Jag tycker det är JÄTTEKONSTIGT att arkitekten överhuvudtaget tar frågan i mun att ha koll på produktionskostnaden. Undantaget är väl om han jobbar nära en konstruktör och där båda är knutna till en husfirma med totalentreprenad.
 
Så vem tycker du skall ha koll på produktions kostnaderna initialt ?
 
andersmc skrev:
Är det? Alltid? Det var nog inte många som visste.

De flesta tror nog att det har att göra med hur mycket man behöver spränga, och hur pass komplicerat huset är.
Framförallt hur komplicerad sprängningen är, varit på jobb som tagit 1 månad för att spränga ut för en pool, de är yttre omständigheter som avgör priset i 99 % av fallen
 
När man kör delad entreprenad (motsats till totalentreprenad) vill jag saga att det är byggherrens ansvar att hålla koll på totalkostnadskalkylen. Det är ju en anledning till att inte välja delad entreprenad.
Jag och min sambo kör delad entreprenad i varenda del. Jag hämtade in offerter från olika arkitektfirmor. Jag valde den som hade bästa pris i kombination med mycket gott anseende (jorå, det är möjligt!). Arkitektenfirmans goda anseende är en viktigt gräddfil till kommunens bygghandläggare som ofta själva är arkitekter i grunden, då pratar de liksom samma språk med varandra - smidigt.

Hämtade in offerter från olika sprängare. tomten 900 kvm sprängdes för 150 000 kronor och det blev så mycke massor så vi kunde sälja en del (inkomster ca 10 000 kr).

Sedan har vi hämtat in offerter från husleverantörer och varit tydliga med att vi BARA vill köpa en stomme. Sedan har vi hämtat in offerter från VVS och elektriker, kontrollansvariga, köksleverantör m m. Vi är så jättenöjda med våra hantverkare. Men detta är inget jag rekommenderar för de som inte har tid. Vi har haft ett fantatiskt intressant år. Nu återstår 3 veckor tror vi innan vi kan flytta in.
 
Så trevligt för er! Lycka till !
 
Tycker också att det vore rimligt att ni gemensamt tittade på kvadratmeterkostnaden löpande. Då hade ni förhoppningsvis hamnat i innebörds diskussion om tajt och rimlig budget innan det drog iväg. Surt att behöva betala så högt arvode för ett hus man sedan inte har råd att bygga.
Tyvärr kan dock inte arkitekten hållas direkt juridiskt ansvarig eftersom mycket skett muntligt och inte är dokumenterat i detalj.
Varför lät ni arkitekten rita ett så stort hus om ni inte behöver det?
 
En sak som inte nämnts är att arkitekten ska ha läst på lite om sina för arbetet dvs detaljplanbestämmelser och områdes bestämmelser.
Det enda du hade kunnat stämma arkitekten på är endast det som skriftligen finns avtalat om.
En till fråga, skrev ni ett avtal i enlighet med ABK?
 
Hade en föreläsning om sådant här igår faktiskt och av vad jag förstod har du som kund rätt i det här fallet. Luta dig emot konsumentlagen. I ABK09 (avtalet nästan alla arkitekter använder) står det att arkitekten måste utföra jobbet fackmannamässigt, alltså med kvalité och i dialog med kunden. Kan kika upp mer sen, har ett helt kompendium.

Sveriges arkitekter hade fått in ett liknande fall där en arkitekt ville ha betalt men fick inte det. Kunderna ville ha ett funkis garage men han hade ritat något helt annat för att "han inte ritar vad kunden vill ha, utan vad den behöver". Såklart fick han inget betalt och det är arrogans likt detta som drar ner kårens rykte..
 
ABK09 är inte uppbyggd för att användas mot konsument. Görs detta verkligen av "nästan alla"?

Dessutom måste den avtalas in. Står det inte i avtalet att den gäller krävs det mycket för att kunna åberopa denna, även mellan två näringsidkare..
 
LAnsgar skrev:
ABK09 är inte uppbyggd för att användas mot konsument. Görs detta verkligen av "nästan alla"?

Dessutom måste den avtalas in. Står det inte i avtalet att den gäller krävs det mycket för att kunna åberopa denna, även mellan två näringsidkare..
Säker? Det var två representater ifrån Sveriges arkitekter som föreläste och de tryckte på vikten av att just skriva avtal och använda AKB09.
 
S
Helvete vad nitiska de flesta är. De anlitade en arkitekt för att de inte kunde själva. Arkitekten har detta som jobb, klart man litar på han. Jag hade själv INGEN ANING om att man räknar på 20k per kvadrat på nybygge, för min del hade det lika gärna kunnat vara 10K eller 30K. Om man inte kan allt om bygge själv, ska man då inte få anlita folk som hjälper en med det? ...
 
ArkErik skrev:
Säker? Det var två representater ifrån Sveriges arkitekter som föreläste och de tryckte på vikten av att just skriva avtal och använda AKB09.
Säker på att de avsåg avtal mot konsument? (Jag gissar att de flesta arkitekter i stor utsträckning gör jobb åt byggare/kommuner mfl och att de pratade om dessa förhållandena)

Saxar ifrån BI:
"Ett stort antal standardavtal används i byggsektorn. De viktigaste - i avtalsförhållanden mellan näringsidkare - är framtagna av föreningen Byggandets kontraktskommitté (BKK). I BKK finns företrädare för i stort sett alla aktörer i byggsektorn som staten, kommunförbunden, privata beställarorganisationer, arkitekter, ingenjörer och entreprenörer. BI är en av medlemmarna i BKK. BKK har bl.a. tagit fram AB 04, ABT 06 och ABK 09."
https://www.sverigesbyggindustrier.se/entreprenadjuridik--affarsavtal/om-standardavtal__367

Däremot är det fortfarande viktigt att mellan näringsidkare avtala om dessa i de fall de ska åberopas. Även om de heter standardavtal så är de på intet sätt standard ur den synvinkeln att de fyller en "automatisk" funktion, utan de är standard genom att de alltid ser likadana ut. (även om det går att avtala om förändringar..)

Avtalen finns till eftersom det inte finns lagstiftning som reglerar branschen. (Konsumenter är däremot skyddade i lag genom konsumentköp & -tjänst lagen)
 
SueCia skrev:
Helvete vad nitiska de flesta är. De anlitade en arkitekt för att de inte kunde själva. Arkitekten har detta som jobb, klart man litar på han. Jag hade själv INGEN ANING om att man räknar på 20k per kvadrat på nybygge, för min del hade det lika gärna kunnat vara 10K eller 30K. Om man inte kan allt om bygge själv, ska man då inte få anlita folk som hjälper en med det? ...
Det du skriver är intressant tycker jag, för ofta på det här forumet (och även i andra sammanhang där det pratas om hus) så lägger man väldigt mycket skuld på beställaren som köpt en tjänst eller vara. Det bör ju såklart vara så att man informerar sig ordentligt om de saker som gäller ett husköp eller bygge, men var går gränsen? Ska man behöva vara arkitekt, elektriker, byggare, rörmockare och ekonom för att ha en chans att få det man vill ha till ett okej pris? I vilka andra sammanhang lägger man såhär stort ansvar på en kund?
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Langsvar. Det var uppdrag emot privatkunder de pratade om. Kan slänga upp någon bild ifrån föreläsningen senare.

Kan man stödja sig på konsumentlagen har man väldigt lite ansvar som kund/ beställare som jag har förstått det.
 
O
Pytt skrev:
Det du skriver är intressant tycker jag, för ofta på det här forumet (och även i andra sammanhang där det pratas om hus) så lägger man väldigt mycket skuld på beställaren som köpt en tjänst eller vara. Det bör ju såklart vara så att man informerar sig ordentligt om de saker som gäller ett husköp eller bygge, men var går gränsen? Ska man behöva vara arkitekt, elektriker, byggare, rörmockare och ekonom för att ha en chans att få det man vill ha till ett okej pris? I vilka andra sammanhang lägger man såhär stort ansvar på en kund?

För att få ett bra pris så måste man nog vara kunnig inom alla dessa områden. Så är det inom alla branscher.
Men det är väldigt komplext att bygga ett hus. Det är väldigt många inblandade i frågan.
Ansvaret på kunden är väldigt stort. Du kan inte komma å klaga på säljaren att kylskåpet var dyrare där än i en annan butik. Du måste hela tiden jämföra priser. Så är det med allting. Det är en av anledningarna till att man bör ta in flera offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.