Ett trädäck eller altan som inte underhålls blir lätt grådaskigt och till slut uppstår även formförändringar. Det gäller att sköta om det på rätt sätt, vilket även gäller när det är byggt av tryckimpregnerat virke.

Du kan läsa artikeln här: Så underhåller du altan och trädäck
 
E
Skrivet av: gadu^

Ingenting om att såpa altanen som alternativ till olja?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Åsa

Vi såpar vår altan sen fyra år tillbaka. Börjar med att skura rent med såpvatten på våren. Sen lägger man på såpa i en sträng och borstar ut, en flaska Grumme per 8-10 m2 och gång.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
E
Skrivet av: Lena

Vi såpar också vårat jättestora trädäck. Först borstar vi ut flytande såpa på däcket och sedan skurar vi med skurtillsats för trädäck på högtryckstvätten. När däcket torkat någon dag sprutar vi hela däcket med såpvatten utblandat 1 del såpa på 4 delar vatten.
Innan höll vi på med olja - ett jättejobb! Dessutom blev däcket mörkt och fult. Nu har vi ett vackert silverfärgat träddäck som är lätt att sköta och hålla rent.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
E
Skrivet av: Göran

I fler år än jag vill tänka på har jag använt ofärgad och opigmenterad Alison träolja till mitt trädäck. Varje år har jag fått tvätta med blekmedel. Förra året beklagade jag mig till färghandlaren som föreslog Cuprinol Träolja V.

Så blev det, men 5 plankor oljade jag med Alison som prov. Dessa plankor är nu svarta och måste blekas innan de kan oljas. Resten av däcket är smutsigt men behöver bara en lättare tvätt.

Otippat fortsätter jag med Cuprinol. Ska ta några bilder att ha som påminnelse över min dumhet att inte prata med sakkunskapen tidigare!
 
E
Skrivet av: Jimmy

Inget om Sioo? Vi behandlade vår altan förra året och vi är hittills helnöjda med den mjuka och vackert silvergrå ytan. Det enda vi ångrar är att vi inte gjorde det när altanen var helt ny.
 
E
Skrivet av: Janne

Någon som har lärkträdeck?
Vi har ett däck som vi la för några år sedan. Efter en tid började träet resa sig så att små stickor kom upp och trängde in i fötterna när man gick på golvet. Vi vill inte olja eller lacka det utan vill endast tvätta av det på våren. Tips någon?
 
E
Skrivet av: Annette

Jag har lärkträdäck som skurbostas med såpa varje vår och har nu efter tre år antagit en mycket vacker gråsilvrig yta. Inga stickor eller några andra problem har uppstått!
 
E
Skrivet av: Rickard

Varför såpa?
 
E
Skrivet av: Bengt

Under 8 års tid körde jag årligen med tralltvätt (mild kaustiksoda) och därefter billig träolja (typ Rusta). Det fungerade hela sommaren, men året efter var det dags igen eftersom trädäcket hade blivit väldig svart. Sedan bestämde vi oss för att använda en färgtonad träolja av högre kvalitet (Alcro). Nu är det tre år sedan vi oljade in trädäcket, och fortfarande inga svarta fläckar. Jag tror att det handlar om att använda en träolja av hög kvalitet för att lyckas. Om man sedan tonar träoljan så bidrar det också till att det ser snyggare ut.
 
E
Skrivet av: Malin

Inga tips för lärkträ däck? Jag har hört olika saker - att det inte behövs behandlas alt att det liksom allt annat trä behöver inoljning... Vårt trädäck har börjat flisa sig på vissa ställen och behöver nog lite kärlek trots allt. Hjälper bara en såpa behandling då eller måste man olja in det, alt. inte göra någonting?
 
E
Skrivet av: Maria

Vi har också ett trädäck i lärk. Har inte behandlat alls. Däcket är nu 3 år gammalt och börjar flisa sig. Tar också tacksamt emot råd.
 
E
Skrivet av: K

Behandlar trädäcket med såpa sedan några år tillbaka, är väldigt nöjd. Kör först ett varv med vatten+klorin+lite såpa först. Gnuggar med borste. Därefter direkt på med vatten+såpa. Denna gång närmare hälften-hälften. Luktar gott, trädäcket blir trevligt att gå på och får en fin färg - har inte mörknat. Superenkelt!
 
E
Skrivet av: Folke Söderström

Malin 19:53:
Jag bor i Danmark och har byggt ett lärkdäck. De första två åren försökte jag och min fru rengöra och olja det, men det blev varje gång svartprickigt och fult till våren. Tredje året gav vi upp natur-looken och målade den med Gori Extreme 99, en plastfärg som skulle vara väldigt tålig. Den flagade och blev svartprickig. Då upptäckte vi de nanopartikel-baserade oljefärgerna och det funkade. Vi använder numera Yunik træolie plus vartannat år och har inga problem med svamp mera.
 
E
Skrivet av: Erik

Någon som har tips för cumaro-trall? Har precis lagt detta samt oljat det med teak-olja. Vill behålla träfärgen (d v s vill inte att det blir grått).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.