peternicklas
Sixten76 skrev:
Vilket klonk har du? Det som försvinner vid omstart eller har du varianten som hörs "hela tiden" vid vändning.

Min har klonkat från första dagen förra sommaren. Har pratat med supporten någon gång i höstas, men de ville att vi skulle titta på det nu i vår istället. Skrev en lapp till dem när jag skickade in den för service, när jag fick tillbaka den gick den tystare någon dag, innan det var tillbaka. Har också funderat på att skicka in en film, för det är så irriterande att höra den vända på långt håll när den är så tyst annars.
Det som försvinner vid omstart
 
AfrooDite skrev:
Då har även jag köpt mig en Worx efter mycket läsning.
Jag undrar några saker.
Kör ni era maskiner med dem förprogrammerade inställningarna?
Hyrde ni en maskin för att sätta ner tråden i backen?
Har ni tak över era maskiner eller är det inget som spelar någon roll?
Egen programmering med Autofunktionen som "rådgörande" min får t.ex. klippa på helgen vilket Auto aldrig föreslår.
Man behöver inte gräva ner kabeln. Märla den tätt intill marken så är den försvunnen på 1-2 månader.
Har inget tak. Ur skyddssynpunkt för maskinen helt onödigt, ur känslosynpunkt nödvändigt för en del, ur stöldsynpunkt kanske bra men troligen inte avgörande.
 
AfrooDite skrev:
Dum fråga kanske, men vilken klipphöjd kör ni på?
Jag kör på 30 mm och det fungerar alldeles utmärkt, gräsmattan ser ut att gilla det också.
 
Krakuanen skrev:
När maskinen står och laddar mellan klippningar så verkar skärmen låst. Man kan inte komma åt menyn utan att starta om den. Verkar lite konstigt? Dessutom verkar den inte ladda ibland efter avslutat klippschema, imorse stod den avstängd och urladdad hade därför inte startat klippningen kl 8 som den var inställd på. Har ny maskin med senaste mjukvaran (0.61).
För att komma åt displayen måste du avbryta laddningen genom att trycka på den stora röda stoppknappen. För att får den att börja ladda igen gör så här; 1) tryck grön och låt klipparen gå ut och börja klippa, 2) tryck på stora stoppknappen, 3) tryck på Homeknappen och låt klipparen gå hem själv varefter den startar och genomför laddning för att sedan ställa sig beredd att invänta schemalagd tid, alternativt går den ut efter färdigladdning om den är inom schematid.
 
Har en Landroid 2.0 sedan några veckor tillbaka. Senaste veckorna så har den börjat krångla lite. När den kört klart för dagen kör den in i laddstationen och börjar ladda igen. När laddningen är klar står det i displayen att den inväntar schema. Allt okey så långt. Har schemat satt att den skall börja kl. 07:00 på morgonen. När man kommer ut på morgonen efterklockan sju står den fortfarande i laddstationen och displayen är helt släckt. Man får trycka på on knappen för att väcka liv i den igen samt ange Pinkoden.
Vi har vissa nätter då schemat ligger så att det bara skiljer några timmar mellan stopp av ena dagens schema och start för nästa dag då verkar den fungera som den skall. Verkar bara vara problem när den står still lite längre tid 7-8h.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

// Snozzi
 
Snozzi skrev:
Har en Landroid 2.0 sedan några veckor tillbaka. Senaste veckorna så har den börjat krångla lite. När den kört klart för dagen kör den in i laddstationen och börjar ladda igen. När laddningen är klar står det i displayen att den inväntar schema. Allt okey så långt. Har schemat satt att den skall börja kl. 07:00 på morgonen. När man kommer ut på morgonen efterklockan sju står den fortfarande i laddstationen och displayen är helt släckt. Man får trycka på on knappen för att väcka liv i den igen samt ange Pinkoden.
Vi har vissa nätter då schemat ligger så att det bara skiljer några timmar mellan stopp av ena dagens schema och start för nästa dag då verkar den fungera som den skall. Verkar bara vara problem när den står still lite längre tid 7-8h.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

// Snozzi
Yepp, har samma problem. Den verkar ladda ur under natten. Har du möjligen också senaste mjukvaran v0.61?
 
eran skrev:
Vad jag försökte mig på var en kombination av verkligheten och bilden ovan.

Eftersom man beskriver 22/23 som vänster/höger impact sensor, men skriver i texten att man ska kontrollera enbart 22 så fick jag ut och kollade min egen klippare och den reagerar bara med "22" om jag trycker på det yttre chassit. Därför min fråga om någon sett aktivitet även på "23", och att jag då skulle ha en trasig klippare.
Jag skruvade ju isär min för att jag var nyfiken och det finns bara en krocksensor på den. Kontakter finns på moderkortet för två st men bara en inkopplad. Den sensor jag hittade sitter nästan längs fram under svarta locket och är en en magnet som rör sig över en sensor som sitter på en liten "hylla" på den oranga kroppen, under svarta locket.
 
Snozzi skrev:
Har en Landroid 2.0 sedan några veckor tillbaka. Senaste veckorna så har den börjat krångla lite. När den kört klart för dagen kör den in i laddstationen och börjar ladda igen. När laddningen är klar står det i displayen att den inväntar schema. Allt okey så långt. Har schemat satt att den skall börja kl. 07:00 på morgonen. När man kommer ut på morgonen efterklockan sju står den fortfarande i laddstationen och displayen är helt släckt. Man får trycka på on knappen för att väcka liv i den igen samt ange Pinkoden.
Vi har vissa nätter då schemat ligger så att det bara skiljer några timmar mellan stopp av ena dagens schema och start för nästa dag då verkar den fungera som den skall. Verkar bara vara problem när den står still lite längre tid 7-8h.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

// Snozzi
Nu har jag bara haft min igång 2 dygn. Samma sak har även hänt mig, men det har regnat hela dagarna så därför trodde jag så var fallet. Jag har inte senaste mjukvara 0,61.
Posta gärna igen om du finner någon lösning
 
Jag undrar även när man väljer att ställa in klippschema manuellt. Man ställer naturligtvis in vilket klockslag den ska börja klippa.
Men vad är dom andra siffrorna till för? Standard inställning var 3,8 så jag valde det igen, utan att veta vad dessa betyder?!
 
eleson skrev:
Det som händer är att den kör ut i regnet och börjar klippa, upptäcker till slut att det regnar, och stannar. ( Det finns exempel i tråden)
Och där står den till det slutat regna plus den inställda väntetiden. Sedan börjar den klippa igen.
( Jag är osäker på hur den agerar om starten blir utanför den inställda klipptiden; Den kanske bara går hem ...)
Nja, om den upptäcker regn när den klipper åker den hem till laddstationen. Från den tidpunkt när regnsensorn inte längre är blöt/inte ger signal börjar timern för regn att räkna. När den tiden har gått ut kollar roboten om tiden fortfarande är inom klippschemat. I så fall åker den ut, annars inte.
 
AfrooDite skrev:
Standard inställning var 3,8 så jag valde det igen, utan att veta vad dessa betyder?!
3,8 timmar
 
AfrooDite skrev:
Standard inställning var 3,8 så jag valde det igen, utan att veta vad dessa betyder?!
Vi vet lite saker... drifttiden är ca 1.5h, laddtiden är med 1.6A nätdel och 1.5Ah batteri ungefär en timme. 3.8timmar blir alltså klippning 1.5h - laddning 1h - klippning 1.3h - slut.

Vill du klippa mera så behöver den alltså gå ut tre gånger, då måste du plippa upp till 1.5 - 1 - 1.5 - 1 - 1.5 = 6h (jag valde 6.6 för lite marginal. Hänger du med? 3.8h eller 5h ger samma klipptid rent praktiskt.
 
Jag stör mig lite på att programmeringen är så ointelligent. Jag vill ställa in klipptid eller "antal arbetspass" istället för "klippfönster".
Klipptid är bättre än klippfönster då en justering i dagsläget av procenten på klippfönstret inte påverkar klipptiden alls om det inte timar in med laddningen. T.ex. programtid 1h. Det blir 1h klipp sen laddning. Jag ökar till 1,5h. Det blir 1h klipp och sen laddning. Jag ökar till 2h. Det blir 1h klipp. Jag ökar till 2,5h. Det blir 1h klipp. drygt 1h laddning, 15 minuter klippning och 5-10minuters hemgång. I det läget ger en ändring 0-100% inte nån skillnad alls. Samma upprepar sig ju från 3h-4h osv.

Antal arbetspass är smart för att man får ut mest klipptid per batteriladdning då. Om det faller sig så att klippfönstret gör at den klipper en gång, laddar upp sig, går ut igen och börjar klippa för att sedan åka hem om tio minuter för att fönstret är slut har den varit ute i 20 minuter bara för att klippa tio, beroende på hur mycket otur den hade för att ta sig hem, och detta blir det bara hjulspår i gräsmattan av.

I mjukvara 1.0 kan man självfallet välja om man vill programmera med klippfönster, klipptid, eller antal laddningar.
I mjukvara 1.1 kan man också välja hur djupt batteriet skall köras ner innan den åker hem.
De borde göra koden open-source :)
I mjukvara 1.2 har man nämligen programmerat den så att en kompass med anpassad utsignal (pulståg i proportion mot riktning) kan kopplas in till krocksensingången som inte används och så går roboten alltid rakt eftersom kompass+accelerometrar nu reglerar motorerna genom ett kalmanfilter.
 
Henke2 skrev:
Vi vet lite saker... drifttiden är ca 1.5h, laddtiden är med 1.6A nätdel och 1.5Ah batteri ungefär en timme. 3.8timmar blir alltså klippning 1.5h - laddning 1h - klippning 1.3h - slut.

Vill du klippa mera så behöver den alltså gå ut tre gånger, då måste du plippa upp till 1.5 - 1 - 1.5 - 1 - 1.5 = 6h (jag valde 6.6 för lite marginal. Hänger du med? 3.8h eller 5h ger samma klipptid rent praktiskt.
Ok, då är jag med.
Men hur vet man hur långt tid det tar att klippa sin gräsmatta komplett? (700m2)
 
AfrooDite skrev:
Ok, då är jag med.
Men hur vet man hur långt tid det tar att klippa sin gräsmatta komplett? (700m2)
Man provar :) men det tar ju sin lilla tid. Vi "vet" att en slumpgenerator behöver 4 totala övergångar för att ha tagit hela ytan minst en gång. Vi vet att på en laddning kör maskinen över en yta på 200m².

700*4=2800 / 200= 14 repor för att ha garanterat klippt alla hörn på din gräsmatta en gång. Klipper du 2 repor per natt så blir det 14ggr per vecka minus ev fastkörningar. Du får alltså med föreslagen klipptid precis ungefär det. Men det tar ju som du märker lite tid att avgöra hurvida det är nog. Vill man klippa hela gräsmattan 2ggr per vecka behöver den gå 28ggr dvs 4ggr per natt eller 9 timmar plus lite marginal.

Något jag med vet är att min går 3ggr per natt och fixar mina tja 800-900m² utan problem. Visst, det är inte golfgreen, men det är heeeelt okej. Mitt ratio blir 1.25ggr per vecka.

[video=youtube;654QtnLommI]https://www.youtube.com/watch?v=654QtnLommI[/video]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.