Upp till 48V klassas som SELV om jag minns rätt ( dvs ofarligt för människor), men det lär ju fottfarande kännas om man slickar på trådarna :)
 
Bengt_C skrev:
Tyvärr lite missnöjd med funktionen.
...
...
...
-Jag har just nu 24Vdc, 1A och 21W lampa.
...
...
Skulle gissa att det antingen är det faktum att du kör DC alternativt för klen trafo som gör att du inte får kål på slemsnörena. Våra verkar dö rätt glatt med 24V - fast jag har ju faktiskt inte bevakat om det faktiskt är se att majoriteten vänder om liksom dina, utan endast konstaterat att man kan peta loss ett trettiotal på morgonen ibland (runt 8m staket). Kom dock på att jag har skippat lampan, den lär ju stjäla en hel del om den sitter i serie.
 
Ok, jag är kass på det här med elektrisitet och är rädd för att göra fel. Skulle någon vilja visa en ritning samt en lista på vilka saker ni har använt? Jättegärna någon bild också!

Tråden är oerhört intressant!
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Ser om det går att väcka liv i denna tråd igen nu när det är nytt år! Har någon byggt en sådan här anläggning och kan tala om det har fungerat? Kan någon dela med sig lite tydligare om hur detta med skyddstransformator, lampa etc ska kopplas - typ ett kopplingsschema?

Vi har precis fått in dessa monster och jag vill rädda mina rabatter som jag lagt ner en oerhörd massa tid och pengar på. Tänkte använda sådana där rabattkanter av trä som ser ut som kluvna stöttor som är ihopsatta med stålband på ena (släta) sidan och har "bucklor" åt andra . Får så klart ha släta sidan utåt och sedan montera trådarna så de inte kommer i kontakt med den befintliga vilka håller ihop pinnarna. På detta sätt kan jag ringa in rabatterna som är i böljande former och inte kantiga.

Men jag behöver verkligen en mer handfast beskrivning över just det elektriska, så snälla någon som gjort detta kanske kan dela med sig?
 
Kladdade snabbt ihop en liten skiss, typ som jag körde (har flyttat och inte hunnit smacka upp nån ny anläggning).
Vill man går det att sätta en lysdiod plus resistor mellan "snigeltrådarna" för att få en indikation på att anläggningen är spänningssatt, vanlig röd LED + 1kOhm borde funka.
snigel.png
 
  • Gilla
UngFixare och 1 till
  • Laddar…
En aning off-topic:
Vi har bara någon enstaka snigel i vår trädgård trots att grannarna har mängder av dem. Lösningen i vårt fall var en robotgräsklippare som klipper gräset på natten. Dels gillar inte sniglarna att "vandra" i kort gräs, dels så blir en stor del av dem som försöker klippta i bitar, vilket lockar det fler som också blir klippta osv. Jag har som mest sett fem döda sniglar bredvid varandra på gräsmattan...

Hursomhelst så har vi inte särskilt många sniglar i rabatten längre, inte heller på gräsmatta eller runt vår tomt. Klipparen hjälper också mot fästingar i trädgården, delvis också mot sork (de flyttar dock tillbaka varje höst när den tas in för vintern). Rådjuren blir dock inte skrämda av den. Inte heller katterna (som skiter i rabatterna). Men man kan ju inte få allt med en enda leksak.

Värt att notera är att vi inte har några riktigt stora rabatter utan de är alla inringade av gräsmatta, berg och stenläggning, vilket naturligtvis hjälper till...
 
  • Gilla
ALE och 1 till
  • Laddar…
Tack Mooki!!! Bara en fråga; vad är den där F3A för något? Är det lampan? När den lyser betyder det att systemet inte längre är strömsatt p.g.a. att stekt snigel sitter fast på trådarna och måste tas bort? Om man har en Skyddstransformator med IP44 så den kan vara ute - hur många meter snigeltråd klarar den av? Eller måste man ha en trafo per rabatt kanske?

Skulle det rent av fungera lika bra med en sådan där "klump" man sticker i uttaget som gör om strömmen till typ 12V för rabattbelysning? Det skulle ju förenkla för jag har eluttag i varje rabatt :).

Och Pacman; kul att höra att du har så bra erfarenhet av robotgräsklippare! Har sett om det förut men ingen som angett att de själva testat med gott resultat - bara att börja samla pengar m.a.o.

Undrar hur man klarade sig innan Datorernas och Forumenas tid :)
 
Nja, F3A är en 3A-säkring jag slängt in för att skydda mot kortslutning - fast det borde nog vara T3A istället (trög säkring). Har ingen lampa som det anges i byggbeskrivningen i serie med trådarna, har inte känt behovet.
Tveksamt om 12V räcker, jag ville egentligen ha 36 eller 48V men det är lite svårt att hitta billigt - så då blev det 24V istället. Tror det är större risk för vändande (istället för grillade) sniglar med klenare spänning.
Min trafo hittade jag i Clas Ohlsons reservdels-sortiment, annars kan man nog hitta kretskortstrafos på Conrad och slänga in i en IP4x-/IP6x-låda.
Sen tror jag att det bör vara AC, dels får man nog större problem med korrosion om man kör DC men jag är även tveksam till om sniglisarna dör lika fint :)
Finns inte nån direkt begränsning på längden på trådarna, men när det sitter sniglar som grillas blir det förstås ett spänningsfall - därför bra om man kan ha en hyggligt strömstark traf.

Slog ett snabbt öga på Conrad.se, någon av nedanstående bör fungera hyfsat - helst den dyrare förstås :)
710663 24V/4.2A
710477 24V/2.3A

Sen finns ringkärnor där man bör kunna seriekoppla lindningarna för att dubblera utspänningen
518524 2x15V/120VA
518548 2x18V/80VA
518689 2x18V/120VA
 
Redigerat:
Lampan är ju en utmärkt säkring och så får man koll på om trådarna ligger ihop. Det viktiga som jag tänker på i de här byggena är en riktig trafo med säker isolation, det som kallades skyddstrafo ovan. Skulle aldrig vilja ha blanktråd liggande åtkomligt utomhus med en godtyckligt anskaffad trafo.

Och som nämndes innan är AC lämpligt av flera skäl.
 
Det är jag som har hittat på det elektriska snigelstaketet ursprungligen.
(http://home.swipnet.se/pegee/hem2.htm).
För säkerhets skull så vill jag påpeka att transformatorn MÅSTE vara en så kallad skyddstransformator!!!!! Clas Olsson-grejor i all ära, men vitsen med en skyddstransformator är att nätsidan på trasformatorn är mekaniskt och elektriskt separerad från sekundärsidan. Det är omöjligt att få ut nätspänning på sekundärsidan. Den garantin finns inte på enklare grejor. Det finns ingen garanti att de båda sidorna är galvaniskt skilda vilket KAN medföra personfara. Jag tycker att den dyra transformatorn från Elfa är väl värd sitt pris med tanke på personsäkerheten.

(PS:
Vill någon ha en beskrivning på hur man bygger ett snigelstaket så hör av er. Det kostar inget.)
 
Hej,

Har byggt eget litet "stängsel" för sniglarna och det funkar kanon.

Använder 24 volt 1 amp trafo och rostfri tråd. Nu ser jag skadade eller döda singlar på utsida av stängslet speciellt när det hat regnat.
Har själv tagit i trådarna flera gånger och känner inget.
Satte 2 trådar med ca 10mm avstånd runt om tomten. Ca 50 meter blev det.

Kan rekomenderas. Tror att det sammanlagt kostade runt 300 kr totalt. :)

/ Pelle
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Hej,

Jag plockar en hink sniglar varje kväll, så något måste göras för att hindra dem från att komma in på tomten.
Ett elstängsel verka vara grejen.

Måste det vara solida trådar för att grilla de slemmiga gynnarna. Någon som har testat elstängselband? Sådant som använda för att hålla boskap kvar i hagarna. Kanske risk att strömmen blir för hög för den tunna tråden, så den brinner av innan snigeln har grillats? Eller att kontaktytan blir för dålig så det inte bli några strömmar att tala om?
 
Gjorde ett snabbt test med 0.8mm rostfri tråd som jag stiftade fast på en bräda med ca 1 cm mellanrum.
Kopplade först in ca 11v AC till trådarna. Så fort sniglarna kom åt den andra tråden med tentaklerna så drog de ihop sig, så kretsen omedelbart bröts. Några vände direkt, medans andra gjort ett par försök till att fortsätta på inslagen väg, men sen vände även dem.
Gjorde sen ett försök med uppåt 30v AC, men utifrån vad jag iakttog så betedde sig sniglarna likadant. Alla vände och verkade vara vid god vigör. Då de reflexmässigt drar sig tillbaka 1-2 centimeter vid kontakt med den andra tråden, så är det märkligt hur ni andra lyckats grilla dem. Man kanske skulle låta strömmen pulsera, så sniglarna hinner över båda trådarna innan de får sig en "kyss", då skulle det i många fall inte hjälpa att dra ihop sig.
Kanske 20 sek på och sen 20 sek av.
 
Startade den här tråden 2013.
Sedan försvann tiden till annat men nu har jag åter samma fråga.

Finns det någon som fått elstängsel att fungera mot mördarsniglar eller drar de bara ihop sig och undviker stöten?

Om det fungerar.
  • AC?
  • Volt??
Det har dessutom gått några år.
  • Finns det något bra trafo 36 eller 48 V
 
Redigerat:
Jepp. Funkar klockrent!
Inte en snigel på tomten…. Men många lik på trådarna. Mest de första 2 åren. Nu är det dags att byta tråd känns det som. Biltema har 50m rostfri tråd som funkar bra.

Pelle
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.