On a side note...
Jag köpte på impuls tre stycken reflekterande filmer på Lidl som jag tänkt montera på sovrumsfönster. Bortsett från att det ser för jävla dumt ut utifrån - kommer det göra någon märkvärd skillnad vad gäller värmeinstrålningen i sovrummet?

Har dom inte framför mig i skrivande stund, men vill minnas att de har någon slags metalliskt utseende. Vad filmen består av minns jag inte heller. I vilket fall är tanken att de ska monteras på insidan av fönstret. Fönstren går inte att dela på så enda sättet att montera dom är antingen på ut- eller insidan.

/N
 
Det är väl inte omöjligt att det kommer o fungera , tittar man på filmer från USA verkar dom ju ha någon form av spegelglas på skyskrapor och det är väl för solstrålningen kan jag tänka mig.
Kolla bara så att du kan ta bort dom om du måste , vore ju synd att behöva byta fönster om det inte fungerar eller att du tröttnar på dom.
 
Göran.W
RoTe
Micro skrev:
Att tro på ac:n är nog lika befängt tyvärr.
Har aldrig lyckats få 30°c inne på natten om det har varit 30°c på dagen och 20°c på natten om jag vädrar , inte ens i garaget där det är ännu sämre med isolering än i huset.
Så du menar att AC inte fungerar? Klart tempen sjunker lite när man vädrar men själva stommen i huset är inte lika snabb att kylas ner så tempen stiger direkt man stänger fönster och dörrar. Jag är dessutom sådan att jag inte kan sova med huset olåst. Så att vädra när jag sover går bort.
 
Göran.W skrev:
Fler än jag som tycker tråden spårat ur nu :(
Verkligen två läger här, antingen eller. Jag tänker att om man har 33 grader ofta så har man förmodligen många stora fönster i söder, då tycker jag det kan vara värt att försöka fixa grundproblemet först. Och det räcker förmodligen inte, så då blir ac lösningen. Om man har 33 grader kostar det garanterat inte 700:-/sommar att få ner temperaturen till 22-23 grader. Ju färre timmar ac/llvp behöver gå desto längre håller den också, vilket också är en kostnad att räkna med.

Har man 25 grader och sol in genom fönster så kommer man lätt ner ett par grader om man skärmar av dem, och behöver då inte lägga pengar på ac eller betala el och slita på sin befintliga llvp.

Jag förespråkar de passiva lösningarna i första hand, för att det är mer hållbart - ja. Men lika mycket av egoistiska skäl, för det blir garanterat billigare i längden.
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta. och 3 till
  • Laddar…
RoTe nu vet jag inte om du enplans hus eller inte , men om du köper dig vädringsbeslag så kan du ha lite öppet fast fönstret är låst om du mot förmodan vill vädra en natt när du sover.
Förstår om du inte vill ha fönster på vid gavel om du bara har ett plan eller sover på bottenvåning.
Håller samtidigt med Niklas_1 då det inte är bra i ekonomisk synvinkel att köra ac en hel sommar ,det kostar att ligga på topp.;)
Folk gör som dom vill..jag kör också passiva lösningar i första hand och det är väldigt få gånger jag måste ha ac på i mitt hus.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
M
Ni som säger att AC är dyrt. Hur dyrt är dyrt? Vi märker knappt av någon skillnad på elräkningen under sommarhalvåret med eller utan AC på. Komforthöjningen är värd enormt mycket, mycket mer än någon hundralapp per månad.

* Snabb svalka när jag kommer in från en het dag i trädgården.
* Slippa kvalmiga sommar- och höstkvällar i sovrummet.
* Snabb uppvärmning vid behov. Tex om man är frusen, sjuk, osv.
* Slippa problem med mygg och knott pga vädring.

Hoppa över ett eller två besök på mcdonalds så går det jämt ut.

Vi bor på landet och hade markis från början. Den hjälpte såklart lite, men sen blockerade ju också utsikten. Vad är det för vits att ha stora fönster om man ändå måste blockera dem med persienner och annat. Då kan man väl bo i en källare istället.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Vi bor på landet och hade markis från början. Den hjälpte såklart lite, men sen blockerade ju också utsikten. Vad är det för vits att ha stora fönster om man ändå måste blockera dem med persienner och annat. Då kan man väl bo i en källare istället.
Låter konstigt om du behöver skymma utsikten för att skärma av sommarsolen, åtminstone med undantag för solen i nordost och nordväst kl 06-09 samt 19-22. Har man fönster ner till golv så blir det kanske så (men har man byggt så och inte tänkt på solinstrålningen får man nästa skylla sig själv och köra ac ;) )
 
Micke64 skrev:
Ni som säger att AC är dyrt. Hur dyrt är dyrt? Vi märker knappt av någon skillnad på elräkningen under sommarhalvåret med eller utan AC på. Komforthöjningen är värd enormt mycket, mycket mer än någon hundralapp per månad.

* Snabb svalka när jag kommer in från en het dag i trädgården.
* Slippa kvalmiga sommar- och höstkvällar i sovrummet.
* Snabb uppvärmning vid behov. Tex om man är frusen, sjuk, osv.
* Slippa problem med mygg och knott pga vädring.

Hoppa över ett eller två besök på mcdonalds så går det jämt ut.

Vi bor på landet och hade markis från början. Den hjälpte såklart lite, men sen blockerade ju också utsikten. Vad är det för vits att ha stora fönster om man ändå måste blockera dem med persienner och annat. Då kan man väl bo i en källare istället.
Det ligger mycket i det du säger!
Min L/L-värmepump drar alltså 500W i kylläge på full effekt.
Säg att jag kör den på halv effekt, 10 timmar om dagen, under två sommarmånader.
Då blir det 0,25*10*60=150 kWh på en sommar, eller ca 200 kronor på elräkningen.

I sydstaterna i USA sitter det en AC under fönstret i vartenda billigt motellrum.
När man kommer "hem" från jobbet slår man på ACn, tar en kall pilsner på loftgången eller vid poolen,
och när det är dags att knoppa slår man av ACn och sover i ett svalt och skönt rum.

Man behöver ju inte kyla ner hela huset för att kunna sova.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Göran.W
Passiva lösningar är så klart bäst men i mitt fall funkar det inte alls med plåt tak och plåt väggar på ovanvåningen och usel isolering.
På botten våningen är det 2 lager tegel med luftspalt emellan och exakt 0 mm isolering i väggarna.
I mitt fall är värmepumpar som går som ac det mest kostnads effektiva och funktionella.
Ska markiser funka vill det nog till att man har skaplig isolering i huset.
 
Göran.W skrev:
Ska markiser funka vill det nog till att man har skaplig isolering i huset.
Så är det naturligtvis om väggarna är större såll än fönstren.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Göran.W
Hela mitt hus är ett såll :)
Borde nog isolera lite egentligen :rolleyes:
 
RoTe
Micro skrev:
RoTe nu vet jag inte om du enplans hus eller inte , men om du köper dig vädringsbeslag så kan du ha lite öppet fast fönstret är låst om du mot förmodan vill vädra en natt när du sover.
Förstår om du inte vill ha fönster på vid gavel om du bara har ett plan eller sover på bottenvåning.
Håller samtidigt med Niklas_1 då det inte är bra i ekonomisk synvinkel att köra ac en hel sommar ,det kostar att ligga på topp.;)
Folk gör som dom vill..jag kör också passiva lösningar i första hand och det är väldigt få gånger jag måste ha ac på i mitt hus.
Både förra och nuvarande huset är enplans. Nuvarande hus ligger så nära en väg att jag inte kan ha fönster öppna pga ljudnivån från trafiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.