Flyttar om en måndag och ska måla om i många rum. Tak och väggar.
Jag har aldrig använt sprutmålning tidigare.
Har sneglat på de sprutor som säljs på byggvaruhusen.. Bosch tex.
Har ingen kompressor.

Vad är ett bra alternativ till detta?
Är det lönt att köpa en kompressor och någon annan spruta.. Kompressorn har jag användning av ändå säkert framöver.

Tack på förhand.
 
Johan_A_M
Rätta mig om jag har fel men har Bosch släppt två nya gröna sprutsystem? PFS 5000 och 3000 har jag inte sett förut. Någon med större kompetens än jag på området (inte svårt att ha...) som känner till och kan göra en bedömning av hur de verkar?
 
Johan_A_M skrev:
Rätta mig om jag har fel men har Bosch släppt två nya gröna sprutsystem? PFS 5000 och 3000 har jag inte sett förut. Någon med större kompetens än jag på området (inte svårt att ha...) som känner till och kan göra en bedömning av hur de verkar?
Jag har nog inte mer kompetens, men jag är däremot nybliven ägare till en pfs5000. Jag har sprutat altanräcket med Beckers perfekt akrylatfärg och garderobsdörrar med byggmax billigaste lackfärg och har såhär långt bara positiva saker att säga om sprutan. Har dock ingen tidigare erfarenhet av färgsprutor.

Den betalade av sig bara på räcket, det sparade mig väldigt mycket tid och värk jämfört med att pensla, gick faktiskt hur smidigt som helst. Dörrarna blev okej, men hade behövt bättre underarbete för att bli perfekta. Själva lackresultatet blev lite apelsinskaligt men med tanke på att det var första försöket så är jag nöjd.
 
Johan_A_M
@zam Ah, vad roligt! Jag slog faktiskt till och köpte en nu i tisdags när Clas Ohlson hade klubbkväll. Har inte fått den ännu men längtar efter att få testa den. Behöver bara få tillträde till huset :) Skriv gärna om du får till det utan apelsinskal!
 
Johan_A_M skrev:
@zam Ah, vad roligt! Jag slog faktiskt till och köpte en nu i tisdags när Clas Ohlson hade klubbkväll. Har inte fått den ännu men längtar efter att få testa den. Behöver bara få tillträde till huset :) Skriv gärna om du får till det utan apelsinskal!
Du kan få komma över till oss å måla :)
 
Johan_A_M
D_a_g_g skrev:
Du kan få komma över till oss å måla :)
Haha, absolut, så fort hela huset är renoverat!
 
Johan_A_M skrev:
Haha, absolut, så fort hela huset är renoverat!
Du kan få komma över innan tillträdet. Har ett innertak att måla till att börja med ;)
 
Hej,
vi har precis införskaffat en Wagner Pro 115 och ska måla om tak (200 kvm) samt mååånga kvm väggar. Alla ytor är alltså redan målade (rollade) för fem år sedan och således är det svag gräng överallt efter tidigare roller och nu en del mindre ytor (men på många ställen) där det är slätt efter vår spackling+slipning.
Hur har ni gjort i liknande situationer? Har ni ströpplat spacklet, rollat över spackelfläckar med lite färg innan ni spraymålat eller har ni spraymålat ytorna och sedan gått efter med roller?
Eller täcker en spraymålning så pass mycket att svag gräng inte syns längre, och det inte blir så synligt vart de helt släta spackel-fläckarna är?
Visst kan vi testa men det vore ju toppen att få lite input på detta innan man fyller upp maskinen med färg för att bara upptäcka att man måste tex ströppla först... :rolleyes:
 
Strålande inlägg!
Du verkar ha fördjupat dig mer än vad jag gjort med i stort sett kommit fram till samma slutsattser.
Jag införskaffade en Wagner Project 115 (samma maskin har annat namn i USA) för målning av fasaden (tegel +träfasad)
Jag upplever att det går åt mindre färg än vad alla andra säger och att rengörningen av "färgbyttan" är mindre krånglig och omständig än vad alla säger. Hemligheten ligger i att vara förberedd på hur det skall göras och att ha en plan på var och hur man sköljer rent alla sakerna. Jag hällde i en blandning av¨målartvätt och varmt vatten i "byttan" sedan var det bara att köra igenom systemet till vätskan var vattenfärgad!
Spill utanpå maskinen lät jag torka och skrapade sedan av med en plastspatel och en diskborste.
Jag Googlade fram en youtubefilm på alla moment innan för att säkerställa att jag gjorde rätt.
Jag älskade returslangen som man könde "flöda" systemet med vid lättare stopp och dessutom kunna pumpa tillbaka färgen till färgburken med.
Jag sprutmålade en silikatfärg som enligt uppgifterna på affärerna inte går att spruta med denna maskinen då det är en fasadfärg för utomhusbruk men det visade sig att det gick då jag undersökte den motsträvifa informationen om att ALLA vattenlösliga färger gick att spruta. Silikatfärg är ju vattenlöslig....
Wagner i Danmark och Tyskland bekräftade detta och diverse målare och säljare i butiker sa samma sak.
Kort sagt. Jag köpte sprutan förr 2999:- på Bauhaus och är väääääldigt nöjd.
Det yr och dammar en del men jag upplever inte att det är någon fara utom för det i den omedelbara närheten ca 1-2m.
Återigen STORT tack för en mycket bra sammanfattning.
 
Hej,

Dela gärna YouTube filmen! :)
 
Tydligen är det inte bara jag som har problem med att få loss inloppsventilen för rengöring..... Bauhaus ger mig en nu maskin då serviceverkstadens förslag var att såga isär maskinen för att dra loss ventilen med annat än det medföljande plastverktyget/hylsan.
Aluminium är det tydligen i botten....
Får se om jag investerar i modellen större för att slippa detta dilemma. Så jäkla nöjd med maskinen ändå! Den har sparat mig mycket pengar men Framförallt TID! Åh sedan är det roligt också ;)
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
Modellen över denna har ingen behållare för färgen utan suger direkt från färghinken! En klar fördel också!
 
Tjenare!
Jag har en ryobi p620 som jag målar lite med.
Jag har lite problem med resultatet.
Jag späder färgen enligt instruktion så det tar mellan 12-16 sekunder att rinna ur
Det medföljande viskositets måttet. Ligger nog mer mot 12 sekunder än 16, då jag upplevde att den spottade en del annars.
Det ser bra ut till en början, men sedan efter ett par minuter så blir det typ små cirklar i färgen så underlaget kommer fram. Inga stora cirklar utan kanske ca 3-4 mm.
Det är vattenbaserad färg jag målar med.
Mvh/ Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.