Tim G skrev:
Vill man ha snyggare snitt och ännu mindre obalans kan man sätta brickor och fixera knivarna, men det är överkurs, enligt kundtjänst.
Sa dem så??? Det är ju rent livsfarligt att göra på det viset och kommer garanterat ÖKA obalansen. Fritt roterande knivar kommer alltid hänga i exakt samma vinkel och just sin naturliga vinkel. Att fixera dem kan aldrig någonsin bli bättre.

Synnerligen dålig idé av kuntjänst. Vem är förresten kuntjänst? Rusta eller den svenske konstruktören? eller nån tredje part?

I mina ögon är det även märkligt med extra hål för blad, eftersom de hål som sitter utan blad kommer slitas betydligt mera än de som redan har en skyddande skruv i sig. Man riskerar även att folk börjar montera flera knivar eller återanvänder en sprucken och trasig klippdisk istället för att byta ut den. Så i mina ingenjörsögon så är det en märklig sak att ha fler hål än vad som behövs. Det har inget med att det står clipper på maskinen att göra utan är en rent teknisk fundering.
 
Tim G skrev:
Jag läser vad du skriver MBygga, men vi kan spekulera hur mycket vi vill, men vi får ju ändå anta att de som sitter på respektive kundtjänster och vars enda ansvar och område är maskinerna ifråga, vet vad de pratar om och har belägg för vad de säger. Vad mig anbelangar så har vi frågor och de har "facit". Mig veterligen så är inte heller ledade knivar ens branschstandard. Jag skriver vad de sa så att andra slipper ringa och fråga om samma sak gällande klipparen tråden handlar om. I all vänlighet. :)
Med tanke på den kundtjänst Bosch hade från början och hur dåligt de var pålästa om både robotklippare i almänhet och sin egen i synnerhet skall man nog inte lita helt till en nyöppnad dito. Frågan är, som Henke2 skriver, är det Rustas pesonal som svarar eller personal från Clipper (Gforce?), det tror jag är avgörande för hur deras kompetens på området är. Och ledade knivar kan man nog säga är en branchstandard (HQ, Bosch, Worx, Honda, ...) en annan är fasta knivar är av rejäl ståltyp (Amroggio, Stiga, Robomow, ...), endast Biltema har fasta knivar av rakbladstyp och det anser inte jag vara säkerhetsmässigt hållbart med tanke på diskussionen om säkerhet ovan.
 
Kundtjänsten är inte Rustas vanliga utan ett annat nr. As stated previously. 😉 Jag gissar på att det är konstruktören/Gforce som lyfter luren, varit samme man de två ggr jag ringt dit. Han som tyckte att Rusta satt ett för lågt pris...

Jag tycker mest det är lönlöst att spekulera i varför det är byggt si eller så och vad som vore bättre om det var ditten eller datten.

Med tanke på farhågorna ni har i kombination med era instinktiva övertygelser så kan ni ju ringa o diskutera frågan med dem, och sedan delge oss intresserade läsare vad ni kommit fram till? Snälla? 😊
 
Tim G skrev:
Jag tycker mest det är lönlöst att spekulera i varför det är byggt si eller så och vad som vore bättre om det var ditten eller datten.

Med tanke på farhågorna ni har i kombination med era instinktiva övertygelser så kan ni ju ringa o diskutera frågan med dem, och sedan delge oss intresserade läsare vad ni kommit fram till? Snälla? ��
Tänk att jag gissade på ett sådant svar istället för ett "ja visst tusan, det har du rätt i".

Numret är?
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Magnus Österlund skrev:
Fråga till Tim och andra Clipper ägare. I menyn finns värde typ "följ tråden vid klippning" (har jag för mig att det står). Vad fyller detta för funktion egentligen? Har inte märkt att den gör det utan den stannar och byter riktning vid trådkontakt. Jag trodde att det skulle innebära att den börjar sitt pass med att klippa ett varv längs med tråden för att sedan börja köra random...?

//M
Min kör efter tråden första klippningen för dagen alltså inte efter varje laddning , detta för att få en någorlunda jämn kant.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Här är förresten telefonnumret till Rustas kundtjänst enkom gällande Clipper 1200 ärenden: 0723 - 09 29 89.
 
Jag har skaffat en Clipper 1200 då min Landroid urmodellen fått mer och mer problem och jag inte orkade ha det så då jag har tätväxande gräs och rätt stor yta och gräsallergi.
Måste säga att jag tycker denna är bättre! Starkare motor som orkar mer och istället för att sakta vid områden med tätare gräs snurrar den runt några varv på stället vilket gör att det blir ordentligt klippt där istället. Landroiden hade problem på dessa ställen och där fick man hjälpa till då och då med vanliga klipparen. Vidare hade den ofta problem att orka hem och ladda och man fick hålla på och hjälpa den. Det problemet verkar inte Clippern ha, kanske för att den har starkare batteri eller nåt. Jag är inte insatt i sånt utan bara konstaterar att det fungerar utmärkt.
Vidare klarar denna högre gräs samt att den klipper snabbare vilket gör att den klarar större yta en den är avsedd för.

Rusta sålde slut clippern i de flesta butiker snabbare än de beräknat och kommer inte få in den förrän nästa år. Enligt dem var de inte förberedda på att den skulle sälja så bra. Hursomhelst köpte jag en på vinst och förlust och kopplade helt sonika in clipperns laddare på gamla slingan och bad en stilla bön om att allt skulle funka. Efter några få justeringar gick det utmärkt och jag hoppas denna robot kommer hålla över tid också. Jag har också ringt supporten och pratat med dem och fick prata med den personen som utvecklat denna robot under sex år. Uppfattade honom som kunnig och hjälpsam. Känns väldigt tryggt att kunna ringa om det blir något problem och få svar direkt. Att den stänger av klippfunktionen i vissa lägen är en säkerhetsdetalj fick jag veta. Med tanke på hur mycket yta min betar av verkar det inte påverka resultat över huvud taget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Tim G skrev:
Kundtjänsten är inte Rustas vanliga utan ett annat nr. As stated previously. �� Jag gissar på att det är konstruktören/Gforce som lyfter luren, varit samme man de två ggr jag ringt dit. Han som tyckte att Rusta satt ett för lågt pris...

Jag tycker mest det är lönlöst att spekulera i varför det är byggt si eller så och vad som vore bättre om det var ditten eller datten.

Med tanke på farhågorna ni har i kombination med era instinktiva övertygelser så kan ni ju ringa o diskutera frågan med dem, och sedan delge oss intresserade läsare vad ni kommit fram till? Snälla? ��
Jag spekulerade inte i hur den är byggd då den ju har ledade knivar vilket är bra. Det jag ifrågasätter är rådet att "steloperera" knivarna vilket jag anser är en modifiering (OBS!) som inte är säkerhetsmässigt ok att rekommendera från en seriös kundtjänst. Och ja, jag ringer nog dem och frågar om det är ett tips de kan stå för. Hör av mig med svar.
 
I natt hade min klippare fastnat under en trädgårdsställning som kärri ehhhh jag menar såklart "min kära svärmor" ställt ut i trädgården. Där hade den stått och spärrat och försökt ta sig ut och tillslut gett upp. Batteriet var mycket svagt och jag noterade att endast halva displayen var läsbar. Ställde den på laddning och hoppas att detta displayfenomen beror på låg spänning i batteriet. Det blir svårt att mata in pin kod eftersom jag inte ser alla siffror. Jag hoppas att den kvicknar till annars får jag bryta huvudströmmen och reboota. Annars blir det felanmälan...
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Det där får de fixa på garantin isåfall! Då vet du inte vad larmloggen sa?
 
Efter laddning samt "reboot" hoppade display igång. Skönt! Ikväll blir det efterjustering av tråd för de områden jag satt tråden fel varpå grästofsar uppstått. Är sjukt nöjd med hur pass bra klipparen klarar den yta som den är satt att sköta.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Jag hade egentligen tänkt köpa en Automower 308, vad tror ni jag skulle kunna bli besviken på om jag istället köper en Clipper 1200?
 
hakaninorr skrev:
Jag hade egentligen tänkt köpa en Automower 308, vad tror ni jag skulle kunna bli besviken på om jag istället köper en Clipper 1200?
Hej! Beroende på hur din tomt ser ut, så kanske du skulle sakna 308:ans guidekabel?
 
Ja nu verkar ju Clipper 1200 dessvärre vara slut överallt så då är den inte ens att fundera på.
 
hakaninorr skrev:
Ja nu verkar ju Clipper 1200 dessvärre vara slut överallt så då är den inte ens att fundera på.
Kolla in Julas variant då, de ska ju vara identiska under plasten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.