Jarppan skrev:
Kontrollkalkyl ??? Vad är det?
Vet ej. Hörde det begreppet för första gången på Plus igår. Antagligen betyder det att man sätter ihop en kalkyl i samband med avropsavtalet så att man då kan få en mer rättvisande bild av totalkostnaden.

Olika husföretag kan lösa det här med kalkyler på olika sätt. Oavsett hur de gör är det byggherrens ansvar att kontrollera uppgifterna och se till att förstå vad eventuella förändringar (typ tillval) får för konsekvenser. Säljaren på Eksjöhus kunde säkert hjälpt till på ett bättre sätt men det är inte hans ansvar att koordinera husköp och entreprenadköp.

Mitt råd till alla som är på väg att bygga hus är att sätta ihop och ha kontroll på kalkylen själv. Gör detta med hjälp av husföretaget och entreprenören(erna). Ta även hjälp av banken för de brukar kunna ha bra känsla för vad husbygge kostar och vad som ska ingå.
 
DragonLady skrev:
I våra papper för huseveransen står det en post med öv.tillval xxx tusen, tillval kök xxx tusen, tillval garage xxx tusen samt en rubrik med Övriga förändringar där bla. förlängning av huset, golv över hela ö.våning mm. står som olika poster.
Kollar man inte pappren så att allt är med som man vill ha på sitt hus? jag menar om nu säljaren inte skrivit med era tillval undrade ni inte var dessa tagit vägen? eller har jag fattat detta helt fel  ???
Nope sådan kalkyl har vi inte sett där våra tillval fanns.
Vi såg att tillvalen fattades i kalkylen när vi hade lyft byggkreditivet, vad jag menar är att det är så pass mycket runtomkring under ett bygge att man har inte full koll på allt. Man förväntar sig att dom man köper huset av ska sin sak, och frågar man Eksjöhus vilket ansvar har jag som byggherre så säger våran byggsamordnare från Eksjö att - Det enda ni behöver se till är att det finns pengar på banken.

Ka har jag pratat med och han lägger sig inte i det ekonomiska det är inte hans uppgift i bygget.

//Jarppan
 
General Failure skrev:
Mitt råd till alla som är på väg att bygga hus är att sätta ihop och ha kontroll på kalkylen själv. Gör detta med hjälp av husföretaget och entreprenören(erna). Ta även hjälp av banken för de brukar kunna ha bra känsla för vad husbygge kostar och vad som ska ingå.
Instämmer......
 
Hej!
En annan synpunkt från experten på PLUS var att man skall anlita en fristående oberoende Kvalitetsansvarig.
Men tex. Älvsbyhus står med "egen" kvalitetsansvarig för sina byggnationer. Är det någon som byggt med dem och använt deras KA eller har ni anlitat en egen?
 
Jarppan skrev:
Säljaren GLÖMDE sätta in tillvalen i produktionskostnadskalkylen vilket är ca 130.000kr.
Ni måste väl ha fått ett pris på huset i "standard" utförande och om man sen, som Ni, gör tillval för en ganska ansenlig summa så blir jag lite fundersam över att ni inte noterade att det såg för "billigt" ut (ursäkta ironin i uttrycket, det är INTE illa menat :-/) ???

Något garage existerar inte....
Har ni själva valt att plocka bort det då för att hålla kostnaderna nere ???

//Christina, som hoppas att ni kommer att kunna känna er nöjda med ert fina hus även om allt inte blir färdigt på en gång, men det har det ju inte blivit för de flesta av oss andra heller, utan man får "sprida" kostnaderna lite, eftersom markkostnaderna, även i vårt fall, drog iväg en del ;).
 
Två tankar slog mig när jag såg programmet. Det ena var att er säljare verkar otroligt otydlig, slarvig och en hel del "lurendrejare".

Det andra är att ni tyvärr verkar lite opålästa och kanske lite godtrogna. Om ni gjort en massa tillval efter att ni fått den första kalkylen, så måste ni ju ha förstått att det skulle bli dyrare. Och då hade i alla fall jag tagit reda på exakt HUR MYCKET dyrare det blev innan jag skrev på några papper.

För att bygga ett hus med alla pengar det innebär, måste man ju se till att vara otroligt påläst och insatt i ämnet innan man skriver på någonting. Det är inte en affär man kan bestämma sig för ena dagen och sedan skriva på papper andra dagen. Innan man genomför en affär på 2 miljoner (eller ännu mer oftast!) kronor måste man ju läsa på, läsa på och läsa på.

Nu menar jag inte att ni gjort en impulsaffär (det vet jag ju inget om) utan det är väl mest ett generellt råd.

Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig på allra bästa sätt för er och att ni kan bo kvar i ert fina hus, för det är verkligen fantastiskt fint!!!!

LYCKA TILL!!!!
 
Håller med. Bit ihop och spänn svångremmen. Tror annars att det var bra att Plus tog upp detta. Av flera orsaker. Dels kanske säljarkåren kommer ihåg att kolla bättre. Dels kanske flera kunder blir mera uppmärksamma.
 
Inger.P. skrev:
Ju mer jag läser desto mer fundersam blir jag...  

Var era tillval med i slutavropet?
Handlade ni tillvalen genom Eksjöhus?
Var kostnaden för tillvalen inräknade i den slutliga offerten - den som ligger till grund för köpeavtalet (=samma summa).

Det är summan i köpeavtalet som gäller. Har Eksjöhus glömt ta med kostnaden där får de naturligtvis stå sitt kast. De kan ju inte komma med tilläggsfakturor för sådant som de glömt räkna in. Lagt kort ligger och offererat pris kan inte ändras.

Kostnaderna för grundarbetet däremot brukar aldrig vara fast. Grundfirman garderar sig så gott som alltid mot tillkommande kostnader. DÄR kan man nog ingenting göra.
Det säkraste är kanhända att ta in offerter - och utlåtande - från minst två grundfirmor. I vart fall om det talas om dyra grundarbeten såsom  pålning och sprängning.

Ja, som sagt. Jag hoppas att allt ordnar sig för Er. Dock är det nog väldigt svårt att lasta hustillverkaren eller entreprenörerna för ansvar som åligger byggherren.
På slutavropet så valde vi ju alla tillval som sig bör, men dom fanns inte med i prod,kost. kalkylen. Det är ju den som vi hade som underlag till banken. Men sedan så fanns dom med i slutgiltliga offerten, men då har vi ju redan varit till banken och fått byggkreditivet.. som var grundad på produktionskalkylen, det betyder att vi skulle ha fått en kontrollkalkyl oxå men den har vi aldrig sett.

Pålning och förstärkt grund hade vi redan i medvetandet pga att vi gjorde en geoteknisk, så det köper vi och banken utan att blinka.

Men att felbedömma schakt med 150.000 är ju lite för mycket.

Vi sa ifrån garaget pga att vi såg att huset skulle inte bli färdigt pga att det hade redan gått 470.000 över produktionskostnads kalkylen.

Just i p.k kalkylen så fanns ju garaget inräknat med arbete m.m så vi har idag betalat 2.470.000 kr för bara huset, tillvalen och markarbete. Är inte det lite väl mycket. När p.k kalkylen INKL garage var på 2.013.000 kr.

Tack för omtanken :)

Jarppan
 
"som var grundad på produktionskalkylen, det betyder att vi skulle ha fått en kontrollkalkyl oxå men den har vi aldrig sett. "

Det är tydligen där det missat, så i det fallet har säljaren åtminstone ett moraliskt ansvar. Hade ni någon utomstående KA?
 
Var inne på hemsidan och kollade, mkt fint hus. Har själv ett Eksjöhus. Vad jag kunde se var det väldigt mycket tillval/ändringar tex hörnbadkar, skjutdörr mellan kök & Allrum, ryggåstak, centraldammsugare, ek-kök, murspis, pool, och lite mer exlusiva vitvaror, klinkergolv, sockeldammsugare, glasbetong, spottar här och var mm mm. Dyr grundläggning, egen va anläggning. Det är inte särskilt förvånande att det kostar en massa pengar. Man måste ha stenkoll på varje krona från början till slut och inte förvänta sig att säljare/entreprenör gör detta.
 
FREDRIK_E skrev:
Var inne på hemsidan och kollade, mkt fint hus. Har själv ett Eksjöhus. Vad jag kunde se var det väldigt mycket tillval/ändringar tex hörnbadkar, skjutdörr mellan kök & Allrum, ryggåstak, centraldammsugare, ek-kök, murspis, pool, och lite mer exlusiva vitvaror, klinkergolv, sockeldammsugare, glasbetong, spottar här och var mm mm. Dyr grundläggning, egen va anläggning. Det är inte särskilt förvånande att det kostar en massa pengar. Man måste ha stenkoll på varje krona från början till slut och inte förvänta sig att säljare/entreprenör gör detta.
Stämmer och allt fanns med i tillvals summan förutom Pool (primastar 23.000) köpte vi separat.
Glasbetong med arbete 6.000 köpte vi separat.
Spottar + arbete 17.000 Köpte vi separat.
Egen vatten anläggning finns med i produktions.k kalkylen. 52.000. Så vi har stenkoll på vad Säljaren har har missat.
 
AndersG skrev:
"som var grundad på produktionskalkylen, det betyder att vi skulle ha fått en kontrollkalkyl oxå men den har vi aldrig sett. "

Det är tydligen där det missat, så i det fallet har säljaren åtminstone ett moraliskt ansvar. Hade ni någon utomstående KA?
Japp en mycket duktig kille som skötte sig fenomenalt jämte kommun med alla kotroller, och han i sin tur har ju inget med ekonomin för bygget att göra.

Japp kontrollkalkylen har ju lyst med sin frånvaro.

Vi fick ju höra det av juristen i plus att det ska finnas en kontrollkalkyl, vilket är riktigt illa från våran säljare att inte presentera för oss.

Jag hoppas innerligen att ni alla som köper hus i framtiden och ni som bygger för fullt att ni inte hamnar i våran sits, för det känns riktigt ärligt talat förjävligt, pga att våran framtids bild har förändrats totalt av denna affär.

Vi skulle nämligen adoptera ett barn från estland, men det har vi ingen möjlighet att genomföra pga för höga boende kostnader idag med höga topplån. Det var det som Sverker blev mest ilsken av, men han kunde ju inte nämna det i TV för att annars bli för partisk.

//Jarppan
 
OK. Det ser litet annorlunda ut här på Åland. Vi pratade en del ekonomi med vår KA oxå. Vi byggde ju helt annorlunda än du, men skulle vi ha byggt med fastpris/totalentrepenad så skulle vi nog oxå varit rätt sura ifall kalkylen diffade så mycket.

Vi räknade en hel massa själv före, jämförde kvadratmeterpriser med liknande hus med liknande standard osv. Har bekanta som fick en initial glädjekalkyl av en byggare, typ "detdär skall nog gå att bygga för under sek 10000/m2", då de sedan begärde totalentreprenad så fick de ett pris på det dubbla... Till slut byggde de som vi, dvs på löpande räkning.

Det är så här att dyrast är det att bygga på fast pris. Alla byggare har fullt upp och ingen vill då räkna lågt. En annan sak som skiljer är att vi inte alls har bottenlån/topplån som ni.
 
Jag har inte följt alla turer i er situation, men även om det är fel av säljaren att kommunicera så dåligt (är nog mer vanligt än ovanligt, tyvärr) så tror jag inte att han måste lägga på tillvalskostnaderna i "hus-posten" i kontraktet. På vårat kontrakt finns inte heller tillvalen med i själva "hus-posten", dock i en bilaga i kontraktet. Man får slå ihop summan själv helt enkelt.

Jag ser det inte heller som konstigt att prod.k. kalkylen och kontraktssumman skiljer sig åt. Det är väl helt normalt om man gör tillval där emellan.......
I kreditivet tog vi höjd för de tillval vi trodde att vi skulle göra. Om det sedan diffar mkt får man ju kontakta banken igen och uppdatera siffrorna.

Jag försvarar inte säljaren här, utan ifrågasätter bara om det verkligen är fel iom att tillvalen faktiskt är med i kontraktet (om än inte i en totalsumma) ? Då tycker jag att det låter ganska normalt.

(Detta resonemang bygger på den bild jag fått här. Jag kanske har tolkat nåt meddelande fel. Sorry isf)

Schakten är ju dock en annan fråga......Där låter det konstigt att det dragit iväg !

Till sist, Lycka till och hoppas att det ordnar sig !
 
Just med tillbehör känns det som man får ha väldig koll själv. Vi vhar valt lite tillbehör och har ju då fått veta priserna på dessa. P-kalkyl fick vi dock endast i början av säljprocessen och sen fick vi plussa på alla tillval själv. Inte så jobbigt iof. Hade vi bett om en ny p-kalkyl så hade vi nog fått en. Innan slutbeställningen så fick vi ju hem en ny offert på husmaterialsatsen och där stod ju standardpriset + tillval. Sen att det blir mer elkostnad om man väljer spottar osv hoppas man att säljaren upplyser om.
jag kankse är lite bakom flötet men det har inte riktigt gått in i mitt husvud vad ni inte visste om, vilka kostnader kom som en överraskning?

Hoppas att allt löser sig för er och jag kan bara stämma in i att ni har ett jättefint hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.