Kaveln skrev:
Vi hade ett maxtak på 4 i produktions kostnad. Sen tillkommer ju tomt, vatten, avlopp, bygglov etc. Arkitekten menade att hans ritprogram höll koll på kostnaderna, samt att han genom sin rutin kunde förutse byggkostnader. Vi förstår nu att han inte hade riktigt koll på verkligheten.
325m2 för 4 000 000? måste vara helt omöjligt.....
 
Det rnda han kan anklagas för är väl avtalsbrott och ni kan kräva avdrag på hans pris iom att han inre levererat det ni beställt.
Börja med den föreslagna dialogen, om ni inte får nåt gehör är väl ARN steg 2 och civilrättsligt mål i domstol steg tre.
Och som sagts tidigare- hur stor reduktion av arkitektens faktura ni kan få, beror på hur stor relativ avvikelse det handlar om och framför allt den exakta lydelsen i kontraktet.
 
Vad var arkitektens reaktion på att offerterna låg 50% över grånsen?
 
j.f.s
Vår fiskarhedenvilla på 165m2 kostade med garage och carport 3,6miljoner att uppföra år 2011... Och då är det ett hus ur deras katalog med lite ändringar och tillval och uppe i Dalarna.

Postar detta som en jämförelse då jag tycker 4 miljoner låter väl billigt.
 
Om faktiskt produktionskostnad ligger på 50% eller 100% över indikerad budget till arkitekten måste det rimligtvis finnas något att diskutera. Annars kan ju arkitekter producera värdelösa papper hela dagarna om dom vill.

Arkitektens faktura borde reduceras med ett belopp motsvarandes merkostnaderna för nya ritningar som trådskaparen haft.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Menar ni på fullt allvar att en arkitekt ansåg att det gick att bygga ett egenritat hus i flera etager för ca 12.000/kvm?
Har ni detta på papper in nån form? (dvs där han påstår att hans ritning låg inom budget)

12.000kr/kvm har ju några enstaka personer här på forumet klarat av och då har dom nästan gjort allt själva, dvs det är ju i princip endast materialkostnaden. Vill man ha nyckelfärdigt kan man ju lätt dubbla den siffran.
 
Man har ett stort ansvar själv om man tror att man kan bygga ett relativt exklusivt hus för 12300:-/m2. Därmed inte sagt att arkitekten borde/måste ha förstått att han inte hade koll på kostnaderna.
 
Ja vad blir det... mellan 30-100% över, men det handlar om vårt MAXTAK. Redan innan vi gick in i detta, så diskuterade vi ingående med Arkitekten om detta är möjligt, för vi hade ett mycket tydligt MAXTAK. Alternativet som vi hade var ju att spränga mycket och ställa dit ett kataloghus, men Arkitekten var mycket tydlig med att han kan "effektivisera" och "anpassa till tomten" samtidigt som han försäkrade att han kunde ha koll på kostnaderna, för det var just dem som vi var oroliga över. Med ett kataloghus är det ju mycket lättare att beräkna kostnader oftast. Det som förbryllar mig är att Arkitekter inte verkar ha något ansvar! Han har inte levererat det som står i vårt kontakt, med andra ord har han misslyckats med sitt uppdrag till sin kund enligt min mening och borde då även ta ansvar för det.
 
Vi har inte beställt ett hus på 325 kvm..... det är det som är poängen!! Han har ritat ett hus på 325 kvm TROTTS att han vetat om att vi har en tajt budget.
 
Om ni verkligen har ett kontrakt där ni anger ett maxtak på 4M och han återkommer med en ritning på 325 kvm så tycker jag att ni borde ha möjlighet att driva detta vidare, för det är så totalt utanför rimlighetens gränser.

Sen tycker jag iofs det är konstigt att ni redan betalat så mycket till arkitekten utan det någon gång under resans gång kommit in på mer konkreta detaljer om kostnader. Det känns nästan som att vi saknar någon info här?
 
Ja vad säger han......slår ut med armarna och ber om ursäkt...
 
Tyvärr har vi ingen summa inskrivet i kontraktet, utan det står att -"projektet skall drivas mot en tajt budget" och då reagerar vi givetvis på att han ritar ett hus på 325 kvm med komplicerat tak och stora fönsterytor. Vi har under hela resans gång ifrågasatt kostnaderna, men han har varit mycket tydlig med att han har koll. Sen har huset ritats om säkert ett 10 tal gånger pga att Kommunen krånglat gällande medelmarknivåer och byggnads höjder. De har också KRÄVT att jag skall sätta in en handikapphiss för att vi sänkt vardagsrummet 38 cm !!! De har också hakat upp sig på att huset är "för extremt" för den tomten. Vi har inte beställt något extremt hus, vi har inte beställt ett hus på 325 kvm....detta är Arkitektens egna initiativ till vad han har kallat "sitt hus" !
 
haavard skrev:
...
Här får man inte alltid det svar man önskar...
Eller omformulerat:
Här får man alltid det svar man inte önskar :)
 
Usch och fy så det hela utvecklade sig!

En "arkitekt" som lever i det blå och med "tajt budget" menar något som någon Wallenberg eller Ulvaeus skulle klara av. Men det är ändå oklart vad som låg i uppdragsbeskrivningen.
Ofta specificerar man väl "vardagsrum, matrum och kök i öppen planlösning, tre sovrum, badrum, toalett, tvättstuga och klädkammare i ett plan om ca 160 kvm" eller något liknande. Och inte bara "något som passar på tomten".

Att det gick så långt som till detta "monsterbygge" som inte blir byggt kan väl ändå inte ha kommit som en kalldusch på slutet, när räkningen var betald? Vad hände under tiden, såg ni inte hur huset växte för varje möte med arkitekten, så ni kunde dra i bromsen innan det var för sent? Utan bara nickade och höll med för att sedan snällt betala räkningen?

Jag inser att detta låter elakt, men jag tycker att ni som mycket svaga beställare har varit delaktiga i att det gick som det gick. Hempularens råd i #2 att ta upp kostnaden i en "förhandling" med arkitekten är nog det bästa råd ni kan få.
Vad det nu kan leda till när ni redan har betalt.
När det gäller ARN tar de bara emot anmälningar om ärendet är högst sex månader gammalt, och jag får intrycket att detta är lite äldre än så.
Sedan återstår alltså ett civilrättsligt mål.


Kanske dags att lägga in en liten diskret varning för arkitektbyrån också.
Jag menar inte svartlistning, mera "se upp".
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Visst kan jag se min egen del i det, visst borde man ha gjort si eller så.... alltid lätt att vara efterklok. Vill avvakta utvecklingen innan jag "svartlistar" någon. Jag skall ta en ordentlig diskussion med honom och se vart han står, ville med denna tråd bara få lite mer kött på benen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.