitvaror helt nya. Kostade ca 60.000. Då skruvade vi ihop skåpen själva men hade för övrigt (svenska) hantverkare för montering och sättning av kakel. 500-600 kronor i timmen för en hantverkare är ju inte billigt. En vanlig svensson måste ju jobba tre timmar för att anlita en lat hantverkare i en timme!
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
E
Skrivet av: Fritte

Tycker att du drar alla över en kant(Lata hantverkare) Vad grundar du det på?
Sen undrar jag hur du räknar när du säger att en svensson får arbeta tre timmar för att betala en hantverkare en timma??
 
E
Skrivet av: kaked

Kontakta, planera, berätta vad som ska göras. Vara hemma från jobbet och hålla upplåst. Då har jag inte nämnt om hantverkaren och kunden inte kommer överens om resultatet (och om hantverkaren inte kom / i tid).
 
E
Skrivet av: Kjell

Fritte: Vet inte vad du har för inkomst, en som har ca 40.000 brutto i månaden, har netto i timman ca 140 Kr.
Do the math....
 
E
Skrivet av: Gäst

Håller med fullständigt! Vid gjorde vårt med IKEA-skåp + Electrolux värstinglinje av vitvaror (diskmaskin, kyl/frys, spis), schysst italienskt kakel etc för 68 000:- En kvarts miljon är bara löjligt.
 
E
Skrivet av: Fattig?

Sist jag kollade lönestatistik så tjänade jag ganska hyfsat, men för min familj är 250000 väldigt mycket pengar som det skulle ta flera år att spara ihop. Är det lånekarusellen som har fått folk att bli helt fartblinda när man betraktar det som ett kök i "mellanprisklass"? Vad räknar man med för avskrivningstakt på kostnaden?
 
E
Skrivet av: Prfft

250 papp verkar ju helt vansinnigt dyrt. Vi blåste ut vårt kök, köpte nytt från ikea, nya vitvaro, golv, köksö etc. Totalkostnad knapp 100000:- Och då hade vi hjälp av en snickare + en elektriker.
 
E
Skrivet av: J-A

Angående materialet åt en elektriker. Uttag för kyl, frys, ugn, micro, fläkt, häll, diskmaskin, avfallskvarn är 8 st uttag. Lägg till 2 st uttag under ovanskåp och jag tror att dom där 1500 kronorna är slut. VP-rör, FK, kopplingsstycke, lamputtag eller spotburkar är tydligen gratis ???
 
E
Skrivet av: doodeli

oh shit vad dyrt det kan bli, mitt kostade ca 35' med allt och då köpte jag det jag ville ha utan att kolla priset.....
 
E
Skrivet av: Mattias

Vad dyrt! Är detta mellanprisklassen? Vinkyl? Vårt Epoqkök som vi monterade utan problem gick på ca 50 000 plus vitvaror för ca 35-40 000. Totalt landade det på drygt 100 000 inkl kakel, plattsättning, elektriker mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.