Då vi precis fått en 3D-skrivare till jobbet att leka med så funderar jag på hur man kan använda den i sitt snickrande. I denna tråd visar Masses på diverse idéer:

- Kabelclip som passar i aluprofil

- Stöd till Besseytvingar
Modell: http://www.thingiverse.com/thing:64172
Finns även hörnmallar till fräsbord och hållare till pappersrulle i det inlägget.

- Clip för sladd till Festoolslang
Modell: http://www.thingiverse.com/thing:72796

- Distans som visar sågtjockleken med skena för TS55

- Det finns en del andra grejer på Thingiverse, som exempelvis en kopierring till OF1010:
http://www.thingiverse.com/thing:15186

Förslag från Ola C (en del av detta finns redan på Thingiverse):
- Adaptrar till dammsugaranslutningar
- Kugghjul och annan "finmekanik" till jiggar
- Benchdogs i olika former
- Iläggsringar till fräsbord

Hur tänker ni att man skulle kunna använda 3D-skrivaren? Vilka jiggar skulle ni vilja ha? Vilka plastdelar saknar ni? Vad har gått sönder som vore praktiskt att laga? Fyll på i tråden! Jag kan uppdatera detta första inlägg med era idéer om dessa har verkshöjd för att göra denna tråd lättare att läsa.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Diverse adaptrar för övergångar mellan ex dammsugare och olika verktyg eller cyklon. Sjukt enerverande när diametrarna inte stämmer och man ska börja jaga passande adapter.

Kugghjul för "Wandel-inspirerade" kuggindexerade jiggar eller som reservdelar. Har själv printade kugghjul för olika gängstigningar till min metallsvarv och de funkar kanon.

Bench dogs, fyrkantiga eller runda, vad man nu behöver.

...Edit...iläggsringar till fräsbordet
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vilken hållfasthet kan man förvänta sig från dessa utskrivna bitar? De prylar jag sett hittills har varit ganska grova med lagerstrukturen som "multipla brottsanvisninar" men det kanske har hänt en del?

När det gäller just kugghjulen så tycker jag att de går ganska snabbt att göra på en bandsåg med plywood men det är klart att det går väl kanske att göra lite finare tandning med en utskriven bit. Jag skall låta bli att låta framstegsfientlig... ;)

Har du tänkt sälja prylar eller är det för egen användning som du har nytta av tipsen?

Smarta grejer som passar i aluminiumskenor för förvaring eller ihop med de olika styrskenorna (runt bort a'la MFT) är ett användningsområde som jag ser. Mallar av olika slag skulle nog också vara praktiska men de blir kanske mer personliga...
 
Koenigsegg 3D printrar turbinhusen på sina turboaggregat inklusive de rörliga delarna i rostfritt och eller titan (minns inte vilket) så nog tusan kan man få en dammsugarslangadapter att hålla om man har rätt printer...:)
 
Man kan printa i olika material. PLA som är det lättaste att printa men också sprödare är numera den vanligaste plasten. Ger heller inga farliga ångor när man skriver ut då den är uppbyggd på stärkelse.
ABS som är starkare och segare än PLA är att föredra när man ska göra saker som ska hålla för lite tuffare tag. Systainers och LEGO är exempel på ABS plast mojänger. Denna plast kräver dock bland annat en uppvärmd byggplatta och har en tendens att "warpa",dvs vrida sig när det kyls ner. Men får man till det blir det bra. ABS kan man även efterbearbeta med Aceton ånga så blir det super smooth/slät.
Nylon är en något dyrare plast men är väldigt starkt och tåligt. Har en rulle men har inte provat printa ännu.
Gummi / elastiska material är också printbart. Vet en kille som printat handtag till cyklar. Blir skitbra tydligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
90 graders vid limning
90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Enklare typ av Parallellanslag
Anslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Adapter till KinaCyklon
Cyklon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fräsmall till lådfront
Frasmall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Ilägg till fräsbordet
Inlagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kraftiga krokar till ALu profil
Krokar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Adapter till Makita Kexmaskin så den passar till både 27 och 36 slangen. Dock är den lite tunn i godset längst ut
Makita.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite smått jag hittade där jag stod och fotade.
Misc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Häftigt Masses! Kul att se någon som printar lite användbara saker istället för figurer, leksaker och pennhållare.
Vad har du för skrivare?
 
Tack H
Har en MakerBot Replicator 2 som är upphottad med Aluminum armar,, uppvärmd lösttagbar glas printplatta, fönster, uppgraderad extruder. Ska dock snart sälja den då jag är i större skrivyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.