Redigerat:
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
Strålande Hawkai, nu fattar till och med jag, tack!
 
tuxer skrev:
Strålande Hawkai, nu fattar till och med jag, tack!
Jag tar inte åt mig äran :) men jag följde instruktionerna på länken. Funkar utmärkt. Hade ett 12V transformator liggandes som jag satte i en timer o som kopplades till relät. Timern slår om kl 18 till slinga två 2ggr i veckan . Matildas klipptid börjar kl 20. Lite marginal med andra ord. Kör numera bara nattetid pga fotbollslaget (familjen) här hemma :)

Jag köpte även en sockel till relät o en apparatdosa så det blev en snygg installation. Har grejerna inomhus o drog kablarna genom ventilationshålen i fasaden
 
Det borde räcka att sätta relät eller brytaren på "ut" bara och koppla ihop båda slingorna på "in".
 
Mr_Smurf skrev:
Det borde räcka att sätta relät eller brytaren på "ut" bara och koppla ihop båda slingorna på "in".
Håller med men följde bara instruktionen o vågade inte chansa om det skulle kunna bli nån form av störningar eller nåt :)
 
tuxer skrev:
Vad jag inte riktigt blir klok på är hur de två slingorna kopplas mot laddstationen. Drar man en "tåt" från vänster stiftet på laddstationen sätter relät/omkopplaren på den, sedan drar man från omkopplaren två slingor.
Sedan ansluter man båda slingorna på höger stiften på laddstationen. Om det är så blir inte båda slingorna strömförande när de möts på högerstiftet?
Eller går både "tåten" från vänster och högerstiftet till till omkopplaren och båda slingorna går sedan in i omkopplaren.
Ni får ursäkta kanske en självklar fråga men jag är fullkomligt novis på detta (å det kanske märks :) )
Men om du har två ytor som du inte kan koppla ihop med en gång så har du ju egentligen ingen nytta av att göra två slingor med ett relä eller brytare, det är ju egentligen bara om du vill att den ska hitta till laddaren.

Du borde kunna göra en biyta med en blindtarm av befintlig slinga ut till den biytan på det sätt som beskrivs i husqvarnas instruktionsbok sida 23.

http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2014_EUsv/HUSO2014_EUsv__1155941-01.pdf
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Mr_Smurf skrev:
Men om du har två ytor som du inte kan koppla ihop med en gång så har du ju egentligen ingen nytta av att göra två slingor med ett relä eller brytare, det är ju egentligen bara om du vill att den ska hitta till laddaren.

Du borde kunna göra en biyta med en blindtarm av befintlig slinga ut till den biytan på det sätt som beskrivs i husqvarnas instruktionsbok sida 23.

[länk]
Det stämmer nog. I mitt fall har jag ett staket som delar av tomten. Vill inte ha grinden öppen hela tiden så 2ggr i veckan öppnar jag den o växlar slinga
 
Skickade igår iväg min Clipper på service, gått 19 dagar utan problem.
Felkod 1 = Fel vid självkontroll av mikrostyrenhetens kärna.
Pratade med deras servicekille och han trodde det var "Moderkortet"
Med tur trodde han att jag skulle få tillbaka Clipper nästa onsdag
 
Efter samtal med Rustas "Clipperservice" så visade det sig att man först igår Onsdag fick min Robot, nästan 1 veckas leveranstid från den lokala Rustabutiken till Servicecentralen.
Leverans tillbaka till mig sker senast Fredag lovade Servicekillen.
En bra sak är att man kan välja leverans hem istället för leverans till butiken när dom skickar tillbaka Roboten
 
celticjunk skrev:
Efter samtal med Rustas "Clipperservice" så visade det sig att man först igår Onsdag fick min Robot, nästan 1 veckas leveranstid från den lokala Rustabutiken till Servicecentralen.
Leverans tillbaka till mig sker senast Fredag lovade Servicekillen.
En bra sak är att man kan välja leverans hem istället för leverans till butiken när dom skickar tillbaka Roboten
Hoppas att du får tillbaks den i morrn, med detta regnande lär det växa så det knakar...
Av ren nyfikenhet. Hur returnerades din klippare, hade du kvar originalkartongen eller skötte butiken emballering o frakt?
 
När jag lämnade in Roboten till Rusta så undrade dom om jag hade kvar originalkartongen för själv så hade dom ingen kartong som skulle passa att paketera den i.
Bor inte långt från butiken så jag for hem och hämtade den.
Senast Fredag sa servicekillen att man skulle skicka den tillbaka och med samma snigelfart som den fraktades till verkstan så får man väl vänta till nästa Onsdag innan den anländer hem till gården:(
 
Ville ha en Landroid Worx 2.0 från Classe Oh (15% rabatterbjudandet) men då den klipparen tog slut den dagen i typ alla Classe Oh affärer så började jag se mig om efter andra alternativ. Bla Clipper 1200. Men även här verkade Rusta ha svårt med tillgången av denna klippare. Så jag kollade ytterligare och hittade Julas klippare (som vad jag kan se inte har någon direkt modellnamn mer än RRobotklippare 1200 m²)

Jag åkte och kollade på Clipper 1200 i en Rusta butik och blev lite besviken då den var så otroligt ful (smaksak kanske, men jag tycker så) och även plastig (dock bara skalet) så jag strök den klipparen och åkte till Jula för att få se deras variant (samma klippare, annan skal) Blev sjukt överraskad över hur snygg denna var. (smaksak här också kanske, men fan, det är ljusår mellan båda klipparna i skaldesign) Så jag slog till och köpte denna.

Vill bara att ni som är inne på att köpa en Clipper 1200 (trots sin fulhet) lägger ett öga på Jula maskinen istället. Inte bara för att den är snygg (smaksak, jaja) utan också för att den har 50 meter extra i avgränsningstråd, 50 extra märlor och 9 knivar istället för 6. Och båda kostar lika mycket. :)

Nu har jag sagt mitt. :)
 
Skiter i utseendet, huvudsaken att den klipper gräset:)
Fick nyss mejl från Clipperservice:
Hej ****
Din klippare skickades med DHL igår så den borde vara på servicepointen **********************************. Kolla med dom om du inte vill vänta på att de kontaktar dig.
DHL shipmentnr **********

MVH Clipperservice

Blir kul att se vad dom gjort åt den:beer:

När jag lämnade in den på Rusta så fyllde man i ett dokument där det klart och tydligt stod att klipparen skulle levereras hem till mig.
När jag pratade med DHL så visade det sig att jag måste hämta klipparen där, dom har inget papper på att den skulle köras hem till mig:mad:
 
Redigerat:
celticjunk skrev:
Blir kul att se vad dom gjort åt den:beer:

När jag lämnade in den på Rusta så fyllde man i ett dokument där det klart och tydligt stod att klipparen skulle levereras hem till mig.
När jag pratade med DHL så visade det sig att jag måste hämta klipparen där, dom har inget papper på att den skulle köras hem till mig:mad:
Hur gick det, har du fått hem den?

Upptäckte i morse att min hade tappat höger framhjul! Tyckte att den betett sig lite märkligt de senaste dagarna... Hittade hjulet tillslut men saknar den "nippel" som håller fast hjulet.

2014-07-14 12.39.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde felanmälan i morse via mail, har ej fått något svar än. Känns onödigt att behöva skicka i för service, återstår att se vad de svarar.

Knivarna hade även kärvat fast av gräs o smuts så dessa måste rengöras med jämna mellanrum.
//M
 
Hej
Service Sheet:
Offline test showed that left signal sensor had a fault.
Replaced with a new left signal PSB card

Funkar bra efter servicen men ett irritationsmoment tycker jag är att den i stort sett hela tiden svänger höger efter den varit i närheten av linan eller kört mot nåt hinder, det har irriterat mig ända sen jag köpte Nisse.
En sak ytterligare är att man får göra ren "kulorna" under Nisse ganska ofta, dom blir lätt skitiga och då klarar Nisse inte av att ladda upp sig.
Övrigt nöjd annars
Kruttorrt i Norrland så Nisse & gräset får vila ca 1 vecka mellan klippningarna
MvH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.