Om du sätter in bilstereo så betänk att du kanske måste byta den rätt snart pga införandet av digitalradio. Det är oklart om det kommer att bli DAB eller DRM dock. Norge säcker enligt plan FM-bandet redan 2017...
...beslut om släckning i Sverige är inte tagit ännu, men går man på DRM så kommer det att ske stegvis där några FM-kanaler kan finnas kvar en längre tid...
 
Exostor skrev:
Nätagg till dator fungerar också, men det är lite knepigt att få till, och de är känsligare för damm. Dessutom har de ofta en fläkt som surrar.
Inga bekymmer, där är bara att sätta på en bättre kylfläns så klarar de sig bra.
 
pacman42 skrev:
Om du sätter in bilstereo så betänk att du kanske måste byta den rätt snart pga införandet av digitalradio. Det är oklart om det kommer att bli DAB eller DRM dock. Norge säcker enligt plan FM-bandet redan 2017...
...beslut om släckning i Sverige är inte tagit ännu, men går man på DRM så kommer det att ske stegvis där några FM-kanaler kan finnas kvar en längre tid...
Men det gäller väl även en inbyggd väggstereo 230V. Talar snarare mer för en billig bilradio, som är enkel att byta senare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L
Har det blivit nåt än?

Igår provlyssnade jag på dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Bluetooth-högtalare/38-5646
Parade bara snabbt och snärtigt ihop min telefon och körde lite. :)

Och jag måste säga att jag blev förvånad över hur mycket bra ljud det var för de pengarna. :)

Den kändes öht rätt bra, inte mycket hyss. Röster och instrument lät bra, jämna och naturliga i sitt grundtonsområde och en bit uppåt.
Basen tappar av lite, så en del musik tappar lite där, men den når i princip hyggligt ner till alla akustiska instruments lägsta toner (lite avrullning är det, men inte speciellt störande). Men kommer vi till olika former av elektronisk musik som verkligen nyttjar det lägsta hörbara tonerna och kyrkorglar så mäktar den givetvis inte med. Jag upplever att den går fint ner till 50-60 Hz, åtminstone. Det är i vilket fall imponerande för en så liten och billig högtalare som detta är.
Men framförallt sköter den avrullningen snyggt. I många sådana här billiga produkter har konstruktören lockats att försöka få basen mer imponerande än det går med storlek på låda samt tillåten kostnad och knepet brukar vara att höja qc för högt och skapa en discopuckel i tonkurvan, som direkt avslöjar sig ett BOPPigt, ploppigt ljud där, och än mindre verklig djupbas.
Kan vara mer imponerande vid 5 minuters provlyssning i butiken, men tröttsamt sen i längden när den står hemma.

Sen är den en lite aning essig i diskanten någonstans. Spelar lite för mycket "på" lyssnaren och skulle åtminstone trötta ut mig i längden.
Men den lät betydligt mjukare och mer avslappnad när jag lyssnade i lite vinkel, i säg 15-25° tyckte jag det kändes rätt bra. Så mitt råd är att prova att ställa högtalaren så den inte spelar precis rakt mot lyssnaren - om någon köper den.

Båda dessa saker kan dessutom förbättras något efter några tiotals timmars spelande så elementen får spelas in och mjukna lite.

Jag blev som sagt oerhört förvånad över vad man kan få för de pengarna. Jag har varit lite p.g. att bygga ihop något sådant, bluetooth-mottagare + någon högtalare, men nu tappade jag liksom lusten lite. Ty jag får inte alls ihop något som låter lika bra (eller bättre) utan att lägga ner betydligt mer pengar. :eek:


Det finns riktigt små högtalare, i samma storlek som denna, som spelar oerhört snyggt och bra, och dessutom krämar ur sig 1/2 - 1 oktav lägre bas. Och öht säkert är bättre på en hel del annat som jag inte har en chans att prova ut sådär i butiken.
Men dessa har dock en helt annan prislapp.

Och JA, jag är ganska petig med ljudet. Inte riktigt värsta audiofilnörden, men lite halvvägs dit.
Och jag kan absolut tänka mig att tjacka dessa från CO, till något lämpligt ställe, såsom garaget, altanen osv. Antagligen platsar dom däremot inte i min huvudanläggning, där får det kosta lite mer och måste låta lite bättre. :)



edit:
Oj glömde, de har tyvärr inte radio. Utan det finns bluetooth och stereoingång med valbart både RCA-jack samt 3,5mm stereopropp.
Så det går att koppla in någon MP3-spelare, mobiltelefon, dator osv. Det går väl förvisso att ta in radio på nallen och köra ut där. Men i mitt fall skulle jag vara tvungen att göra det via 3,5mm lågnivå, då min telefon måste ha någon sådan sladd inkopplad som agerar antenn. Jag vet inte hur det är med andra mobiler.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
n att göra det via 3,5mm lågnivå, då min telefon måste ha någon sådan sladd inkopplad som agerar antenn. Jag vet inte hur det är med andra mobiler.
Eller lyssna via nätet.
 
Japp det har blivit något.
Bilstereo + fyra högtalare. Drivs av en transformator 12V 6A. Jag tycker det funkar över förväntan. Allt är osynligt och inbyggt.

Bilstereon får precis inte plats på djupet, men det fixar sig när sista gipsskivan kommer på.
 
nimhed skrev:
Japp det har blivit något.
Bilstereo + fyra högtalare. Drivs av en transformator 12V 6A. Jag tycker det funkar över förväntan. Allt är osynligt och inbyggt.

Bilstereon får precis inte plats på djupet, men det fixar sig när sista gipsskivan kommer på.
Vad bra!
Nu väntar vi bara på listan över vilka produkter du använt dig av, samt om du byggde ordentliga lådor bakom högtalarna, eller lät dem spela fritt i väggen.
 
Lostmoose skrev:
Vad bra!
Nu väntar vi bara på listan över vilka produkter du använt dig av, samt om du byggde ordentliga lådor bakom högtalarna, eller lät dem spela fritt i väggen.
Det blev budget-budget. Allt från biltema.
Stereo 399:-
Fyra högtalare 2x159:-
Kabel 129:-
Transformator från ebay 58:-

Byggde enkla lådor. En ram av 28x70 med en bit plyfa som rygg. Det hade varit intressant att prova om det gör skillnad, men det är för sent.

Jag tackar för intresset!
 
  • Gilla
foppson och 1 till
  • Laddar…
...bilderna då???
 
Ok, lite bilder.
En av de fyra högtalarna i taket.

IMG_20140601_143642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högtalaren från andra sidan.



IMG_20140601_143758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och stereon. Det andra hålet, som rymmer transformatorn m.m kommer få någon form av täckbricka på sig. Det saknas också en ram runt stereon på bilden.

IMG_20140601_143654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Snyggt!
Jag förstår att du är nöjd och inte kommer att ändra något nu, men för andra läsare så skulle jag rekommendera större lådor för högtalarna.
Upp emot 10 liter tror jag att man ska sikta på för att få lite mer tryck i basen.
Sen får man ju givetvis se till syftet med hela installationen; ett litet sällskap i bakgrunden när man grejar i verkstan, och inte ett disco:)
 
Tack!
Det har du säkert rätt i. Min låda är nog snarare en liter. Saken är den att i mitt fall så vill jag inte ha lådan djupare för det kommer ett golv där uppe sedan. Och det är väl ett större djup du är ute efter?
 
nimhed skrev:
Tack!
Det har du säkert rätt i. Min låda är nog snarare en liter. Saken är den att i mitt fall så vill jag inte ha lådan djupare för det kommer ett golv där uppe sedan. Och det är väl ett större djup du är ute efter?
Nej, det är den totala volymen jag är ute efter, den är "viktigast".
Sen vet jag att olika djup och bredd ska spela roll också, men jag är på tok för oskolad för att veta på vilket sätt, det kanske inte ens är väsentligt när man bygger slutna lådor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.