E
Skrivet av: Mia

Det gröna är nog alger. Kan uppstå i skuggläge där det aldrig torkar ordentligt. Detta går lätt bort med såpa. Det kommer tillbaka under vintern men skuras lätt bort på våren.
 
E
Skrivet av: Lena

Vi har använt Cuprinol Träolja i flera år men 2011 började det impregnerade trallgolvet att flagna, hur gör man bäst för att få bort alla flagor? Är det enda bara att slipa plankorna eller finns det något Remove- medel att lägga på?
 
E
Skrivet av: Thomas

För rengöring har jag i flera år hyrt en skurmaskin typ, en med roterande talrik, monterat en grön romndel under, typ schotch, och skurat golvet med allrent eller grovrent. Det kostar ett par hundralappar, men var väl värt det. Ytan blir mjuk och fin och allt brlir rent. Ryggen värker inte. Ytbehadnlingen har jag utelämnat i flera år, men i år ska jag testa att såpa.
 
E
Skrivet av: Henri

Rådet i artikeln att olja trädäck är ett dåligt råd! Jag har slutat att använda olja eftersom däcket blir mörkare efter varje behandling. Numera såpar jag istället och är helnöjd.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
E
Skrivet av: Snickarn

För de som vill ha ett bra trädäck som håller i många många år och dessutom inte behöver underhållas finns det inget annat alternativ än Sioo.se- allt annat är att be om problem, spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det - så är det bara. Man får vad man betalar för !!
 
E
Skrivet av: projekt für alle

Det kan vara bra tänka på att trä bryts ner inte bara av fukt utan också av solens UV-strålar. Vill man ha riktigt lång livslängd på trägolvet så behöver det skyddas även mot ljuset. När ytan på träet börjar släppa fibrer så är det en effekt av att strålarna brutit ned materialet överst. Försäljare av olika superprodukter behöver kunna förklara hur produkten skyddar mot solljuset, inte bara mot fukten.
 
E
Skrivet av: Ingela

Vi har precis lagt ett trädäck. Hört att man kan såptvätta det direkt för att bevara det mot smuts.
 
E
Skrivet av: Jenny

Byggde min altan (25m2) förra året (juni) med rejält impregnerade brädor.. Tvättade det med såpa i våras och fick en vacker ljus träyta. Tyckte mig märka att det blev ljusare där jag gnuggade mest, men det har inte stört. Det blir såpning nästa år också.
 
E
Skrivet av: Latmask

Grönt = alger. Dessa tas enklast bort med ett lager ogräsättika. Finns på dunk för ca 90kr. Rolla på och algerna dör. Sen kör man såpabehandling. Billigt och enkelt. Fint blir det också.
 
E
Skrivet av: Gäst

Sioo är rätt val på kort sikt, ytan blir matt och fin, men vad tror du händer med trä på lång sikt ? Jo det torkar och du får flisor. Du måste mätta med olja. Silvertjära är exempel på en produkt som fungerar många år, det vet jag av egen erfarenhet, förr köpte jag billig olja men den innhehåller mest lacknafta som dunstar bort så jag blev lurad i många år.
 
E
Skrivet av: snickare1961

Silvertjära är den bästa tralloljan, som ger mest för pengarna, men var noga med att borsta bort alger med såpa , det finns instruktioner på hemsidan .
 
E
Skrivet av: Ronald på Hälsö

Byggde om huset 06 - 07 och det blev balkong, altan och entré av lärktrall. 200 m2, allt behandlades med Siio. Efter denna vintern har det blivit en del grönt, särskilt vid entrén, som vätter åt NO. 10 år är nog väl optimistiskt här ute i skärgården, men jag är ändå nöjd. Inte mer en någon timmes tvätt om året, med vanligt rengöringsmedel. Testat såpa, men Yes går lika bra.
 
E
Skrivet av: Ulf Skarp

Oljealkyder som används som träolja är inte så miljövänligt om Ni finläser tillverkarens text . När det gäller Sioo vet jag inte om det finns golv , som är 15 år som man utlovar. Köp kaliumvattenglas och lägg på en högvärdig polymer som ytskydd så får Du samma resultat. Men 10ggr billigare . Vattenglas är en känd träblekmetod sedan hundra år. Vattenglas lakas ur efter tid .
 
E
Vi har ett fritidshus med 30 kvadratmeter altan i Stockholms skärgård.
Byggår 2005, nu 2014 grått obehandlat utan sprickbildning.
Jag kan förstå att många önskar sig ett typ vardagsrumsgolv där ute, men herre min skapare njut av altanen som den är ta på skor om ni får stickor i föttera. Sätt alla geggamojorna enl. förslagen ovan i en hink rör om och vänta tio år så har problemen försvunnit, garanterat.
 
G
Bleker altanen med såpa och citronsyra. Svabba på en blandning av 10 liter vatten, 2 dl såpa och 2st 30gr påsar citronsyra. Låt däcket ligga blött i en halvtimme och spola av med vattenslangen medans du gnider med levangen. Vackert grå färg, efterbehandla valfritt med olja eller häften/häften vatten-såpa lösning.

Det fina är att citronsyran inte fräter på händerna eller är giftigt! Blanda såpa och vatten först innan citronsyran, annars fäller såpan ut och blir fett igen i botten av hinken... Tvål är ju fett som förtvålats genom basisk behandling...lite som ett trädäck med kaustiksoda som oljebestryks...så citronsyra känns mycket bättre att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.