Vilken på jula är det ni rekommendera?
 
D09
jonaslatt skrev:
Vilken på jula är det ni rekommendera?
Fel av mig. Den jag tänker på har utgått verkar det som

Den hette Coolix och kostade 4999kr

Nu finns det en för 7000kr och kunde inte se om det var snabbkopplingar

Men det blev ju helt plötsligt lite dyrare och kanske krångligare att installera

Kolla blocket efter portabel ac ?
 
Det här med att "inte släppa in den varma luften" måste väl bero lite på hur välisolerat huset är. Min upplevelse i vårt dåligt isolerade hus från -73 med platt tak är att det är rent olidligt att komma hem när allt varit stängt en hel solig dag och det tar en evinnerlig tid att få det att svalna men om det bara fått stå med korsdrag hela dagen för att någon varit hemma så är det helt ok. Dvs stängt ==> högre temperatur inne än ute, medan korsdrag ==> samma temperatur inne som ute (varpå kvällens svalare luft fortare kan kyla ner huset innan sovdags).
Det måste ju krävas att isoleringen totalt lyckas hålla värmen ute för att det där gamla påståendet ska gälla, eller?
Dessutom är ju upplevelsen (om man är inne under dagen) av 26 grader med lite fläktande korsdrag klart trevligare än 24 grader och stiltje.
 
Håller isoleringen kylan ute på vintern borde den göra samma sak med värmen på sommaren.
Det som värmer upp mest är nog solen som lyser in genom fönster på sommaren och stänger man ute den så blir det betydligt svalare.
Min garage del som är dåligt isolerad är mycket svalare om jag inte öppnar dörrar och fixar korsdrag en varm dag.
Har ett platt tak med tjärpapp som är svart på detta garage och solen ligger på 2/3 av dagen.
 
Det blir som ett växthus. Det är alltså värmeinstrålningen som värmer upp.

Vill man ha ner temperaturen i växthuset vädrar man.
 
Du kan inte få det svalare inne om du släpper in varmluften , då det blir lika varmt som ute.;)
Låt bli att släppa in solen på dagarna och vädra när det är svalare ute än inomhus ,annars kyls det inte ner.
Luftfuktigheten kan dock vara avgörande , får du ett torrare klimat inne än ute så känns det också svalare även om det inte skiljer jättemycket i temperatur.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Min mamma har också problem med värme i huset på sommaren. Hon har satt in luftvärmepump för att kyla ner, men har märkt att hon blir förkyld när det blåser, så hon har den inte på. Men kyler ner snabbt, det gör den.

Jag kan inte tänka mig att alla är så känsliga för drag som hon är dock.
Man blir inte förkyld av kyla, det blir man av virus ;)
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta. och 2 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Man blir inte förkyld av kyla, det blir man av virus ;)
Tack, tänk om alla förstod att det är en myt...
 
  • Gilla
Micke_Schonning
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Tack, tänk om alla förstod att det är en myt...
Japp, så är det ju. Det finns dock ett litet korn av sanning i det kanske? Min tanke var att AC blåser ut väldigt torr, kall luft. Brukar själv känna av att detta torkar ut slemhinnor i t.ex näsan. Torra slemhinnor = mer mottaglig för luftburen smitta? Dock är det ju inte kylan eller draget som orsakar själva förkylningen.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Japp, så är det ju. Det finns dock ett litet korn av sanning i det kanske? Min tanke var att AC blåser ut väldigt torr, kall luft. Brukar själv känna av att detta torkar ut slemhinnor i t.ex näsan. Torra slemhinnor = mer mottaglig för luftburen smitta? Dock är det ju inte kylan eller draget som orsakar själva förkylningen.
Du har helt rätt!
Precis det gör att man blir mer mottaglig för virus.
Därför är frekvensen förkylningar högre på vintern med torr luft.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MB77 skrev:
Man blir inte förkyld av kyla, det blir man av virus ;)
Hon tål inte drag i bilen heller. Har ingen aning om varför det blir så.
 
  • Gilla
Micke_Schonning och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Micro skrev:
Du kan inte få det svalare inne om du släpper in varmluften , då det blir lika varmt som ute.;)
Mmmm.
Men om det redan har blivit varmare inomhus än utomhus (luften) så måste det väl vara smart att vädra, även under dagtid? ;)
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Micro skrev:
Håller isoleringen kylan ute på vintern borde den göra samma sak med värmen på sommaren.
Det som värmer upp mest är nog solen som lyser in genom fönster på sommaren och stänger man ute den så blir det betydligt svalare.
Mnja... Visst håller isoleringen kylan ute till viss del, men det går ju åt en hel del el för uppvärmning. M a o är isoleringen enligt standard 1973, då el var billigt. Därför kan jag inte heller stänga ute värme på sommaren. Visst kan jag dra ner persienner och markiser och det gör en viss skillnad men det är ett faktum att det blir olidligt varmt inne om man har stängt en hel solig sommardag, vilket inte inträffar om man låter det blåsa igenom. Är det däremot en vindstilla het dag så hjälper det ju inte att öppna.
 
Det är möjligt att det inte fungera på ditt hus Carl_Elvis men det fungerar faktiskt på mitt och det är byggt 1971 och är ett enkelt standardhus det också.;)
Jag kan inte vädra genom att öppna dörrarna (korsdrag) då jag har husdjur som skulle rymma direkt.
Men så länge jag fäller ner mina markiser och har stängt en solig dag så ligger jag åtminstonde 3-5°c lägre inomhus än utomhus större delen av dagen.
Avkylning försöker jag göra så fort tempen sjunker ute (kväll , natt) och öppnar det lilla jag kan i fönstren för att få in sval luft.
Kör det ihop sig och är smällhett kan jag kyla med ac:n eller luftafuktaren men det görs ganska sällan.
 
Isolera taket/ vinden, den största värmen kommer säkert igenom innertaket, 70% av värmen brukar ju försvinna den vägen, så det funkar säkert på samma sätt under sommaren fast åt andra hållet då. Hade en del på sommarstugan med typ 10 cm isolering och det blev olidligt varmt på sommaren. Blåste in ekofibrer så mycket det gick och nu finns inte värmeproblemet kvar längre på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.