E
Skrivet av: Lennart Andersson

Häftig kåk,men den kostar nog en slant.
 
E
Skrivet av: baluba

Inåtgående fönster. PVC? Annars toppar han allt annat som byggs i kategorin villa/småhus. Sedan är kanske cellplast på insidan, så här, men men...
 
E
Skrivet av: Thomasx

Men va f... vi var ju överens om att Pål inte skulle använda bilderna på vårat hus i sin marknadsföring hrmph
 
E
Skrivet av: Robert Kooijman

"Ändå så erbjuder de flesta arkitekter endast varierande typer av fyrkantiga lådor" Håller med.
Till och med Volvo har lagt kantiga 90 graders 'sosse' kurvor bakom sig, kanske är det nu dags för arkitekter att vakna? Pål Ross visar vägen. Vilket härligt hus!
 
E
Skrivet av: Niklas

Visst är de flesta hustyper varianter av fyrkantiga lådor men det finns flera anledningar till det. Några jag kan komma på:
* De flesta har inte råd med kurvor
* Att varenda byggnad, hus och lägenhet ska vara handikappanpassat omöjliggör ofta något annat än fyrkantiga lådor i ett plan.
* Tramsiga regler om energieffektivitet

Att folket accepterar att det sitter byråkrater och, inte bara granskar utsidan av huset (så att man inte förstör för grannar gällande höjd, osv), utan även hur privata hus ser ut på insidan - var dina väggar är, var ditt kök är och hur stora badrum du har - är helt obegripligt.
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

När jag först kom i kontakt med Pål Ross arkitektur var jag rejält skeptisk, men har ändrat mig. Jag tror att om en del människor vill ha ett ?flådigt? hus som tar för sig rejält är det svårt att få ett sådant förslag bland svenska arkitekter idag. Pål Ross ger det hans kunder vill ha. Vissa vill helt enkelt bo i ett ?pampigt? hus som har de attributen som förknippas med det, runda former, pampiga klassicistiska drag etc. Inget för mig, men säkert för många andra. Dock tror jag att man får betala bra mycket mer än 25 000 kr per kvm för ett hus som på bilden. Eller?

Niklas Edelströmhttp://nybyggaranda.se
 
E
Skrivet av: Jimmy

"Samtidigt finns en mer plånboksanpassad variant i Limited Edition som byggs i högst 12 exemplar". Vem säger att man inte skulle kunna "hämta" inspiration och dimensionera en till byggnad?
 
E
Skrivet av: Mikael_L

Om jag fattar saken rätt så finns det 12 varianter av limited edition, men det kan byggas obegränsat antal av dessa.
Däremot ska ett likadant hus vara minst en mil bort, dvs inte dyka upp på granntomten.http://www.ross.se/se/ross-design/limited-edition-6069435

I vilket fall tycker jag att Ross-husen är fina. Aningens vulgära, som jag alltså tycker för att jag inte har råd med ett sådant. :)
Mycket trevligt att vi har en arkitekt här i Sverige som vågar ta ut svängarna på sitt egna vis. Jag förstår mig inte riktigt på kritiken av Ross-husen.

När jag kollat på bilderna i denna artikel så slår det mig vad konsekvent det nyttjas rundade ytor. Det är väl rätt trevligt?
 
E
Skrivet av: Jeppeknaster

Tycker det ser konstigt ut med raka fönster och fönsterbrädor på en rund vägg.
 
E
Skrivet av: Johan Svenonius

Ja hur man än vrider o vänder på det så är det grymt stiliga hus men det kostar att ligga på topp hehe, det hade varit skoj att montera lite räcken på en sådan villa. Misstänker att det är ganska stor pris skillnad på att göra raka hus eller med runda former.
 
E
Skrivet av: 08

Riktigt osmaklig blandning av Barbapappa & 1700-tal. Om man gillar det organiska, varför då alla spröjsade fönster och raka linjer? Om man gillar gamla hus; det finns sådana med charm. Har sett att Ross-kåkarna brukar byggas av cellplast med puts på, och jag konstaterar att även poolen är av plast. Är detta husens svar på silikon-tuttar och förstorade läppar?
 
E
Skrivet av: Tommy

Vi har det tveksamma nöjet att ha utsikt över ett sånt krökt hus. Det är rejält svårbyggt och tidsödande att bygga böjda väggar. Jag uppskattar att det tar runt 10 ggr längre tid än att bygga en rak vägg. Det hade stort underhållsvärde under uppförandet. Största delen av tiden för 4 man gick åt till att stå och titta sig vilset omkring och klia sig i skallen. Frigolit är tveksamt som byggmatrial i väggar. Brandskydd och tålighet mot möss är inte bra.
 
E
Skrivet av: John E

Jag förstår inte verkligen inte tjusningen med Pål Ross hus. För de pengar dessa hus och Påls arbete kostar kan större delen av Sveriges samlade arkitektkår åstadkomma hus som är mkt bättre anpassad till såväl beställarens budget, önskemål samt platsens kontext och samtidigt håller en betydligt högre arkitektonisk kvalité.

Alla Ross hus ser mer eller mindre likadana ut, har samma detaljer, samma materialval och alltid en massa oförklarliga runda former som skapar knepiga rum inne i husen och knepiga platser utanför huset.
Runda former kan självklart vara bra och vara motiverade i vissa fall men när de gäller Rosshusen är det runt bara för att. Dessa hus är bara pastisch och formalism och inte ett dugg mer spännande än vilket trivselhus som helst.
Husen dessutom byggda med ett tveksamt byggsystem med legobitar av cellplast som man sedan gjuter i vilket resulterar i de problem som tidigare skribenter här nämnt.

Pål Ross har hittat en affärsmodell, för det är vad detta är, som han tjänar bra på, då det finns folk med pengar men utan kunskap eller känsla för kvalité.
Kvalitativ arkitektur är det verkligen inte. Förstår inte varför dessa beställare av Ross husen inte går till en "riktig arkitekt" och istället får något unikt som dessutom är anpassat till platsens kontext, projektets budget och de egna önskemål i stället för Pål Ross standardlösning med ett rundat hus.
 
E
Skrivet av: Jan

Sterilt och minimalistiskt......uuuuurk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.