Bob_the_builder
Alter_ego skrev:
Vad jag fortfarande inte förstår är vad det är som kostat så mycket.

Hus, garage och entreprenad skulle ha kostat 2.013.000:- Till det får man lägga kostnad för tillval (130.000, inkl. fördyrande entreprenad ? ) och tillägg för markarbeten (150.000 ? ).

Allt hade med andra ord varit ok om slutsumman (inkl. hus, garage, tillval och entreprenad) blivit 2.293.000:- ?

Men hittills har det alltså kostat 2.470.000:- och då saknas fortfarande garage?

Det innebär ju att 177.000:- plus kostnaden för garaget inte redovisats, vart tog de pengarna vägen??!

…eller  ???

Alter ego
150.000 För pålning och förstärkt grund, Geoteknisk ca 10.000Kr. (Vilket är kostnader som jag tar) Kostnader tillkommer när lånen blir dyrare + att det tillkommer arbetskostnader för tillvalen murspis m.m m.m.
 
Findus skrev:
150' extra i grundkostnad - ouch! Men, men, men hur i hela Hagfors kan man göra en massa tillval utan att veta vad det kommer att kosta?
Puuh vad trött man blir när folk inte läser igenom inläggen innan dom yppar sig.

150.000 Kr felbedömning av säljare för schakt arbete.
150.000 Kr Pålning + förstärkt grund.
130.000 Kr Tillval som vi VISSTE om men dom fanns INTE jag menar INTE på produktionskostnadskalkylen (Vilket var det ända vi fick från EKSJÖHUS....) som vi lämnade till banken för att få byggreditiv.
Ca 40.000 tusen mer kostnader som bank, arbetskostnad för murspis m.m
 
Jarppan skrev:
Kostnader tillkommer när lånen blir dyrare + att det tillkommer arbetskostnader för tillvalen murspis m.m m.m.
Ok, så det är arbetskostnaderna (fördyrad entrepenad för tillval) och ökade räntekostnader för kreditivet som utgör de (c:a) 177.000 plus kostnad för garage?

Det låter ju onekligen lite saftigt. Och det framgick ingenstans i kalkylerna att exempelvis murspisen även skulle fördyra entrepenaden (inte bara materialkostnad)?

Alter ego

edit: överflödigt inlägg, såg inte Jarppans senaste inlägg...
 
byggimpert skrev:
"Jarppan" i detta fall, själv väljer högkostande tillval, som sen naturligtvis följdriktligen belastar den egna budgeten så har jag personligen svårt att se det som Eksjöhus' fel :-/.

Därmed inte sagt att man inte kan känna med "Jarppan" pga. den situation de satt sig i, MEN betyder det då med automatik att den som använder sig av alla till buds stående media ska få sina egna tillval betalda på alla andra presumtiva husköpares bekostnad :-/
.:**suck**:.
 
Alter_ego skrev:
Ok, så det är arbetskostnaderna (fördyrad entrepenad för tillval) och ökade räntekostnader för kreditivet som utgör de (c:a) 177.000 plus kostnad för garage?

Det låter ju onekligen lite saftigt. Och det framgick ingenstans i kalkylerna att exempelvis murspisen även skulle fördyra entrepenaden (inte bara materialkostnad)?

Alter ego

edit: överflödigt inlägg, såg inte Jarppans senaste inlägg...
Nope det fanns ingen som informera tilläggs kostnader för arbete när det gäller tillvalen inte ens entrepenören visste vissa saker som dom skulle göra Tex. arbete för skjutdörren m.m.

Listan kan göras lång på missar från säljaren.

Tänk på att vi har bara fått en enda kalkyl, bara det är en miss på 3 kalkyler.
 
Jarppan:

Måste medge att jag till en början lutade åt inställningen att säljaren inte hade något större ansvar för det inträffade och att ni som köpare kanske varit något dåligt pålästa och blåögda.

Men efter att ha tagit del av de punkter som tagits upp i denna tråd (missade kalkyler, att säljaren inte ens förklarat att kostnaden för tillval var exklusive fördyrande entreprenad, att säljaren förefaller ha brustit i kommunikationen med entreprenören m.m.) har min inställning förändrats. Har fortfarande svårt att förstå hur ren schakt kan bli 150.000 dyrare än uppskattat, särskilt då pålning/förstärkning av plattan specats separat!

I och med att det bara är ena sidans version av det inträffade som hittills kommit fram (här och i plus) avstår jag från ”döma” endera sida. Men jag tillåter mig själv att i alla fall ha en åsikt; säljaren har inte gjort ett vidare bra jobb. Så många frågetecken kring bygget borde inte ha lämnats utan diskussion och även om byggherren har ett stort ansvar tycker jag att en representant från ett stort husföretag borde ha kunnat förutspå vissa av de problem som nu blivit en realitet.

Oavsett var det faktiska ansvaret ligger (som sagt, har hittills bara hört ena partens version) har jag full förståelse för er frustration och besvikelse. Förhoppningsvis löser det hela sig på ett, för omständigheterna, bra sätt.

Lycka till!!

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Jarppan:

Måste medge att jag till en början lutade åt inställningen att säljaren inte hade något större ansvar för det inträffade och att ni som köpare kanske varit något dåligt pålästa och blåögda.

Men efter att ha tagit del av de punkter som tagits upp i denna tråd (missade kalkyler, att säljaren inte ens förklarat att kostnaden för tillval var exklusive fördyrande entreprenad, att säljaren förefaller ha brustit i kommunikationen med entreprenören m.m.) har min inställning förändrats. Har fortfarande svårt att förstå hur ren schakt kan bli 150.000 dyrare än uppskattat, särskilt då pålning/förstärkning av plattan specats separat!

I och med att det bara är ena sidans version av det inträffade som hittills kommit fram (här och i plus) avstår jag från ”döma” endera sida. Men jag tillåter mig själv att i alla fall ha en åsikt; säljaren har inte gjort ett vidare bra jobb. Så många frågetecken kring bygget borde inte ha lämnats utan diskussion och även om byggherren har ett stort ansvar tycker jag att en representant från ett stort husföretag borde ha kunnat förutspå vissa av de problem som nu blivit en realitet.

Oavsett var det faktiska ansvaret ligger (som sagt, har hittills bara hört ena partens version) har jag full förståelse för er frustration och besvikelse. Förhoppningsvis löser det hela sig på ett, för omständigheterna, bra sätt.

Lycka till!!

Alter ego
Tack o Bock

Hör o häpna, men Eksjöhus har inte hört av sig till oss efter programmet >:(

Hör jag inget så finns det ju andra sätt att gå vidare, tycker att media är det bästa sättet att "väcka" större företag. Juridiskt sätt så hörs ju det mesta bara inom rättsalarnas väggar. Vad sägs om uppdrag granskning, aftonbladet söndagsbilaga ;)
 
author=Jarppan Hör o häpna, men Eksjöhus har inte hört av sig till oss efter programmet  >:(

Hör jag inget så finns det ju andra sätt att gå vidare, tycker att media är det bästa sättet att "väcka" större företag. Juridiskt sätt så hörs ju det mesta bara inom rättsalarnas väggar. Vad sägs om uppdrag granskning, aftonbladet söndagsbilaga  ;)
Hej Jarppan,

Trist historia!

Om jag inte minns helt fel skulle ju Eksjöhus själva följa upp Er affär. Där borde ju Ni också få uttala Er.
Skumt att de inte hört av sig, men det beror väl på helgerna, med tillhörande ledigheter förstås.

Tycker ju att de skulle vilja göra upp i godo på nåt sätt speciellt eftersom säljaren gjort en o annan tavla.

Lycka till!

/Helle
 
Jarppan skrev:
130.000 Kr Tillval som vi VISSTE om men dom fanns INTE jag menar INTE på produktionskostnadskalkylen
Jag har följt tråden med intresse men har en liten fundering. Du skriver att tillvalen inte fanns med på produktionskalkylen och tydligen är det en av de springande punkterna men... Varför reagerade ni inte på detta? Kollade och dubbelkollade ni inte priset och alla tillval punkt för punkt med en kostnad för varje punkt för att se att summan stämde innan ni gick vidare?

Man måste väl kräva att få en specificerad lista på alla tillval och en exakt kostnad för var och ett av dessa alternativt hålla med denna lista själv och stämma av den? Man kan väl aldrig räkna med att en säljare summerar siffrorna rätt? Man kan väl aldrig acceptera att tillvalen bara redovisas som en klumpsumma utan att veta vad som döljer sig bakom siffrorna? Det är ju jätteviktigt att man vet exakt vad som ingår i det överenskomna priset och vad som inte ingår. En produktionskalkyl är såvitt jag förstår inget juridiskt bindande dokument.

Hoppas att det går bra för er och att ekonomin går ihop även om jag inte förstår hur ni någonsin ska kunna få "rätt" i denna fråga gentemot hussäljaren.
 
Alter_ego skrev:
(missade kalkyler, att säljaren inte ens förklarat att kostnaden för tillval var exklusive fördyrande entreprenadAlter ego

Aha nu fattar jag, det var arbetskostnaden som inte var med.
Men om det inte står exkl. arbetskostnad så är det väl det priset dom skrev på kontraktet dom får o inget mer?
Detta var rörit :p
 
DragonLady skrev:
Aha nu fattar jag, det var arbetskostnaden som inte var med.
Men om det inte står exkl. arbetskostnad så är det väl det priset dom skrev på kontraktet dom får o inget mer?
Detta var rörit  :p
Ett generellt problem (om det inte rör sig om heletrepenad) är väl att säljaren på husföretaget bara "uppskattar" entreprenadkostnaderna medan det i praktiken är byggentreprenören som faktiskt debiterar för arbetet. Och om jag har förstått det hela rätt är inte heller säljaren ansvarig för "skattade" kostnader...det är bara den part som faktiskt utför arbetet som kan hållas ansvarig om den faktiska kostnaden avviker för mycket från en tidigare avtalad/skattad kostnad.

I Jarppans fall låter det ju onekligen som att kommunikationen mellan hustillverkare och entreprenör inte varit den bästa och att information om fördyrad entrepenad från tillval inte nått kunden. Och den centrala frågan är väl vem som borde bära ansvaret för att kunden inte blivit uppmärksammad på dessa kostnader innan bygget började (säljaren, entrepenören eller byggherren själv).


Alter ego

 
elin.johansson skrev:
Jag har läst och läst utan att förstå vad det är ni egentligen vill åstadkomma.

Den enda som "gjort fel", även om det är tveksamt, är säljaren.

Vad är det Eksjöhus har gjort tycker ni?


Jag lider med er, det gör jag faktiskt, men er kamp för ersättning känns knepig på något sätt. Det känns inte rätt när ni ger er efter andra istället för att ta ert ansvar för de missar ni faktiskt gjort. Jag hoppas ni kan bo kvar.


ELIN

p.s
En sak jag retar mig på är att ni pratar om "VANLIGA SVENSSONS" som om det är lika med oinsatt, naiv och till och med lite korkad. Vi är Svenssons, dvs folk med vanliga jobb och normal inkomst men vi har bra koll på vårt bygge. Svensson inte lika med lättlurad. d.s
1. Är inte säljaren från Eksjöhus i dina ögon?

2. Missar VI gjort, om du nu har läst allt så vet du att Eksjöhus har sagt till oss att det enda vi behöver se till som byggherrar är att det finns pengar på banken.

3. Vi "Svensson`s" är vanliga människor som har våra specialiteter inom oftast våra yrken och hobbyn, inte om hur man framställer hus. Det anlitar man andra till som kan. Dom allra flesta som bygger hus idag är arbetande och har inte tid att vara på byggen hela dagarna för att ha koll på allt. Om man inte har pengar som gräs så att man kan skippa jobba och bygga ändå
 
Inger.P. skrev:
Måste bara hoppa in i debatten igen  ;)

Nu vet jag inte om alla hustillverkare jobbar enligt samma modell. Så här arbetar i vart fall en hustillverkare som jag känner till.

Hussäljaren sätter upp en "Entreprenad-kalkyl". I den finns alla arbetsmoment för t.ex. byggentreprenaden specificerade tidsmässigt. I den kalkylen är allt "extra" tidsberäknat. Såsom montering av skjutdörr, burspråk, spotligts m.m. Hussäljaren har ett fast timmpris avtalat med entreprenören. Med hjälp av Entreprenadkalkylen räknas kostnaden för entreprenaden fram.
Säljaren upprättar entreprenadkontraktet - enligt konstens alla regler - som entreprenören och byggherren undertecknar. Ett fast pris gäller.

Om man sedan under resans gång vill ha extraarbeten utförda (som ej är inräknade i entreprenadkalkylen) gäller löpande timpris. Ett timpris som också ska vara specificerat i entreprenöravtalet.

Jag vet inte hur många av de olika kalkylerna som en byggherre normalt får. Dock är det VÄLDIGT svårt för en nybörjare att förstå kalkylerna. Att dessutom kunna "se" om något arbete inte är upptaget i kalkylen är för en amatör en omöjlighet. En amatör vet ju inte vad som räknas som standard.

Dessutom tror jag faktiskt att många byggherrar tror att tillvalspriset är angivet INKLUSIVE montering. I det fallet MÅSTE hussäljaren vara tydlig och upplysa om den totala kostnaden för tillvalet.

OM hussäljaren har beräknat tidsåtgången, för en entreprenad, felaktigt skall INTE byggherren drabbas av den kostnaden. En byggherre kan inte åläggas ansvaret att tidsberäkna - eller att förstå - tidsberäkningen för de olika entreprenaderna. En sådan felberäkning och fördyrande kostnad skall helt klart hussäljaren/hustillverkaren stå för.

Observera nu att jag talar en en Entreprenadkalkyl - inte Produktionskostnadskalkylen (som banken får). Produktionskostnadskalkylen hinner ju ändras minst 10 gånger innan det är dags att skriva köpeavtal. Denna ska förstås dock uppdateras vid varje kostnadsändring. .
Byggherren måste förstås även själv hålla koll, hur produktionskostnaden ändras och fördyras, vartefter man gör tillval och ändringar.
Det är ju inte säljarens sak att slå i bromsen eller att fråga "-Har du verkligen råd med detta tillvalet?".

Angående "vanliga Svenssons"; Jag tror att de flesta byggherrar är glada amatörer. Är man mer insatt ger man sig nog istället på ett lösvirkesbygge (och spar pengar). Att bygga hus kräver ett stort engegemang av byggherren. Ma måste ha stenhård koll på alla detaljer.
Såvida man inte har en god man utsedd så ansvarar man för sina egna beslut efter 18-årsdagen.

Vill man ha ett bekvämare husbygge bör man välja att bygga på totalentreprenad.

Jag tror att det är väldigt lätt att bli "fartblind" när man bygger hus. Man vill så gärna ha ALLT. Ett tillval på t.ex. 10.000 kr kan kännas som småpengar (när man handlar med miljoner). Det är inte förrän man ser slutpriset som man förstår hur allt drar iväg - kostnadsmässigt. Många bäckar små...
När sedan kostnaden för grundentreprenaden (oftast) drar iväg spricker budgeten. Hela bygget riskerar att gå överstyr.

Tyvärr finns det ju många "gamar" som sitter och väntar på tragiska omständigheter i dessa nybyggartider. De hoppas på fördyrade byggen, skilsmässor, dödsfall och ränteökningar. Gamar som vill göra "klipp" och fynda nya hus till billiga priser...
Just det, Entrepenad kalkyl det har vi heller inte sett något av...
 
Alter_ego skrev:
Ett generellt problem (om det inte rör sig om heletrepenad) är väl att säljaren på husföretaget bara "uppskattar" entreprenadkostnaderna medan det i praktiken är byggentreprenören som faktiskt debiterar för arbetet. Och om jag har förstått det hela rätt är inte heller säljaren ansvarig för "skattade" kostnader...det är bara den part som faktiskt utför arbetet som kan hållas ansvarig om den faktiska kostnaden avviker för mycket från en tidigare avtalad/skattad kostnad.

I Jarppans fall låter det ju onekligen som att kommunikationen mellan hustillverkare och entreprenör inte varit den bästa och att information om fördyrad entrepenad från tillval inte nått kunden. Och den centrala frågan är väl vem som borde bära ansvaret för att kunden inte blivit uppmärksammad på dessa kostnader innan bygget började (säljaren, entrepenören eller byggherren själv).


Alter ego
Exakt.. Varför ska säljaren göra en uppskattning när det oftast inte stämmer, det är väl bättre att entrepenören får göra det som kan den biten bättre än säljaren.

Det är som att Undersköterskan gör en diagnos på en patient om amputering, medans doktor`n bara lagar några artärer i ljumsken så klarar patienten benet. ;)
Men undersköterskan fortsätter att ställa fel diagnoser.
(Ta inte illa upp alla Usko`r, vi är båda Uskor i grunden :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.