Hej!

Min mor har ett fritidshus som jag nu fått i uppgift att bygga en brygga till.
Förr fanns det en brygga, men den är sedan länge rutten och slängd.

Den förra bryggan byggdes på en stenpir med några egengjutna "suggor/plintar", denna var cirkus 10 meter.

Tanken är nu att jag ska ge mig på att bygga en ny brygga som avslutas med det lite större "soldäck"(runt: 3000x3000/2000x2000). Bryggan kommer också att bli längre än stenpiren som ligger där nu.

Det är en liten insjö, så större väder och vind påfrestningar kommer inte ske.

Skall man använda den gamla stenpiren och lägga bryggan på för att sedan lägga någon typ av flytbrygga som avslutas med soldäck? eller försöka fästa den i bottnen på något annat sätt?

Skall man kanske ta bort stenpiren så gott det går och försöka påla ner i bottnen?
Skall man kanske använda bockar att ställa bryggan på?

Problemet är således hur infästning ska ske i bottnen, hur skulle ni göra?

Egna funderingar
För mig känns det som att stenpiren måste bort och en ny lösning för att fästa konstruktionen i bottnen måste hittas. För när isen kommer lär stenarna flytta på sig? och man får då lägga om dessa för att passa för bryggan varje år.

Grannarna har sina bryggor på stålrör som slagits ner i bottnen, ser ut att vara(från minnet) 60mm galvade rör(typ sådana som vägskyltar sitter på), finns det risk för att isen höjer dem under vintern?
Man vill ju helst slippa stå och slå med slägga varje år.

Det skall också tilläggas att exempelvis påla ner med maskin/traktor inte kommer gå då det inte går att komma åt med dessa maskiner, allt måste ske för hand.

Bilder kan fixas imorgon då jag ska ut till huset och mäta lite.
 
Sök/ggogla på "skruvpålar" så kanske du hittar ett smidigt alternativ.
 
Smart grej! Skulle nog fungera perfekt om det inte var så dyrt.

Att lägga över* 10000 på dessa känns inte prisvärt tyvärr.

Dock ska jag ha detta i åtanke om annan lösning inte dyker upp.
Andra förslag mottages gärna.
 
Redigerat:
Varför inte använda den gamla Stenpiren? Det låter som att den har legat länge, då borde den ju klara isen?
 
Jodå länge har den legat. Uppemot 60 år.
Men hur ska man fortsätta bryggan som ska ut en bit till? Flytbrygga?
 
Vad är det för vattendjup, och hur djup är dyn? Grannarnas konstruktion med nedslagna stålrör tror jag på, och för att minska risken att isen får grepp i rören och lyfter dem, så trär du på plaströr (typ avloppsrör) utanpå stålrören, så om isen greppar tag så är det i de fristående plaströren, inte stålkonstruktionen. Samma tanke funkar om du väljer träpålar. Iofs tror jag det är lite "overkill" i en insjö där vattenståndet troligen inte varierar så mycket och det inte är så stora isrörelser vi talar om.
 
  • Gilla
TedTed
  • Laddar…
Inte koll på hur djup dyn är. Men det djupaste stället vi ska ha brygga på är 1,5meter djupt, inte så djupt med andra ord. Ska lägga fram detta förslag till mor och styvfar.

Någon som har koll på var man kan få tag på längre galvade rör?(till vettigt pris)

Besöket blev uppskjutet till nästa vecka då det skulle regna idag, så kan inte klippa gräsmattan heller.(så inga bilder idag)
 
Redigerat:
Jag följer denna tråden med stort intresse eftersom även jag ska bygga en brygga i en liten insjö.

En idé jag funderar på att göra är att använda tryckta stolpar och skruvankare.

För egen del verkar inte risken för att stolparna lyfts upp så stor. Däremot så blir isen hyfsat tjock hos oss. När ett större isflak, som bryggan är infryst i, bryts loss och glider iväg blir det stora krafter. För något år sedan glömde jag flytbryggan och isen tog med sig denna och den fasta bryggan som var förankrad på land!
 
  • Gilla
JOlsson91
  • Laddar…
Var brygga är byggd på en stenpir ut till en stora fyrkantig flytbrygga byggd med tunnor som flytelement. Fungerar jätte bra!

Tänk på att inte ha förmåga tunnor under flytbryggan bara, då hamnar den för högt i vattnet och blir ostabil. Blir det för högt kan man dock lätt pumpa in lite vatten i tunnorna...
 
Om den större nya bryggan ska användas till ett bord - tänk på att flytbryggor rör sig! Kanske bättre med en fast då?
 
En förutsättning för att isen ska lyfta saker är att vattennivån stiger under tiden isen ligger. Huruvida det sker beror på hus sjöns reglering fungerar. Ta reda på det först. Har du hyfsat stabil vattennivå under vintern så är du ju ganska fri att bygga hur du vill.

För övrigt är det mycket bättre när isen lyfter saker än när den trycker ner dom. Det är liksom enklare att slå ner en påle än att dra upp den... Min pålade brygga hänger betänkligt i ena kanten efter att isen tröck ner den en vinter. Jag hade inte rått att påla till fast botten. Det gick bra ändå under flera år, men en vinter hjälpte isen till att trycka ner pålarna.

Om byggmetoder:
Stenkistor är ett klassiskt och funktionellt sätt att bygga fasta bryggor, och går bra att bygga med handkraft, utan tunga maskiner. Byggs med fördel på isen vintertid.
Pålning är svårt att göra för hand på ett bra vis.
 
Jag sittar också och funderar på exakt samma problem. Idag har vi en stenpir i insjön som går ut ca 4 meter, och sedan står det en aluminiumbrygga där som tas upp ur vattnet varje år. Och det är inte lite drygt.

Stenpirens hållfasthet är inget problem.

Jag funderar på att borra hål i isen på vintern och slå ner galvade stålrör i botten, som jag fäster ihop med en stabiliserande ram. Har jag 6 pålar borde det bli rejält stabilt.
 
Bryggor gör man väl enklast på isen....såga upp isen med motorsåg där stolparna ska stå....i med stolpen...lägg en regel under isen som du fäster ett kättingspel/spakblock i...runt stolpen ett dubbelt halvslag så högt upp du når...sen är det bara att trycka ner stolparna till ni når berg eller liknande....
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Smart, hade inte tänkt på metoden med spakblocket. Med en sån här rackare borde man kunna få upp två tons tryck iallafall. Då kanske man kan trycka ner 70 x 70 tryckta pålar som man vässar, det är ju enklare att snickra med än stålrör.

Motorsåg har jag ingen, men det borde ju räcka med att borra ett hål i isen för stolpen och ett för regeln och sedan peta ner en meter 70 x 70 regel med infästningen för spakblocket på mitten. Har man sedan en draglina på ena sidan så kan man fiska upp regeln igen.
 
Om man måste skarva stolpar bör det göras en bra bit ner i leran.....

Sist jag gjorde detta så använde jag ett liknade block som pelpet länkar till...och en gammal kastrull med band i så man kunde fästa högt upp....
 
  • Gilla
Bengt Eriksson8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.