Trots att de hade en omfattande renovering framför sig bestämde sig paret Lyckelid för att renovera köket helt själva, de har till och med gjutit egna bänkskivor.

Du kan läsa artikeln här: De byggde köket själva
 
  • Gilla
Adirfvota
  • Laddar…
E
Skrivet av: Lars

Jag är nog lite trög men jag fattar inte hur ni menar? ". Vi gjorde luckorna så att de täckte stommen och sedan har vi monterat på Ikeas utdragslådor. Det är egentligen bara luckan som är annorlunda, säger Fredrik Lyckelid." Luckorna täcker ju inte stommen utan är infällda?
 
E
Skrivet av: Fredrik

Jag förstår att du inte förstår för det är lite svårt att förklara i en mening. Men kolla på denna bloggen, där har vi samlat projektet, dock inte så långt men man ser hur själva stommen är uppbyggd. För att få plats med frontlisten är alla stommar placerade med ca 1-2 cm mellanrum. http://solsatra.blogg.se/
 
E
Skrivet av: Villa vista

Imponerande och snyggt!
JAg saknar bild på bänkskivan dock.
 
E
Skrivet av: Linus

Håller med Lars här uppe. Det skulle vara kul att se bilder på lådorna utdragna, d.v.s. hur detta utseende har uppnåtts. Jag förstår inte riktigt heller hur de menar.
 
E
Skrivet av: Krille

Ja det ser ju bra ut. MDF till allt så slipper man ju tjafset med trä som slår sig.
Ja det var smart att montera en ny front framför allt. Jag har ju tänkt bygga stommar o allt just för att få samma utseende men det här var ju en smart lösning...hum... kanske skall fundera lite innan jag bygger allt.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Ja det är väldigt skönt att risken för att det ska slå sig inte är så stor. Lite tråkigare dock, på något vis hade det varit ännu roligare om det inte hade varit MDF.
 
E
Skrivet av: Malino

Mycket snyggt jobbat, jättefint kök!
 
E
Skrivet av: Johanna

Supersnyggt. Nyfiken på fläkt och kakel. Vore toppen om du kunde dela med dig av fabrikat/Johanna
 
E
Skrivet av: Fredrik

Tack :) Fläkten är en Ilve AG. Den finns i olika bredder och blir bara snyggare ju bredare man får plats med. Tror vår är 70 bred men hade gärna haft en 90 om det hade fått plats. Den är grymt bra och inte bara snygg. Kaklet har jag inget fabrikat på men är standard så bör gå att hitta relativt enkelt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det vore toppen att få veta hur ni slutbehandlade betongskivorna. Jag använde Osmoolja men tyckte mig få en lite gulaktig ton. Är inte heller säker på att det blev tillräckligt inkapslande för att vara en bänkskiva, det jag göt var ett soffbord.
 
E
Skrivet av: Fredrik

Först slipade vi skivorna, vi ville ha en ganska ruff känsla. Och sen oljade vi in dem med Osmos hårdvaxolja. Jag kan hålla med dig om att de blir lite gulare, inte så gula så att vi stör oss på det men det är ju en smaksak. Nu behöver vi dock behandla dem igen och tänkte testa deras olja för att just efterbehandla...
 
Nu har jag lagt till ett par bilder och hoppas att det går att förstå lättare.
 
E
Skrivet av: Jonathan

Vilka tjocklekar valde ni på mdf:en i luckan, och hur mycket är speglarna indragna? Är varför valde ni att ha skarvarna horisontellt istället för gerade hörn? Hur använde ni planopressen rent praktiskt? Många frågor, men jag vill ju ha det lika fint!
 
E
Skrivet av: Fredrik

Vi valde 19 mm som ram och 10 mm som spegel. De är indragna ca 1,5-2 cm. Ramen är ca 7 om jag minns rätt. Först ville vi inte ha någon skarv alls och gjorde test med att spackla men inser ganska snabbt att det kommer spricka upp och då bli fult. Då kollade vi på hur andra gör och tyckte detta blev snyggast. Gerade hörn kräver mer av att allt är rakt och det hade nog varit svårt att gå ett snyggt slutresultat för oss. Även här insåg vi ett problem när vi limmade ihop våra luckor vid våra tester, när vi satte vanliga knektar slog de sig lätt och blev då som en "skål". Detta löser Planopressen grymt bra genom att den trycker från alla håll och tillåter inte luckan att dra sig. Så mitt tips är att göra tester tills man hittar en lösning som blir snygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.