Booli har jag redan kollat, finns inte med där tyvärr.
 
Har nu pratat med juristen på villaägarna och han tolkade lagen som så att det skulle vara möjligt att använda expropriation för att få till mer grönområde. Men detta kan vara ett gränsfall då det redan finns en liten yta planerad för detta (230kvm), kan ju tolkas som att få till lite mer lyx.

Nu återstår bara en låååång helg innan mötet. Ska försöka få fram en snabb värdering på huset innan mötet också så man har mer kött på benen.
 
KnockOnWood skrev:
Hur kan en kommun vara så vårdslös med skattemedlen att man köper upp och river två fungerande enfamiljsvillor för att anlägga ett hem för gamla + "grönområde? I mina ögon är det ren kapitalförstörelse.
Nog har väl kommunen tillgång till mark för detta utan att behöva riva befintlig bebyggelse?
Huset i sig kan inte kostat mycket, det var inte direkt skolboksexempel på hur man underhåller en fastighet. :)
 
Jag hade absolut lyssnat på vad kommunen hade tänkt sig. Sedan kan man komma med egna ingångar till förhandlingen.

* Ni ska kunna köpa ett motsvarande hus i motsvarande läge
* Ni ska inte förlora pengar på affären som helhet, inklusive flyttkostnader, lagfart, etc.
* Ni kommer överens om ett pris och skriver kontrakt, men har sedan lång tid till tillträde (t.ex. 1 ½ år) så att ni har tid på er att hitta ett annat hus. Tillträdet kan dock tidigareläggas.
* Totalen ska innehålla en skälig kompensation för det merarbete ni får lägga ner på att skaffa nytt boende och anpassa det nya huset.
* Eftersom kommunen ska riva huset så kan ni, utan motkompensation, ta med er vad ni vill från hus och tomt och kan överlämna fastigheten i valfritt skick och ej flyttstädad - det räcker med att den är urplockad (dvs inga kvarvarande möbler, inga bilvrak på tomten och liknande).
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi varit på första mötet med kommunen, men det var bara ansvarige på TK som vi träffade. Vi fick förklarat för oss vilka planer dom har, varför dom vill ha vår fastighet, och lite smått och gott.

Summa summarum: Säljer vi har vi tre år på oss att hitta nytt, det är mycket angeläget att köpa fastigheten då detta är utan tvekan bästa lösningen, vill vi inte sälja kommer dom (vad dom säger i alla fall) att titta på andra lösningar istället, vi får ta med oss vad vi vill från huset.

Han ville inte själv lägga ett bud, så det ligger på oss att säga vad vi känner är en skälig summa. Verkar dock som att dom förstår att det kommer bli en hel del mer än marknadsvärdet, vilket är positivt.

Jag brukar aldrig ha svårt att sova, men det har varit mycket stirrande i taket de senaste nätterna...
 
  • Gilla
namor och 3 till
  • Laddar…
O
Trevligt med en uppföljning!

Jag kan verkligen förstå att det varit svårt att sova!
 
Odjuret skrev:
Trevligt med en uppföljning!

Jag kan verkligen förstå att det varit svårt att sova!
Jag instämmer!

Kan sömnsvårigheterna ha berott på värmen? Överhettning i hjärnan :)
 
KnockOnWood skrev:
Överhettning i hjärnan :)
Inte helt omöjligt... :D
 
Ibland kan ju sånt här vara en möjlighet också, jag vet en del hus här i stan som kommunen löst in, även en del hus som de flyttat på.
Tex så blev det en del som fick en tomt av kommunen i ett område där det inte finns några tomter till salu hos kommunen, vi har stor brist på tomter här i stan så de som fick dessa var mycket nöjda, jag tror tom att kommunen betalade flytt av huset i 2 fall, så de fick en ny tomt i ett bättre område och fick huset flyttat utan kostnad.
Även ett par har byggt helt nytt på dessa tomter.
I ett fall var det en gubbe som totalvägrade, så nu ligger hans hus helt ensamt mellan en stor väg och järnvägen med typ 5 meter tomt på vardera sidan, tror han vart erbjuden närmre 1,5 miljoner för ett hus som nu är värt 0,5miljoner..
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Ja, jag tror också att det kan vara en möjlighet. Ska på ett till möte på onsdag och lämna ett bud och diskutera detta.

Pratade även med chefen i veckan, och VDn, om det blir problem då betalar dom en advokat av rang som ska köra över allt som kan köras över. :)

Har sovit gott några dagar nu när jag vet vilket stöd man har.
 
Pumba skrev:
I ett fall var det en gubbe som totalvägrade, så nu ligger hans hus helt ensamt mellan en stor väg och järnvägen med typ 5 meter tomt på vardera sidan, tror han vart erbjuden närmre 1,5 miljoner för ett hus som nu är värt 0,5miljoner..
Det är lätt att himla med ögonen men jag kan inte låta bli att tänka på risken att gubben i det här fallet är en ensam änkeman som förlorat sin familj i en trafikolycka och klamrar sig fast vid minnena av barnkalas och julaftnar som firats i huset och på tomten.

Usch så blödig jag är :(
 
Nyfniken skrev:
Det är lätt att himla med ögonen men jag kan inte låta bli att tänka på risken att gubben i det här fallet är en ensam änkeman som förlorat sin familj i en trafikolycka och klamrar sig fast vid minnena av barnkalas och julaftnar som firats i huset och på tomten.

Usch så blödig jag är :(
Inte helt fel ute, men hans fru lever än och de hade inte gått i pension när detta inträffade.
Skulle nog gissat att han nästan blev erbjuden dubbla marknadsvärdet på huset men sa nej, hade gått och väl räckt till att bygga ett helt nytt hus på den tiden (ca 10-15 år sedan)
 
En till uppdatering: kommunen är väldigt tydliga med att det inte är ens på tal om att expropriera, även om vi säger nej. Men nu är det bara ett styrelsemöte kvar i början av augusti sen är allt klart, vi får tillräckligt för huset för att bli nöjda och det är dags att börja leta hus.

Men man vet aldrig, mycket kan hända innan alla papper är påskrivna.
 
Så bra att det löser sig utan konflikter :). Det vore intressant att höra vad ni fick i förhållande till taxeringsvärdet då vi riskerar att hamna i en liknande situation framöver.
 
Hemmakatten
Vad ekblom fick för utlöseersättning i förhållande till taxeringsvärdet är ointressant eftersom ett taxeringsvärde säger mycket lite om vad huset är värt. Däremot är det intressant hur mycket mer än marknadsvärdet ekblom fick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.