Hej, ny här så ursäkta om inlägget hamnar fel. Vi håller på att totalrenovera vårt kök. Bänkskivan är måttbeställd via lokal återförsäljare, totalpris 17.000 kr. Saken är den att när vi packat upp skivorna så ser vi att ena skivan saknar kantlist.Leverantören har medgivit sitt misstag och erbjudit oss att limma dit en kantlist för hand.. Vi tycker så klart inte detta motsvarar våra förväntningar och har påfört diskussion om kompensation alt. häva köpet. Vi har under nästan 2 månader kommunicerat med anledning av detta och nu har de gett förslag på reducerat pris om 2000 kr och att en snickare kommer och sätter dit listen... Är det rimlig kompensation? Det vi syftar på är att prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.. en för hand fastlimmad kantlist kan ju fläka upp på ett kick... inge kul det här... vi pungar ju ut 17.000 just för kvaliteten i kantlisterna, super snyggt och välgjort verkligen...alla delar som sitter där nu vill säga...Vi har ju heller inte kunnat färdigställa köket under denna tiden och det är långt kvar tills det är klart...en småbarnsfamilj som måste äta ute varje dag...:( som sagt inge kul det här... vad är en rimlig kompensation för detta?
 
Personligen anser jag inte att det är ett "fel" som är värt någon kompensation alls då det inte alls blir sämre om den sätts på ute hos kunden eller på fabriken om det utförs av rätt person som vet vad hen håller på med.
Var man sätter på kantlisten har ju liksom ingen betydelse. ;)

Så jag tycker ni borde vara fullt nöjda med den kompensationen ni fått. :)
 
  • Gilla
MacTrevor
  • Laddar…
>Vi har ju heller inte kunnat färdigställa köket under denna tiden och det är långt kvar tills det är klart...en småbarnsfamilj >som måste äta ute varje dag...

Men alltså...familjen måste äta ute därför att en kantlist saknas! Ja, jag säger då det...
 
Varför skulle det bli sämre av att man limmar dit kantlisten i efterhand??
 
Låter lite som att det är ni själva som monterar allting också och då är det oftast inget konstigt att det drar ut på tiden att få saker klara... ;)

Finns i princip inget kök i världen som tar mycket mer tid än en vecka att få funktionellt och bara för att man saknar bänkskivan som i detta fallet är det knappast en anledning att behöva äta ute... ;)

Vask för att ta vatten och diska har man oftast i tvättstuga eller badrum så man klarar sig.
Spishäll och ugn kan man alltid koppla in provisoriskt medan man renoverar.

Jag brukar för kunder dra ett eget exempel på hur jag hade det när jag byggde mitt hus då de reagerar när jag säger att det tar 2-3 veckor att renovera köket, då med allt runt omkring och beroende på om de ska ha granitbänkar som gör att det drar ut lite mer på tiden.


1 dec 2000 köpte jag en fastighet som jag tänkte renovera och bygga om, men i april 2001 rev jag av olika anledningar skitet och grundlade ett nytt hus på tomten och började bygga detta.
1 dec 2001 lämnade jag min lägenhet för det blev för dyrt med dubbla boenden och flyttade då in i huset.

Huset var då tätt men värmen bestod av fläktar och vi bodde med allt bohag i det som skulle bli vardagsrum.
VI, det var jag och mina två barn som då var 2 resp. 3.5 år gamla och de bodde hos mig varannan vecka i detta.

Vi bodde där i dec,jan,feb innan badrum och varmvattenberedaren gick igång i början av mars...
I början av april var köket i funktion...

Hallå... 3 mån utan ordentligt badrum och varmvatten och 4 mån utan kök !!! ;) ;) ;)

Med två småbarn och som ensamstående pappa... ;)


Edit:
Tilläggas bör kanske att jag det året arbetade typ 50tim i veckan som anställd och bygget skötte jag på kvällar/nätter/helger och i princip på egen hand och endast med viss hjälp vid grundläggning, gjutning och resning av takstolarna... ;)
Sova ??? ....vad var det... :p

06-16 på arbetet inkl. körning
16-02 i huset
02-06 i lgh å bästa fall lite sömn

Så såg det ut typ i ett år i alla fall... ;) hahaha
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
men alltså... jag säger då det...hur i hela friden kan du koppla det jag skriver till att det sitter i kantlisten... lite längre än så kan du väl tänka? När man inte är överens om ett köp så installeras inte varan, ingen bänkskiva, ingen ho, ingen ho, inget vatten, ingen bänkskiva, ingen spishäll, ingen spishäll...ingen mat...jisses...att du ens ids kommentera så dumt...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen anser jag inte att det är ett "fel" som är värt någon kompensation alls då det inte alls blir sämre om den sätts på ute hos kunden eller på fabriken om det utförs av rätt person som vet vad hen håller på med.
Var man sätter på kantlisten har ju liksom ingen betydelse. ;)

Så jag tycker ni borde vara fullt nöjda med den kompensationen ni fått. :)
oki... för min del har det stor betydelse eftersom jag jämfört dit limmad kantlist ala ikea skiva - svart skåra- och med dessa dyrare skivor, på dessa skivor limmas inte bara kantlisten dit och det syns en mm svart skåra mellan list och skiva för du kan omöjligt få det tätt, utan utan alla 4 kanter runt kantlisten har en slags "fogförsegling i hårdplast" ..intressant att du menar de kan göra likadant utanför fabriken... vore ju bra om det gick...
 
mlkjhr skrev:
>Vi har ju heller inte kunnat färdigställa köket under denna tiden och det är långt kvar tills det är klart...en småbarnsfamilj >som måste äta ute varje dag...

Men alltså...familjen måste äta ute därför att en kantlist saknas! Ja, jag säger då det...

men alltså... jag säger då det...hur i hela friden kan du koppla det jag skriver till att det sitter i kantlisten... lite längre än så kan du väl tänka? När man inte är överens om ett köp så installeras inte varan, ingen bänkskiva, ingen ho, ingen ho, inget vatten, ingen bänkskiva, ingen spishäll, ingen spishäll...ingen mat...jisses...att du ens ids kommentera så dumt...
 
hantverkare1 skrev:
Varför skulle det bli sämre av att man limmar dit kantlisten i efterhand??
som sagt.. på dessa skivor limmas inte bara kantlisten dit och det syns en mm svart skåra mellan list och skiva för du kan omöjligt få det tätt, utan utan alla 4 kanter runt kantlisten har en slags "fogförsegling i hårdplast" ..men kanske du också menar att en snickare fixar detta..??
 
Jag tycker nog att 2000kr i prisreduktion och en som kan hur man gör monterar dit listen låter som riktigt bra.

När jag köpte bänkskiva på Elgiganten och de sågade hålet för ho på fel ställe och till en modell som utgått i deras sortiment så bad tjejen mig i kundtjänst att ta min bänkskiva och fara åt helvete för jag hade ju signerat pappret som de lyckas spegelvända vid inscanning.

En sån grej du pratar om här bör ju inte ta mer än typ 30 minuter att lösa, vad tycker du själv är lösningen, få skivan gratis?
 
Metis skrev:
men alltså... jag säger då det...hur i hela friden kan du koppla det jag skriver till att det sitter i kantlisten... lite längre än så kan du väl tänka? När man inte är överens om ett köp så installeras inte varan, ingen bänkskiva, ingen ho, ingen ho, inget vatten, ingen bänkskiva, ingen spishäll, ingen spishäll...ingen mat...jisses...att du ens ids kommentera så dumt...
Men herre gud så svårt du gör saker!

När jag väntade på min bänkskiva tog jag under tiden en vanlig spånskiva för ett par hundralappar och sågade till, sen la jag ho och häll löst i ett par sågade hål. Det gick hur bra som helst att både laga mat, diska och allt annat man gör i ett kök i denna provisoriska lösning. När skivorna kom vara det bara att lägga dom på plats och flytta över vask samt häll där dom skulle vara.

Äta ute för att du inte vill lägga skivorna på plats var nog en av de löjligaste ursäkter jag sett här på BH.
 
  • Gilla
Tobbe87 och 4 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Jag tycker nog att 2000kr i prisreduktion och en som kan hur man gör monterar dit listen låter som riktigt bra.

När jag köpte bänkskiva på Elgiganten och de sågade hålet för ho på fel ställe och till en modell som utgått i deras sortiment så bad tjejen mig i kundtjänst att ta min bänkskiva och fara åt helvete för jag hade ju signerat pappret som de lyckas spegelvända vid inscanning.

En sån grej du pratar om här bör ju inte ta mer än typ 30 minuter att lösa, vad tycker du själv är lösningen, få skivan gratis?
hmmm...fast jag tar för givet att du inte betalade det där utan hävde köpet...du signerade ju inte för det som levererades... och samma sak är det för mig...jag signerade inte för det som levererades men skadan är inte så stor att jag tycker köpet behöver hävas, vi har ju måttbeställt det så de får ju slänga det om köpet hävs...min sak ska ju inte bagatelliseras bara för att ditt "låter värre"... tycker du jag ska vara nöjd och betala och vara glad "för det kunde ju varit värre"?..?..! Finns ju en konsument lag i Sverige som säger att "prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.. " ...som sagt... poängen sitter också i den här "plastförseglingen" jag pratar om...
 
oceanis skrev:
Men herre gud så svårt du gör saker!

När jag väntade på min bänkskiva tog jag under tiden en vanlig spånskiva för ett par hundralappar och sågade till, sen la jag ho och häll löst i ett par sågade hål. Det gick hur bra som helst att både laga mat, diska och allt annat man gör i ett kök i denna provisoriska lösning. När skivorna kom vara det bara att lägga dom på plats och flytta över vask samt häll där dom skulle vara.

Äta ute för att du inte vill lägga skivorna på plats var nog en av de löjligaste ursäkter jag sett här på BH.
uppfinningsrikt...bra för dig...men du kan ju inte ta för givet att ditt och mitt är likadant... eller du kanske ser hur jag ska flytta över en 800 underlimmad ho till något provisoriskt...du vet...hon sitter liksom fast... ja du kanske tycker jag ska köpa en provisorisk ho och diska i badkaret.. nja men du jag anses mig hellre löjlig av dig och skippar det där.. kan ju hyra en husvagn också...där finns ju allt...eller campa på gräsmattan...nice point..
 
Metis skrev:
hmmm...fast jag tar för givet att du inte betalade det där utan hävde köpet...du signerade ju inte för det som levererades... och samma sak är det för mig...jag signerade inte för det som levererades men skadan är inte så stor att jag tycker köpet behöver hävas, vi har ju måttbeställt det så de får ju slänga det om köpet hävs...min sak ska ju inte bagatelliseras bara för att ditt "låter värre"... tycker du jag ska vara nöjd och betala och vara glad "för det kunde ju varit värre"?..?..! Finns ju en konsument lag i Sverige som säger att "prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.. " ...som sagt... poängen sitter också i den här "plastförseglingen" jag pratar om...
Jag tycker du ska vara mer än nöjd med 2000kr för att de kommer hem till dig och monterar listen likvärdigt som de skulle gjort på fabriken.
Ska man gå efter ditt resonemang att prisavdraget ska vara rimligt så tycker jag 0kr i avdrag låter rimligt.

Självklart hade jag betalt för min bänkskiva att den var fel märktes ju inte förrän man öppnat för att se vilken sida som var upp och ner.

jag tycker det låter otroligt löjligt att tjafsa om något sådant i 2 månader.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Metis skrev:
uppfinningsrikt...bra för dig...men du kan ju inte ta för givet att ditt och mitt är likadant... eller du kanske ser hur jag ska flytta över en 800 underlimmad ho till något provisoriskt...du vet...hon sitter liksom fast... ja du kanske tycker jag ska köpa en provisorisk ho och diska i badkaret.. nja men du jag anses mig hellre löjlig av dig och skippar det där.. kan ju hyra en husvagn också...där finns ju allt...eller campa på gräsmattan...nice point..
Förstår inte varför du skulle ha den provisoriska hon i badkaret, verkar väl komplicerat. En billig ho kostar 300 spänn och den kunde du satt i spånplattan precis som jag gjorde med min gamla ho under tiden jag väntade..........

Hur svårt ska saker vara ?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.