MathiasS skrev:
Avslutat arbetet med att ta bort ett körsbärsträd med rötter med 25cm diameter av vilka några självklart växte rakt ner. Nu ska det bli en svängd trappa med blocksteg i granit och murarna ska färdigställas så långt det går. Har börjat preppa för att gjuta fundament till de stolpelement som ska stå på var sida om trappan.

Det blir en svängd trappa från grusgången upp mot kameran över gropen....

[media]

[media]

Det tråkiga med benders megawall mur är att förskjutningen mellan stenarna minskar med varje skift eftersom den lutar svagt, och detta gör att när man kommer till en stolpe måste alla skift kapas i lod. Trist.


Då är det inte Benders Megawall garden du köpt utan Megawall projekt.
 
cecar33 skrev:
Då är det inte Benders Megawall garden du köpt utan Megawall projekt.
Jag har både och, men just här är det för högt för Garden så här sitter det Projekt-stenar. Det är 180cm högt i andra änden av muren...
 
MathiasS skrev:
Jag har både och, men just här är det för högt för Garden så här sitter det Projekt-stenar. Det är 180cm högt i andra änden av muren...
Megawall Garden kan byggas upp till 12 meters höjd, så det är inget problem med 1, 8 m. Jag har själv använt Garden till mina murar, jag råkade däremot ut för en säljare som påstod att det var inga problem att svänga muren även ovan mark med Megaloc som jag har som "räcke"över marknivån det går absolut inte så gissa hur kul det blev. http://www.molnsatra.se/media/48770/megawall garden montering_8995.pdf
 
Son och far har rivit tegelvägg inför utbyggnad, själv har man kört tegel med döttrarna till återvinningen, några lass kvar innan plattan är tömd och redo för väggar :D
 
  • 1401690830592.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cecar33 skrev:
Megawall Garden kan byggas upp till 12 meters höjd, så det är inget problem med 1, 8 m. Jag har själv använt Garden till mina murar, jag råkade däremot ut för en säljare som påstod att det var inga problem att svänga muren även ovan mark med Megaloc som jag har som "räcke"över marknivån det går absolut inte så gissa hur kul det blev. [länk]
Näe nu tror jag allt du läser anvisningen fel.

Garden kan byggas utan förankring upp till 60cm, dvs 4 skift ovan mark och upp till 1 meter med förankring. Benders skriver själva att "För högre mur upp till 12 meters höjd väljer du Bender Megawall Projekt". => mellan 1 och 12 meter bygger man med Project.
 
Japp! du har helt rätt jag har blandat ihop det hela, och har alltså helt fel angående höjd. Jag har själv 8 st ( 10 på en bit av en mur) stenar på höjd med armering och ytterligare 5 st skift med Megaloc + ett lager magatäck som staket. Så det var fel av mig det där med..............12m och Garden
 
Fått en släng av ångest inför allting som behöver fixas i huset, kanske inte direkt ånger men det känns inte helt bekvämt. Allting möts av motgångar. Ingenting är rätt. Suck. :surprised::|
 
bittle skrev:
Fått en släng av ångest inför allting som behöver fixas i huset, kanske inte direkt ånger men det känns inte helt bekvämt. Allting möts av motgångar. Ingenting är rätt. Suck. :surprised::|
Det låter helt normalt , det är aldrig som man tänkt sig i det verkliga livet men det är en del av tjusningen med att äga hus.;)
Tänk positivt..Att det blir jättebra när du har fixat alla felen och du får grejorna som du vill ha dom. :D
 
Åh, ja. Själva huset är jättefint och platsen är fin, synd bara att allting som kan gå sönder eller bli felgjort är sönder eller felgjort. Jag slutar vara bitter snart. Senast igår drev vi runt på tomten och tog en promenad och pratade om hur tursamma vi är.
 
D09
bittle skrev:
Fått en släng av ångest inför allting som behöver fixas i huset, kanske inte direkt ånger men det känns inte helt bekvämt. Allting möts av motgångar. Ingenting är rätt. Suck. :surprised::|
Ha ha känner det där ;)

Man får bryta ner det och ta det i små hanterbara bitar

Annars blir man galen 🙀
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Den som aldrig har haft problem och känt sig nere har nog inte ägt ett begagnat hus. :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
bittle skrev:
Åh, ja. Själva huset är jättefint och platsen är fin, synd bara att allting som kan gå sönder eller bli felgjort är sönder eller felgjort. Jag slutar vara bitter snart. Senast igår drev vi runt på tomten och tog en promenad och pratade om hur tursamma vi är.
Se där, det finns en liten ljusrand vid horisonten i alla fall :)

Läste just om ditt elände med köksfläkten, så jag förstår hur du känner ibland.
Men tänk på att alla dessa små motgångar gör er starkare.

Whatdoesntkillyous.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
bittle skrev:
Åh, ja. Själva huset är jättefint och platsen är fin, synd bara att allting som kan gå sönder eller bli felgjort är sönder eller felgjort. Jag slutar vara bitter snart. Senast igår drev vi runt på tomten och tog en promenad och pratade om hur tursamma vi är.
Känner igen det där, vi känner oss fortfarande tursamma att få bo i huset/på gården.. men inget var/blev direkt som planerat.. men man glädjs åt de små sakerna..

Varje gång diskmaskinen startar känner man ett svagt jippi inom sig (den la av ett par gånger när vi bott 1.5 månad).. rörena i badrummet fick läcka medvetet över hela vintern (har källare under, oinredd, så man kan hålla koll).. tvättmaskinen slutade fungera i vissa program efter 2 månader (efter 3 börja centrifugeringen krångla.. vi levde på sköljda kläder några månader.. nu sen några veckor är den utbytt).. balkongdörrarna är helruttna och klarar inte en till vinter, bärande balk på vår lgh i uthuset var genommurken (bär upp både en balkong på höjd och ett burspråk).. jordfelsbrytaren i uthuset slår ifrån på all utebelysning (ha.. nu är det sommar och ljust.. men i vintras var det mörkt härute på landet).. l/l värmepumpen i uthuset funkar inte vid minusgrader (jippi eller nått...).. senaste månaden har vi haft stopp i avloppet tre gånger (har det nu också).. så denna vecka kommer de och gräver om avloppet.. ja listan går att göras lång/längre tyvärr..

Det värsta är (inte helt ovanligt dock) att det finns vissa tecken på att de pyntat upp huset med fel färg på sina håll inför försäljningen.. så nu vet vi inte hur vi ska fortsätta renoveringen (tex målat på plastfärg på vissa fönster som sett fula ut.. men som i övrigt verkar vara målade med linoljefärg osv).. suck..

MEN - Jag älskar miljön här.. utsikten.. och lugnet.. och jag känner varje dag att "fan vilken tur vi hade som fick köpa det här huset/gården, ändå.. trots allt".. just nu skulle jag dock behöva duscha och gå på toa hahahaha ;)

Men man får ta en sak i taget helt enkelt :)
Trivs ni.. är det allt som räknas.. allt annat går att åtgärda.. med tiden!

Ha en trevlig dag och lycka till med allt!
MVH Sandra
 
Haha skönt att jag inte är ensam iallafall. Stommen är fin och planlösningen ovanlig och huset ligger på en ås så utsikten blir slående. Fåglar och rådjur och lagom lantligt, sånt potential för livet i gemen. Men så stirrar man på det endast tre år gamla badrummet där allt är fel (bokstavligen, vi vågar inte ens fundera på tätskiktet, har nu duschkabin.) Att säljaren inte reklamerade bakfallet eller det knöggliga kaklet förstår ingen. Eluttag fungerar inte, spisen krånglar, fläkten krånglar, inga element går att stänga av eller reglera. Altanen är byggd på stolpar som står rakt ner i marken och som såklart kommer ruttna inom några år. Som sagt, förstahusköpare med en förhoppning om att allting skulle funka som säljaren sa ;) tur att vi har marginaler, hade ju sikte på ett dubbelt så dyrt hus från början, tänk om det hade innehållit lika mycket konstigheter! :rolleyes:
 
Monterat ytterligare 5st ledlampor i altangolvet:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.