Så worx-laddaren klarar av ladda li-ion batterier?
 
h00matis skrev:
Så worx-laddaren klarar av ladda li-ion batterier?
Den klarar lifepo4 rakt av och ion eftersom de nya paketen man får med största sannolikhet har laddare inbyggda i sig, precis som mobiltelefonens batteri eller laptopbatteriet.
 
chakanp skrev:
Och hur kontaktar man supporten? Om man skulle vilja försöka få byta ut sina gamla batterier till de nya?
Du ringer 0451-381987 och frågar efter Hasse, finns även en Lasse att prata med. På denna sidan http://www.worxlandroid.com/sv-SE finns en del mattnytigt att läsa samt ladda ner.
 
falmark skrev:
Lite skumt är att just när den kört in i laddaren, efter att ha backat ut och kört in i laddaren flera gånger, då visas laddströmmen till ett värde runt 0,1 A... Visst brukar den vara åtminstone mellan 1,5-2,0 A?

Timmen är sen. Ska prova rengöra imorgon. Räcker det att torka rent metallytorna på laddaren och klipparen med en vanlig trasa? Eller ska man använda T-röd eller nåt sånt?
Det beror nog på att den inte får kontakt för laddströmmen skall som du skriver ligga runt 1,7 A när den börjar ladda. Börja med en vanlig fuktig trasa, går det inte bort skulle jag prova med T-röd därefter. Lättast att komma åt robotens kontakter är om man lyfter av karossen.
 
JS80 skrev:
Då har man snackat med Hasse på supporten, å jädrans vilken trevlig gubbe. Dom skickar helt nya Litiumbatterier utan kostnad då tydligen worx håller på att byta ut dom gamla för att dom har upptäckt att laddaren klarar inte av att ladda blybatterierna fullt ut. Så nu är man ju rätt nöjd =)
Han skickar även en ny transformator för den ska inte föra väsen av sig som min gör, men den fick jag betala för. Kändes som det kvittade då jag fick batterierna gratis.

Kom ju dock på nu att jag inte har någon nytta av min ctek laddare längre då den är avsedd för blybatterier =(
Bra att du får nya batterier men synd att du inte lydde mitt råd redan i början på maj https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-1-0-foersta-modellen.209324/page-9#post-1733650 att ringa supporten när batterierna blev för dåliga. Hade besparat dig massa jobb och kronor ;)
 
MBygga skrev:
Bra att du får nya batterier men synd att du inte lydde mitt råd redan i början på maj [länk] att ringa supporten när batterierna blev för dåliga. Hade besparat dig massa jobb och kronor ;)
Jo vist hade jag sparat pengar, men om man inte provar får man heller inte veta :) Jag är inte bitter för det.
Om jag inte mins helt fel så var det någon som antydde att conradbatterierna tom skulle vara bättre än originalbatterierna ;) https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-1-0-foersta-modellen.209324/page-38#post-1994109

Men nu vet vi och förhoppningsvis har jag hindrat flera andra från att köpa andra batterier än original :)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
JS80 skrev:
Jo vist hade jag sparat pengar, men om man inte provar får man heller inte veta :) Jag är inte bitter för det.
Om jag inte mins helt fel så var det någon som antydde att conradbatterierna tom skulle vara bättre än originalbatterierna ;) [länk]

Men nu vet vi och förhoppningsvis har jag hindrat flera andra från att köpa andra batterier än original :)
Med den specen de har borde de vara bättre, men det är ju inte alltid som verkligheten stämmer med teorin. Om Worx nu tagit fram ett Litiumbatteri, vilken typ den än är, till 1.0 är det ju alldeles utmärkt och förmodligen det man skall satsa på när den dagen kommer. Du får gärna berätta hur det går med det du kommer att få :)
 
MBygga skrev:
Med den specen de har borde de vara bättre, men det är ju inte alltid som verkligheten stämmer med teorin. Om Worx nu tagit fram ett Litiumbatteri, vilken typ den än är, till 1.0 är det ju alldeles utmärkt och förmodligen det man skall satsa på när den dagen kommer. Du får gärna berätta hur det går med det du kommer att få :)
Jajemen jag kommer hålla er uppdaterade :)
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Jag pratade precis med Hasse eftersom jag har samma problem med att klipptiden blivit extremt kort. Han är mycket trevlig att ha att göra med, han gav mig lite råd på saker jag skulle prova först och sen återkomma om det inte avhjälpte problemet. Och eftersom problemet kvarstod så skickar han nya batterier trots att garantin gått ut. Det kallar jag service :)
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1402570819716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser vi då worx lösning på batterierna. 28V istället för 24V och 2.0Ah istället för 5Ah.
Samma batteri som sitter i landroid 2.0 va?
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1402572479566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu visar den även lite högre % i displayen
 
  • Gilla
Hilles
  • Laddar…
Lysande info! Nästan spik exakt det jag "gissat mig till" utefter mina erfarenheter :)
 
JS80 skrev:
[bild]

Här ser vi då worx lösning på batterierna. 28V istället för 24V och 2.0Ah istället för 5Ah.
Samma batteri som sitter i landroid 2.0 va?
Den grå klumpen är en vikt, frågan är om man kan förbättra gångtiden något om man plockar bort den. Eller behöver det vara lite vikt i roboten?
 
JS80 skrev:
Den grå klumpen är en vikt, frågan är om man kan förbättra gångtiden något om man plockar bort den. Eller behöver det vara lite vikt i roboten?
Den kan ju behöva lite vikt bak så den inte slirar som lillebror gör i slänter. Hur mycket väger kompletten i förhållande till ditt gamla batteri som väl väger ca 4 kg.
Skall bli intressant att se vad du får för gång- och laddtider med det nya batteriet.
 
MBygga skrev:
Den kan ju behöva lite vikt bak så den inte slirar som lillebror gör i slänter. Hur mycket väger kompletten i förhållande till ditt gamla batteri som väl väger ca 4 kg.
Skall bli intressant att se vad du får för gång- och laddtider med det nya batteriet.
Väger i stort sätt lika mycket, Får klipptid ca 1,20 -1,30h och laddtid strax över timmen vilket jag tycker känns väldigt kort? Få se efter några dagar om det håller i sig.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.