peternicklas skrev:
Är det totalt eller bara ytterslingan? Jag har 275 m. totalt och kanske 210 m. i ytterslingan. Det jag tror har hänt är att den tappat slingan och fått börja om, d.v.a. den kasnke har gått 1,5 slinga innan den stannade. Följ den när den går hem och kolla så att den inte gör några konstigheter utmed slingan.
Mvh
Det är totalt, det kan röra sig om ca 200m runt om.
 
Nicke Nyfiken
Bloodcarver skrev:
Tror du att det finns någon bot för mitt problem?
Är det ett konstaterat problem? Hur ofta händer det?
"En gång är ingen gång. Två gånger är en gong-gong" brukar det heta.
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Är det ett konstaterat problem? Hur ofta händer det?
"En gång är ingen gång. Två gånger är en gong-gong" brukar det heta.
:)

Det har bara hänt en gång. ...och av ditt svar så antar jag att det inte går att skynda på hemgången vid lågt batteri.

En teori kan vara att den har stått och slirat, jag har nämligen ett torrt hörn där den har haft svårt att få grepp ibland. Finns det uppgraderade hjul att köpa? Har sett att det figurerat hjul med spetsigare mönster.
 
Jovisst, större öar får det bli... synd för den klippte så fint utan att fastna. Vid äppelträden gick det dock bra med ett V, stammarna är smala. Med högst 10 cm kommer den ändå åt bra.
 
Nicke Nyfiken
Bloodcarver skrev:
:)

Det har bara hänt en gång. ...och av ditt svar så antar jag att det inte går att skynda på hemgången vid lågt batteri.

En teori kan vara att den har stått och slirat, jag har nämligen ett torrt hörn där den har haft svårt att få grepp ibland. Finns det uppgraderade hjul att köpa? Har sett att det figurerat hjul med spetsigare mönster.
Har det bra hänt en gång så tycker jag inte du ska lägga energi på att försöka fixa problemet. Som sagt: En gång är ingen gång...:)

Skulle det hända fler gånger så kolla om din teori stämmer. Det kan mycket väl vara så som du säger att klipparen står och slirar på ett specifikt ställe. Om du sedan konstaterar att det verkligen är så, så kan det vara läge att försöka åtgärda det på något vis. Men åter igen, lägg ingen energi på saken förrän det är ett konstaterat problem.


Det finns två typer av däckmönster. Har du en klippare som är tillverkad innan 2014 har du troligtvis däcken med "platta" dubbar. Då kan lösningen vara att byta till däck med spetsiga dubbar. De går att beställa från supporten. Det är bara ett telefonsamtal bort. Men det finns även andra lösningar på problemet med dåligt grepp.
 
Nicke Nyfiken
Strega skrev:
Jovisst, större öar får det bli... synd för den klippte så fint utan att fastna. Vid äppelträden gick det dock bra med ett V, stammarna är smala. Med högst 10 cm kommer den ändå åt bra.
Du får ursäkta mig, men jag känner mig riktigt trög.:surprised:

Varför behöver du göra större öar om den inte fastnar?
Vad är finessen med att göra V vid träden?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Du får ursäkta mig, men jag känner mig riktigt trög.:surprised:

Varför behöver du göra större öar om den inte fastnar?
Vad är finessen med att göra V vid träden?
Den fastnar inte men skaver idegranarna så grenarna lossnar.
Vid äppelträdet riskerade den faktiskt att fastna eftersom jag har två dm jord runtom, istället för 10 cm så den skulle följa ön som del av huvudslingan slingan, lät jag det vara 10 cm närmast ön och sen en spets mot huvuslingan, När den då kommer från höger på huvudslingan (på väg mot basen) går den rakt fram utan att gå ut runt ön.
 
Bloodcarver skrev:
:)

Det har bara hänt en gång. ...och av ditt svar så antar jag att det inte går att skynda på hemgången vid lågt batteri.

En teori kan vara att den har stått och slirat, jag har nämligen ett torrt hörn där den har haft svårt att få grepp ibland. Finns det uppgraderade hjul att köpa? Har sett att det figurerat hjul med spetsigare mönster.
Ok, tack för kanonsvar!!
 
Hej,

Har kollat lite på en Landroid, men är osäker på att den klarar min tomt. Har fått tipset att skaffa en HQ/Gardena istället med guidekabel, för att den skall hitta runt till baksidan via gången till höger. Vad tror ni experter, skulle en Landroid kunna fixa min tomt?

gräsmatta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nilfons skrev:
Hej,

Har kollat lite på en Landroid, men är osäker på att den klarar min tomt. Har fått tipset att skaffa en HQ/Gardena istället med guidekabel, för att den skall hitta runt till baksidan via gången till höger. Vad tror ni experter, skulle en Landroid kunna fixa min tomt?

Kan du lägga slingan på 80cm + borde det gå bra alternativ så kan du köra på markstenen också på andra sidan
 
subaru95 skrev:
Kan du lägga slingan på 80cm + borde det gå bra alternativ så kan du köra på markstenen också på andra sidan
När du säger lägga slinga på 80 cm, innebär det att "gången" skall vara minst 80 cm bred?
 
Nilfons skrev:
Hej,

Har kollat lite på en Landroid, men är osäker på att den klarar min tomt. Har fått tipset att skaffa en HQ/Gardena istället med guidekabel, för att den skall hitta runt till baksidan via gången till höger. Vad tror ni experter, skulle en Landroid kunna fixa min tomt?
Runt till baksidan? Du har ju en tokenkel tomt :)

6jep34.png[/IMG]
 
Nicke Nyfiken
Nilfons skrev:
Hej,

Har kollat lite på en Landroid, men är osäker på att den klarar min tomt. Har fått tipset att skaffa en HQ/Gardena istället med guidekabel, för att den skall hitta runt till baksidan via gången till höger. Vad tror ni experter, skulle en Landroid kunna fixa min tomt?

[bild]
Om du berättar hur bred passagen till höger om huset är,
och om markstenen är i nivå med gräset,
så finns det en chans att besvara din fråga.

Med de uppgifter du lämnat hittills kan vi bara gissa. Och det tror jag inte du är intresserad av.
 
Henke2 skrev:
Runt till baksidan? Du har ju en tokenkel tomt :)
Du menar med din röda linje att den inte skall runt till höger varje gång utan även över markstenen?
 
Nicke Nyfiken skrev:
Om du berättar hur bred passagen till höger om huset är,
och om markstenen är i nivå med gräset,
så finns det en chans att besvara din fråga.

Med de uppgifter du lämnat hittills kan vi bara gissa. Och det tror jag inte du är intresserad av.
:)
Markstenen är i nivå med gräsmattan och jag skulle väl säga att gången till höger är från häckkant till altankant mot huset, ca 75 cm på det smalaste stället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.