It's the new black.
 
Vitt reflekterar, svart attraherar solen. Prova att gå klädd i svart när solen steker....
 
Jag har kollat någon studie om det här med markrör, och det går garanterat bort för min del. Man sparar inte särskilt mycket energi, och dessutom finns det risker med bakterier och mögel i luften. Jag spenderar hellre några hundralappar extra på el än utsätter mig för onödiga hälsorisker.
 
  • Gilla
Videonisse och 3 till
  • Laddar…
Går det inte att använda någon form av värmeväxlare, för att undvika bakterierna?
 
pmm skrev:
nursej: Var sitter luckan? Innifrån och upp eller utifrån upp eller sida.
Två våningar. Översta våningen med fyra rum och hall i mitten. Luckan sitter i mitten av hallen och öppnas inifrån och fäller upp på vinden. Verkar välisolerad och har ingen trappa inbyggd.
Bekymret är att det på sommaren blir så varmt att det knappt går att vistas där, än mindre sova. Tvärtom på vintern. Det kan vara 22 - 25 grader på bottenvåningen och 16 - 19 på översta våningen. Till stor del handlar det om att våra termostaterna på vattenelement inte fungerar som de ska. I vilket fall så vandrar inte värmen upp på vintern som man rimligen kan förvänta sig.

/ N
 
Göran.W
Beduiner väljer att ha svarta, långa, pösiga kåpor eftersom de vill att kläderna ska bli varma! De drar nytta av att kläderna värms av solen. Den varma luften stiger nämligen, vilket gör att den tar sig ut genom öppningen vid halsen samtidigt som luften fylls på nere vid fotändan. Resultatet blir alltså en konstant luftström genom kåpan. Den kylande effekt som denna vind har är större än den värmande effekt som den ökade absorptionen har. Vindhastigheten inuti kåpan kan bli så hög som 3-4 m/s.
Så helt tokigt är det inte att dom har svarta kläder.
 
  • Gilla
Micke_Schonning
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Beduiner väljer att ha svarta, långa, pösiga kåpor eftersom de vill att kläderna ska bli varma! De drar nytta av att kläderna värms av solen. Den varma luften stiger nämligen, vilket gör att den tar sig ut genom öppningen vid halsen samtidigt som luften fylls på nere vid fotändan. Resultatet blir alltså en konstant luftström genom kåpan. Den kylande effekt som denna vind har är större än den värmande effekt som den ökade absorptionen har. Vindhastigheten inuti kåpan kan bli så hög som 3-4 m/s.
Så helt tokigt är det inte att dom har svarta kläder.
Jag fick lära mig på fysiken för många år sedan att vid 39 grader utetemperatur så avger svart färg värme snabbare än vitt. Vitt reflekterar ljuset mer, men avger värmen långsammare.
 
rightnow skrev:
Jag fick lära mig på fysiken för många år sedan att vid 39 grader utetemperatur så avger svart färg värme snabbare än vitt. Vitt reflekterar ljuset mer, men avger värmen långsammare.
Det kan kanske vara sant, men jag tror inte att detta har någon märkbar effekt. Värmeledningsförmågan sitter ju i materialet och inte i dess färg (även om färgen har viss betydelse säger vi, men hur stor procent av materialet är dess färg?).

Jag skulle påstå att färgen har betydelse när det kommer till om ljuset absorberas eller reflekteras, men i övrigt lär den kvitta.

Däremot så är det intressant att svarta markiser ev suger till sig mer värme, men kanske samtidigt skapar en större konvektion vilket kanske leder till något kul. Även om det känns som att konvektionen ändå inte skulle behövas om man hade vita, för de skulle ju aldrig skapa den ökade värmen som skulle behöva fläktas bort.
 
Utvändiga solskydd för fönsterna är i princip det enda som ger tillräckligt god effekt. Samt att försöka ha fönsterna stängda på dagen, förutsatt att ni inte är hemma (ni måste ha ventilation). Anledningen till att huset blir så varmt är helt enkelt för att det är för dåligt isolerad.

Svart färg absorberar mest värme av alla färger. Därmed talar man om svartkroppar d.v.s. kroppar som absorberar all strålning. Vad du har för färg på ev. solskydd spelar dock ingen roll. Färgen på fasaden spelar roll för hur stor yttemperaturen blir på fasaden. Den kan bli så hög som 50-60 grader på en tegelfasad, om det redan är varmt inne. Detta bidrar såklart ännu mer till att värma upp insidan av huset, då luftspalten bakom kanske inte är tillräckligt ventilerad.
 
Ja la utetempgivaren på svart fönsterbleck 60+ grader. Nån som pårovat på vitt?
 
Känner mig lyckligt lottad med att det sällan blir varmare än 23-24grader inomhus under sommaren.

Men om man inte har bergvärme så man kan ha kyla eller är försniken för att köpa ac och bränna el så är det enbart att försöka stänga ute solen och ventilera hårt hela nätterna.
 
kristian.larsen@inspecta. skrev:
Opps missade att detta förslag redan fann i tråden.. jaha det finns en bakterierisk..oj då om man inte gillar det får man väl stänga igen det men kondens från luften får man nog i en AC oxå.
Problemet är nog till stor del att markröret med nödvändighet går ner från markytan i "ytterändan" och sedan upp i huset i "innerändan". Som ett stort U alltså.
Det finns alltså ingen naturligt sätt att dränera bort vattnet, utan det blir stående som i en damm med grodyngel och mygglarver.

ACns kondensvatten dräneras enkelt ut genom en slang, då den normalt befinner sig ovanför markytan.


OT: Att komma hem till sitt nya, välventilerade hem efter en dag i "storstaden" Gbg var en verklig befrielse.
Den svala, lagom fuktiga luften är som en hälsodryck jämfört med kvalmiga kontor och spårvagnar.
Nätdörren från Jula gör sitt till också. Nu kan det stå öppet hela dagen och kvällen utan att flugor, mygg och knott kommer in.
349017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Förresten om man använder dränslang med hål i och gör ett lager med singel eller makadam under .. då blire väl inge vatten i röret-- ähh jag ska Prata med Lennart han har ju gjort detta redan i typ 20 år.. om man lägger ett rör med fall måste oxå funka dessutom kanske det inte blir så mycket kondens om man använder ett rör i plast som inte kyler av luften så snabbt att det kondenserar ut.. undrar var dagg punkten ligger?.. om man nu absolut vill kyla luften med el så är en ren AC alltså en värmepump avsedd för att endast kyla mycket effektivare på det än tex en luft/luft värmepump vars huvudsyfte är att värma. och i vilket fall som helst skulle jag inte köpa en värmepump på jula för att sedan installera den själv med snabbkoppling för att spara en tusenlapp eller två..
 
Hitta ganska lätt en bild på en enkel lösning.. jordkylskap.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.