nissenhj skrev:
Ett Li-ion batteri skall väl inte behöva laddas under vintern?
Eller så är det något jag missat!
Läst på batteriexperten:
•Förvara li-ion batteriet svalt. Undvik exempelvis en varm bil. För en längre lagring bör batteriet förvaras laddat till ca 40 % och så kallt som möjligt. Dock inte så att de fryser.

Se även: [länk]
Förvisso sant, men nu är det inte ett li-ion batteri du förvarar utan en gräsklippare. Den drar säkerligen en viss om än liten ström öven i avstängt läge. :)
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är "20) Hall sensor door opening" ?
Edit: måste vara luckan, indikerar väl bara under gång?
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
AfrooDite skrev:
Det är ju helt sant.
Hur kör era klippare, ni som har tak över dem.
Åker den ut nästkommande förprogrammerad tid och klipper om det inte regnar. Men om det regnar åker den bara ut och vänder?
Tråkigt dom dagarna det endast kommer lite regn om den ska stå hela dagen fast det inte regnar mer.
Min klippare beter sig inte som "elesons" gör.

Om det börjar regna när den klipper stannar den inte ute, utan åker hem till huset och börjar räkna ner den förprogrammerade väntetiden vid regn (0-180 min). Undertiden laddas batteriet. När tiden för regnpaus är till ända, påbörjar den klippning igen med fulladdat batteri. Skulle det då fortfarande regna vänder den hem igen och ny väntetid för regn påbörjas. Vid kontinuerligt regn upprepas denna process tills den förinställda körtiden är till ända. Då står den snällt kvar tills nästa dags körtid infinner sig.

Så att klipparen står under tak innebär inget problem. Regnsensorn slutar inte att fungera som det antyds i tidigare inlägg. Det enda som kan hända är att den försöker påbörja klippning igen innan det slutat regna, men då kör den bara hem till huset igen. Så ingen skada skedd.
 
Redigerat:
Funderar på en liten slang från taket som mynnar vid regnsensorn (när jag väl byggt hus till klipparen).
 
Nicke Nyfiken skrev:
Min klippare beter sig inte som "elesons" gör.

Om det börjar regna när den klipper stannar den inte ute, utan åker hem till huset och börjar räkna ner den förprogrammerade väntetiden vid regn (0-180 min). Undertiden laddas batteriet. När tiden för regnpaus är till ända, påbörjar den klippning igen med fulladdat batteri. Skulle det då fortfarande regna vänder den hem igen och ny väntetid för regn påbörjas. Vid kontinuerligt regn upprepas denna process tills den förinställda körtiden är till ända. Då står den snällt kvar tills nästa dags körtid infinner sig.

Så att klipparen står under tak innebär inget problem. Regnsensorn slutar inte att fungera som det antyds i tidigare inlägg. Det enda som kan hända är att den försöker påbörja klippning igen innan det slutat regna, men då kör den bara hem till huset igen. Så ingen skada skedd.
Ja, det är så regnsensorn skall fungera. Skillnaden med och utan tak är att utan tak börjar inte nedräkningen förrän sensorn är torr igen, dvs. den står kvar hela tiden det regnar plus inställd tid. Så fungerar även min 1.0 så elesons robot är det troligen något fel på om den gör som det beskrivs, dvs. att den stannar still ute under regnet.
 
MBygga skrev:
Ja, det är så regnsensorn skall fungera. Skillnaden med och utan tak är att utan tak börjar inte nedräkningen förrän sensorn är torr igen, dvs. den står kvar hela tiden det regnar plus inställd tid. Så fungerar även min 1.0 så elesons robot är det troligen något fel på om den gör som det beskrivs, dvs. att den stannar still ute under regnet.
Jag får observera nästa gång det händer. Jag har inget tak så det blir inga 'falska' starter.
Men det kan ta tid, det regnar ju så sällan på västkusten :wow:
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Förvisso sant, men nu är det inte ett li-ion batteri du förvarar utan en gräsklippare. Den drar säkerligen en viss om än liten ström öven i avstängt läge. :)
Hur svårt är det att koppla från batteriet?
Detta är en fråga för jag vet inte.
Men jag är säker på att de som håller bara på med batterier kan detta bättre än tillverkaren av gräsklippare, precis som det är tex. med biltillverkare.
 
nissenhj skrev:
Hur svårt är det att koppla från batteriet?
Detta är en fråga för jag vet inte.
Men jag är säker på att de som håller bara på med batterier kan detta bättre än tillverkaren av gräsklippare, precis som det är tex. med biltillverkare.
Det är bara att dra ur det, vilket nog är en god idé att göra under vintern.
 
Nicke Nyfiken
eleson skrev:
Jag får observera nästa gång det händer. Jag har inget tak så det blir inga 'falska' starter.
Men det kan ta tid, det regnar ju så sällan på västkusten :wow:
Ha ha ha... jo det är väl det som västkusten är känt för, att det aldrig regnar ;)

Visst kan det bli en "falsk" start om det regnar mer än 3 timmar (har den inställd på 180 min väntetid) men jag tror ändå det är bättre i längden att både klipparen och laddstationen står skyddad under tak, än att den alltid står ute i regn och rusk. Även den ständigt gassande solen på västkusten är elak mot plasten :D
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver dra min strömkabel in i garaget, väggarna är isolerade nära 20 cm tjocklek så det är inte bara att vilken borr som helst. Hur gör man bäst, finns det borr för sånt? Går kabeln att dela/skarva? Hittar inget på forumet.

Edit: såg att det finns borrförlängare på Jula för 19:- :)
 
Redigerat:
peternicklas
Strega skrev:
Jag behöver dra min strömkabel in i garaget, väggarna är isolerade nära 20 cm tjocklek så det är inte bara att vilken borr som helst. Hur gör man bäst, finns det borr för sånt? Går kabeln att dela/skarva? Hittar inget på forumet.
Jag använder en ventil för att få ut min kabel.
 
peternicklas skrev:
Jag använder en ventil för att få ut min kabel.
Jag har en ventil men på fel sida så då måste jag i vilket fall förlänga kabeln, jag antar att den borde gå att dela och förlänga med vanlig 2-ledare...
 
Strega skrev:
Jag har en ventil men på fel sida så då måste jag i vilket fall förlänga kabeln, jag antar att den borde gå att dela och förlänga med vanlig 2-ledare...
Jag är inte husbyggare så det är kanske dumt att yttra sig i sådana frågor... men(sorry igen)... Jag gillar att dra kablar hit och dit. Hade jag gjort ett hål så hade jag försökt göra hålet säg 70mm eller så och fodrat det med ett PVC-rör eller nått. Nu har man en liten "tunnel" genom väggen som är utmärkt att använda till elsladdar, vattenslang etc eller vad man nu får för sig. Genom med de sladdar du behöver och sen in med en tuss skumgummi så blir det isolerat med.

Det jag föreslår är väl i det närmaste att installera en ventil och slå i en skumgummipropp på insidan så den inte läcker värme...
 
Jag har varit i kontakt med återförsäljaren om en reklamation av min klippare. Fick i förslag att de byter ut min maskin mot en som de haft som demo i 40h. Är det ett vettigt erbjudande?
 
Nej! Du ska ha en helt ny tycker jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.