mycke_nu skrev:
Tycker att det är sällan det är problem, man börjar ju normalt lasta längst in (fram) och så fort man har några lite last där så tippar det inte.

Mitt släp tippar för övrigt inte så lätt annars heller, det krävs nog minst 50 kg. Kärrorna skall ju vara balanserade för ett kultryck på några tiotals kg.
Den tippade när jag klev upp på den och jag har tyvärr lite backe åt fel håll där släpet står just nu. Får väl se hur man löser det i framtiden. Ofta är väl släpet dessutom kopplat till bilen när man lastar.
 
bobas skrev:
Vad tror ni om ett Majava 5032? Jag är på väg att köpa ett men såg att vikten på släpet är relativt låg. Blev lite fundersam vad de sparat in på jämnfört med andra tillverkare.

[länk]
Hej

5032 LJ har egenvikt på 220 kg vilket är mer än jämfört andra lågpris alternativ som brukar ligga på under 200kg. Tyder på en rejälare konstruktion. Den har bladfjädrar med stötdämpare vilket är ett stort plus för bra väghållning. Ofta är det gummidämpade med torsionsfjäder på billiga släpp. Det är troligen byggt för dåliga finska landsvägar. :)

Såg dock att det fanns två varianter 5032 LJ SPV som väger 200 kg och har nitad konstruktion med galvad plåt jämfört med 5032 LJ som är svetsad och varmförsinkad.

http://www.majava.fi/sv/produkter/item/114-m-5032-lj-spv

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Det är troligen byggt för dåliga finska landsvägar. :)
De finska vägar jag kört på är oändligt mycket bättre än e4:an mellan Haparanda och Stockholm.. ;-)

CalleSpeed skrev:
Såg dock att det fanns två varianter 5032 LJ SPV som väger 200 kg och har nitad konstruktion med galvad plåt jämfört med 5032 LJ som är svetsad och varmförsinkad.
Tack för att du påpekade skillnaden! Den jag kollade på var svetsad medan den mindre modellen var nitad.
 
Har själv inte så mycket erfarenhet av finska vägar. :) Rör mig mest här i södra Sverige runt Växjö.

I övrigt får jag uppfattningen att det verka vara är ett rejält släp.

//Calle
 
iSnobben skrev:
Med lås och inre fästöglor så gav jag 14350:-

Klarar man sig utan dessa så kostar den 13900:-

[länk]
Ok! Blir nog att ja hämtar ett sånt idag :)
 
_kiM__ skrev:
Ok! Blir nog att ja hämtar ett sånt idag :)
Blev det något släp idag?
 
iSnobben skrev:
Blev det något släp idag?
ImageUploadedByByggahus.se1401649341.350512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp! Helnöjd! :)
 
@_kiM_

Gött att du är nöjd. Det är jag också efter att ha kört hem det och en vända till returpunkten. Det märks ju inte ens att man har kopplat på ett släp på bilen.

Jag har lite dålig koll på symbolerna vid kulhandsken dock. Gissar på följande:

X = Släpet ej påkopplat ordentligt
+ = Allt ok
- = För högt kultryck?
 
Veckorapport efter första veckan med släpvagn:

Har hunnit med att köra fyra vändor med fulla släp till returen och ett lass med överbliven jord. Föredömligt lätt att lyfta av gallergrindarna måste jag säga. Väldigt bra att köra med också. Är supernöjd. Varför har man inte skaffat släp tidigare!?
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
D09
Fick lite hastigt ta bort gallrena imorses

De satt med bultar i varje hörn..

Har ni andra lösningar?
 
Dyrare vagnar har klackar och vangslås som håller kvar gallret. Borde inte vara så svårt att smida dit.
 
Mina galler är bara lyfta rakt upp, sitter med plattjärn ner i gavlarna.
Tar 2 min
 
Jag änvänder två korta spännband från gallret ner till en lastsäkringskrok på varje sida.
 
D09
Såna lösningar hade jag velat ha

Orka hålla på med bultar etc

Mina galler går ner med järn några cm men förmodligen otillräckligt för att köra med utan förankring.

Funderar på om man kunde få tag på sprintbultar eller liknande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.