Svar till Nobba och Rosie..

Jag med familj tackar för omtanken, men jag har förklarat hela biten ett flertal gånger så orkar helt enkelt inte dra det engång till.

Mvh Jari

 
Inger.P. skrev:
Ärligt talat så förstår jag inte varför... Vad har Eksjöhus gjort för ont?

Fördyringen beror på grundarbetet. Något som Eksjöhus inte har entreprenad på...

Har du inte bättre koll än så när du står i färd att välja hus?
Inger är en av dom få som inte har fattat vad det hela handlar om. Vi bland många andra som bygger är vanliga svensson som inte kan så in i detalj när det gäller husbyggen, och om det nu är så som du säger "Inger" så vem är det då som har ansvaret för att det har gått så tokigt??? Jag kan säga att Eksjöhus rekomenderade entrepenören och i och med detta så har dom ansvar. Har du inte läst och såg du inte programmet där sa juristen det klart o tydligt.

inger skrev: Har du inte bättre koll än så när du står i färd att välja hus?

Du som forumgud ska väl ha större koll...
 
Jarppan,

tråkigt att Ni blivit besvikna på Ert husköp!

Jag har dock mycket liten förståelse av Er kritik mot nämnda husleverantör!

Har man inte tid/lust/kunskap att sätta sig in i sitt livs största affär kanske man skall välja andra alternativ!!

Lite självkritik är kanske inte fel idetta fall!
 
[quote author=Roachen link=board=Huspris;num=1103097153;start=60#61 date=12/27/04 kl 17:46:02]- Det enda ni behöver se till är att det finns pengar på banken."
quote]

Det gäller väl allting man köper att man får ha koll på vad det är man köper o hur mycket det kostar, litar man på en försäljare som säger att denna prylen är exakt det du vill ha... till detta priset? nej det gör man ju helst inte
Troligtvis är det inte exakt det du vill ha till det priset utan du får lägga till tjänst/finesser/tillval samt då givetvis öka köpesumman.

Det enda fasta priset vid en delad entreprenad man kan få är ju själva huspaketet + tillvalen som man då givetvis får + på sin köpesumma eller?

Den som inte blivit blåst av en säljare är nog inte född eller oxå har han inget köpt, sedan kan man ju tycka att man blivit blåst bara för att man inte fattat dealen först det e försent men det är ju ens eget fel, alla kan ju inte vara Saida o veta att man förstått eller inte o vissa (nästan alla) bryr sig absolut inte om man förstått eller inte.
Jag frågar mej inte om jag blir lurad utan NÄR... ::)
 
Roachen skrev:
Intressanta inlägg på många sätt, nu har kanske Inger hakat upp sig på mig och jag ska föklara en sista gång, kort.
En egenskap jag värdesätter hos säljare - EMPATI (förståelse för den andra och den situation han/hon är i)
Läste bla detta som Jarppan skrev:

"Man förväntar sig att dom man köper huset av ska sin sak, och frågar man Eksjöhus vilket ansvar har jag som byggherre så säger våran byggsamordnare från Eksjö att - Det enda ni behöver se till är att det finns pengar på banken."

Och än en gång, ja det är en massa annat som vägs in också!!!
Jajamen.. ;)
Inger blev nog lite putt...

Nog om detta, jag går vidare med mitt mot Eksjöhus och då får du Inger tycka vad du vill, men som jag sagt många gånger tidigare så är det ju vi "Vanliga Svenssons" som bygger eller byggt som förlorar en massa pengar på att bygga hus, Pga att vi inte kan så mycket om just att byggahus.

Men se det så här, du lämnar in bilen till verkstan för du kan inte laga den, du lägger dig på operationsbordet för du kan inte operera dig själv, man litar på att dom som kan sin sak gör det på ett fackmanna mässigt sätt. Varför skulle då inte hustillverkare/säljare/entrepenörer då göra likadant?

På torsdag blir det deadline för Eksjöhus, hör jag inget från dom innan dess så kommer ni att kunna läsa lite mer om oss i nationella tidningar och vissa andra program på tv.

// Jarppan
 
Jarppan skrev:
Men se det så här, du lämnar in bilen till verkstan för du kan inte laga den, du lägger dig på operationsbordet för du kan inte operera dig själv, man litar på att dom som kan sin sak gör det på ett fackmanna mässigt sätt. Varför skulle då inte hustillverkare/säljare/entrepenörer då göra likadant?
// Jarppan

Det är klart att du har rätt i att du inte skall bli lurad eller förd bakom ljuset av sådana som vet mer än du bara för att du just inte vet, det är väl ingen som tycker det är ok.... men den krassa verkligheten är inte rättvis eller omhuldande :(
man kan nog inte säga att du kan lita på en bilverkstad eller läkare heller för den delen.... misstagen eller lurendrejeriet finns där oxå tyvärr.
Ex;1 Service på bilen... kollade efteråt... ej bytta tändstift t.ex. en novis märker inte detta alltså blir han lurad.
Ex.2 Skall ta bort cancer.... efteråt visade det sig att allt inte var borttaget utan hela proceduren med läkning o allt fick göras om..... orsak? tid o pengabrist... rätt gjort skulle det skickats för prov med en gång innan det syddes ihop... resultatet blev... mer kostnad för alla :(
Men det är som Jarppan säger, är det ingen som opponerar sig så blir det bara värre o värre
 
Fredrike skrev:
Att det inom husbranschen råder en fullt legitim diskurs som går ut på att lura konsumenten eftersom säljarens enda syfte tycks vara att tjäna pengar. Säljaren tycks inte vilja ha nöjda kunder som senare kan rekommendera husföretaget.
Finns det någon bransch som det inte fungerar på det här sättet? Jag hjälper min arbetsgivare att tjäna så mycket pengar som möjligt på kunderna med diverse knep och andra knep för att maximera min egen lön (nej, jag är inte säljare ;) ). Till och med i sådana branscher som man tycker borde vara ideella (exempelvis bidragsorganisationer) lurar man folk för att maximera sina egna vinster.

Sen förstår jag inte varför det finns så höga tankar om hussäljare - att de skulle vara experter på allt från byggnadsteknik, geoteknik till privatekonomi. Själv så utgick jag från att de är misslyckade dammsugarförsäljare som bytt bana och försöker sälja sitt första hus till mig.

Men det är som Jarppan säger, är det ingen som opponerar sig så blir det bara värre o värre
Jag håller med. Men åt vilket håll ska man vända sig? Hur ska det bli bättre? I Jarppans fall verkar det som att varken husföretaget eller entreprenören har något juridiskt ansvar för att det blivit dyrare. Möjligtvis kan man snika åt sig lite sympatipengar från hustillverkarens good-will-konto men det tycker jag känns lite fel eftersom det är vi övriga kunder som stoppar in pengarna på det kontot (i form av dyrare hus).

Som sagts tidigare är det väldigt mycket som en byggherre måste sätta sig in i. Jag tycker det är alldeles för mycket. Som också sagts tidigare är det inte många "Svenssons" som har möjlighet att sätta sig in i allt. Det är här jag tycker vi ska sätta in energin. Konsumentens rätt när det gäller husköp måste helt enkelt stärkas för att sådana här historier inte ska upprepas.
 
Fredrike skrev:
Att det inom husbranschen råder en fullt legitim diskurs som går ut på att lura konsumenten eftersom säljarens enda syfte tycks vara att tjäna pengar. Säljaren tycks inte vilja ha nöjda kunder som senare kan rekommendera husföretaget.
Denna diskurs upprättshålls av erfarna husbyggare som säger att det bara är så....
Jag tycker man bör skilja på äpplen och päron i det här fallet, om "Jarppan's" hus hade varit felbyggt eller varit vidhäftat med felaktigheter som beror på husföretaget så ska de (Eksjöhus), med all rätt, jagas med blåslampa, men om fördyringen beror på att kunden dvs. "Jarppan" i detta fall, själv väljer högkostande tillval, som sen naturligtvis följdriktligen belastar den egna budgeten så har jag personligen svårt att se det som Eksjöhus' fel :-/.
Om det sedan är att uprätthålla en diskurs vet jag inte, MEN jag tycker nog ändå att, hur oerfaren man än är som byggare (vilket jag verkligen också var) så ligger det särskilt i ens intresse att förvissa sig om, både en och hundra gånger, att man vet vad de tillval man gjort kommer att kosta för den egna börsen, rimligen så bör man ju förstå att om man väljer till utifrån "standard" så kommer det att fördyra bygget :-/.
Att sedan säga att säljaren inte vill ha nöjda kunder och tom. går ut för att avsiktligt lura kunden tycker jag också är en smula orättvist i ett fall som detta, det är lite som alla de "dolda fel" som dyker upp efter en hetsig budgivning där man i "vill ha ivern" passerat sin egen budgetlimit och sedan vill att någon annan (säljaren eller mäklaren eller.......... ja, egentligen "vemsomhelst" utom en själv) ska betala en del av kalaset.
Till de som hävdar att Jarppan får skylla sig själv, förvisso har ni kanske rätt i sak men jag anklagar ett förhållningssätt i branschen som helt varande förkastligt och jag tycker  att det är synd att ni som har byggt hus upprätthåller det systemet istället för att stå på Jarppans och likasinnades sida.
Nog för att det finns mycket i husbranschen som som är förkastligt, det håller jag då helt med dig om, MEN du verkar ju själv tycka att i just detta fall så kanske inte husföretaget är den "stora stygga vargen" så varför menar du då att de som redan byggt hus helt okritiskt ska sälla sig till kören som vill utropa företaget till just detta ???
Därmed inte sagt att man inte kan känna med "Jarppan" pga. den situation de satt sig i, MEN betyder det då med automatik att den som använder sig av alla till buds stående media ska få sina egna tillval betalda på alla andra presumtiva husköpares bekostnad :-/



Avslutningsvis vill jag bara till "Jarppan" och hans familj säga att ni har beställt ett mycket fint hus med många lyxiga och trivselskapande detaljer, hoppas ni kan känna er nöjda med det, även om ni måste låta en del av det övriga ni planerat på inköpsfronten tex. garage, pool o.dyl anstå några år, "Rom byggdes inte på en dag", det kanske tar några år längre att få till även utsidan i den standard ni antagligen önskar er men det kommer att bli kanonfint så småningom :)

MVH/Christina.
 
150' extra i grundkostnad - ouch! Men, men, men hur i hela Hagfors kan man göra en massa tillval utan att veta vad det kommer att kosta?
 
Fredrike skrev:
Till Christina

Jag ogillar kulturen i hussäljarbranschen. Jag ogillar att jag är tvungen att läsa på in i absurdum ( det är därför jag har Inger P.`s hemsida som husbibel) när jag ska bygga hus, för annars är det självklart att jag blir lurad!Det är det jag ogillar.
Men är det verkligen så illa så att man alltid måste utgå från att man blir lurad, det kanske är jag som är naivare och mer godtrogen än vad du är ;) men vi som byggt ett Ä-hus har faktiskt inte blivit lurade på det sätt som du beskriver.
Många förkastar ju dessa "enkla" hus med sin "låga" standard MEN den "låga" standarden har ett fixt och fast pris och tillvalen likaså, det företaget har dessutom ett väl utbyggt pappersexercissystem där man vid varje förändring får skriva på "ett antal" papper där det framgår att man förstått att det man beställt kostar x antal kronor ;)
Dessutom bör man, rent allmänt, betänka när man väljer entreprenadform, att det som oftast hyllas högst dvs. delad entreprenad, där flera aktörer är inblandade, ställer ännu högre krav på att man som byggherre skiljer på vem som gör vad, samt vad som belastar vilken entreprenad rent kostnadsmässigt.
Jag fantiserar om en situation där både säljaren får sitt och jag som köpare känner mig nöjd. Även efteråt.
Det bör ju rimligen inte vara helt omöjligt, där kan jag hålla med dig om att hussäljarna i större utsträckning bör försöka förvissa sig om att kunden förstår vad de gör när de skriver på sitt kontrakt, MEN förvisso är detta ju inte helt enkelt då de flesta tar illa upp om de blir behandlade som närmast "mindre vetande", även om det kanske är det som skulle krävas för oss alla.
Sedan är det ju kul, om än inte nödvändigt ;), om vi tycker lika, men i det här aktuella fallet så tror nog jag att det är lite av att "bita i det sura äpplet" som gäller, hur osympatiskt det än kan låta (vilket faktiskt inte är andemeningen), men jag är av den åsikten att gemene man måste börja ta ett större ansvar för sitt agerande och känner man sig tveksam till om man förstått vad det hela verkligen innebär, innan man skuldsätter sig för flera miljoner, så bör man kanske avvakta, om man inte är mångmiljonär förstås ;)
Sedan försvarar jag på intet sätt felbyggen, byggfusk, felleveranser, lurendrejerier osv. osv MEN att man får betala för de tillval man själv har gjort anser jag inte kan hänföras till de kategorierna, likväl som att säljarens uppskattning av grundentreprenaden vid byggstart inte stämmer pga. bla. pålning mm. Just grundentreprenaden är ju, rent allmänt, en mycket osäker post i den grundläggande prod.kostnadskalkylen.

MVH/Christina.
 
Vad jag fortfarande inte förstår är vad det är som kostat så mycket.

Hus, garage och entreprenad skulle ha kostat 2.013.000:- Till det får man lägga kostnad för tillval (130.000, inkl. fördyrande entreprenad ? ) och tillägg för markarbeten (150.000 ? ).

Allt hade med andra ord varit ok om slutsumman (inkl. hus, garage, tillval och entreprenad) blivit 2.293.000:- ?

Men hittills har det alltså kostat 2.470.000:- och då saknas fortfarande garage?

Det innebär ju att 177.000:- plus kostnaden för garaget inte redovisats, vart tog de pengarna vägen??!

…eller ???

Alter ego
 
Hmm. Intressant tråd dethär. Tänkte inte kommentera mera för då trampar jag väl på någon öm tå, men...

Grunden för en bra affär skall vara att både säljare och köpare är nöjda. Det tycker jag. En av mina gamla klasskamrater har en bra devisch: "You always meet twice". Kanske det är bättre moral på ett litet ställe som det här, vad vet jag.

Jag tror i allafall att Plus har den positiva effekten att säljare blir mera skärpta och kollar att kunden fått rätt info, samt att köpare blir mera skärpta och kollar, samt är medvetna om att det alltid blir dyrare. Man måste ha marginaler i budgeteringen.

Alla vi som byggt hus vet att man gör massvis med missar. Man glömmer saker, man ändrar sig. De missar jag gjort får jag vackert äta upp och de missar byggarna gjort får de vackert korrigera.

 
AndersG skrev:
De missar jag gjort får jag vackert äta upp och de missar byggarna gjort får de vackert korrigera.
Som tur för husproducenten och för säljaren så var det inget fel på huset i Plus... utom kanske priset... eller bristande information om priset.... som man inte ändrat i samma takt som huset byggdes. Även om man är inte expert på att bygga så måste man vara expert på att hålla kol på sina egna pengar. Det är inte säljarens roll att säga "stopp, ni har inte råd med det!". Det jag såg i Plus uppfattade jag som en varning för blivande husköpare - drömen kan bli dyrare än man räknat med.
gaia
 
gaia skrev:
Det jag såg i Plus uppfattade jag som en varning för blivande husköpare - drömen kan bli dyrare än man räknat med.
gaia
Precis så uppfattade faktiskt jag det med!
 
Hur hittar jag till Inger Ps hemsida? Den lät intressant, om den är så bra att den kan användas till husbibel.

Jag håller med Christina (Byggimpert) och är mycket glad att vi valde att bygga Älvsbyhus. Ju mer jag läser på detta forum, dessto mer vinner de i längden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.