Erka81 skrev:
Jo, det har varit en tanke. Men jag vill ju helst inte flytta laddstationen så att den syns från vägen. Men helt klart kan det vara en lösning. Ska låta den köra på ett tag till innan jag ev flyttar den. Den klipper faktiskt väldigt bra i övrigt nu efter senaste uppdateringen.
Det borde inte vara problem att få den att klippa där. Jag har en liknande "tarm" som indego missade till att börja med. En omkartering gjorde skillnad. Iofs så kan han fortfarande fuska litet, men tar det i nästa vända när vinkeln har ändrats.
 
mortimer skrev:
Nästan tre dygn sedan det skrevs något i tråden, längesedan det hände...
Inte så så spännande att rapportera att det bara flyter på.
Lurar dock på hur jag enkelt ska få tag i 5.9 som har en limit för turboläget. Onödigt att en liten tuva speedar upp klippmotorn för hela resterande sessionen. Å andra sidan kanske jag får tåla mig till 5.10 eller 6.0 lanseras.
 
  • Gilla
johan119 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Inte så så spännande att rapportera att det bara flyter på.
Lurar dock på hur jag enkelt ska få tag i 5.9 som har en limit för turboläget. Onödigt att en liten tuva speedar upp klippmotorn för hela resterande sessionen. Å andra sidan kanske jag får tåla mig till 5.10 eller 6.0 lanseras.
Jag mailade Cheapy och fick en DHL-Packsedel och Serviceorder där jag anmärkte på brölandet (obalanserade knivplattan). Skickade in rubbet för 14 dagar sedan och fick idag besked om en ny maskin i slutet i nästa vecka. Nu hoppas jag på bättre tur med obalansen och (den nya?) programversionen. (y)
 
lilytwig skrev:
Det borde inte vara problem att få den att klippa där. Jag har en liknande "tarm" som indego missade till att börja med. En omkartering gjorde skillnad. Iofs så kan han fortfarande fuska litet, men tar det i nästa vända när vinkeln har ändrats.
Har som sagt redan gjort 3 omkarteringar sedan jag fick 5.9, med samma område som inte klipps som resultat. Men det kan funka med ytterligare en kartering. Känns som om 1:a, 2:a klipprundan blir avgörande i många fall. Väljer indegon rätt vinkel in från början vid trixiga områden, blir resultatet i de flest fall bra men väljs fel klippvinkel, så är det kört... bara att börja om.

När jag hade ver 5.8 b5167 så fick jag kartera om ett par gånger innan jag tyckte att slutresultatet var acceptabelt.
 
Det är skillnad på 5.8 som lilytwig har och 5.9. Jag har också märkt att 5.9 inte klipper smala passager vilket tidigare versioner klarat. Jag har dock enbart 60 cm mellan trådarna på de ställen där den numera inte klipper. Tror inte det hjälper men ny kartering. Min har gått en månad med 5.9 nu.
 
Sådär MJ nu har även jag röstat..... Tack för påminnelsen :surprised:
Jag har blivit lite loj nu när min också bara flyter på...
Blir lite sugen på 5,9 SW när jag läser era glada tillrop här på forumet. Hoppas vi kan få den uppdaterad hos våra återförsäljare under säsongen......den första som får reda på om detta får informera oss andra a.s.a.p
 
Nu med version 5.9 har jag lagt till de områden som jag lade in ursprungligen men som jag senare tog bort när versionerna 5.7 och 5.8 inte klarade av dessa. Ursprungligen hade jag också iden att låta den klippa ett område som ligger nedanför en mur. För att komma dit måste klipparen klara en knepig sväng och nerför en bro jag tänkte bygga.

För att testa svängen har jag gjort en testslinga 6x5 meter.
Experiment.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slingan mellan de två klippområdena är 15 cm bred. Jag försökte först med 13 cm men det fungerade inte. Det blå området i bilden motsvarar den sväng den kommer att behöva klara. Den långa raka delen är vägen över bron. Jag räknar med att bron blir 65 cm bred. Där den långa raka delen slutar finns en krök upp och till vänster. Denna behövs för att klipparen ska hitta tillbaka.

Jag tänker låta den klippa det här minimala området ett tag för att se om jag kan lära mig något mer innan jag bestämmer mig för att bygga bron.
 
Min indego har "kört av banan" två ggr idag. Felkod 151 & säger nått i stil med att perimieter signalen varit borta för länge & att man ska lyfta tillbaka klipparen till laddstationen. Vad kan detta bero på? Fel på nätdel, laddstation eller klippare? Jag har inte haft strömavbrott.
 
Min stod död strax utanför slingan igår, grannen va snäll å satte tillbaka den i laddaren men han hade inte koden så jag fick starta den idag när jag kom till stugan igen. Stod något om att den varit för länge utanför slingan (tror jag, glömde kolla noga). Nu klipper den som den ska, får se hur den gör imorgon bitti kl7 när den ska ut igen. Kör 5.9 SW.
 
Får också felkod 151 imellanåt. Kör 5.9 på en helt ny maskin som jag fått i utbyte på garanti. Tror dock att det enbart brukar hända på ett ställe där jag vet att förhållandena inte är bra. Bruar dock få bryta strömmen på klipparen för att få bort felmeddelandet. Känns som en bug i mjukvaran.

Övriga buggar i 5.9 som jag upplevt hittills:


Klipper ibland samma ytor 2 ggr.

Klipper ej smala passager.

Vänder åt fel håll när den går ut från laddstationen med följd att den slår i väggen.
 
Sista tre inläggen beror på nätadaptern som inte levererar vad den ska förutsatt att den är placerad på en plats i enlighet med instruktionsboken.
 
mortimer skrev:
Sista tre inläggen beror på nätadaptern som inte levererar vad den ska förutsatt att den är placerad på en plats i enlighet med instruktionsboken.
Inomhus i garaget med ca 10-15graders temperatur. Så fin fina förhållanden för elektronik.
 
frav skrev:
Inomhus i garaget med ca 10-15graders temperatur. Så fin fina förhållanden för elektronik.
Testa med en annan nätadapter om du har någon mer i grannskapet som har en Indego
 
F
Gjort service på Indegon idag. Anledningen var att den för två dagar sedan börjat "bröta" med det där numera klassiska Indegobrötandet.

Blåste rent hela maskinen med tryckluft och tvättade av den.
Plockade bort knivkåpan med torxskruvmejsel och rengjorde denna noggrant, slipade knivarna med vinkelslipen så de blev rakbladsvassa igen.
Tog bort undre kåpan (den under knivkåpan) och rengjorde även denna väldigt noga.
När jag ändå hade dessa kåpor av så rengjorde jag under dessa kåpor och överallt var det ju bös såklart,

Nu testkör jag den ikväll och den är verkligen så tyst att jag inte trodde att den ens klippte !!!!!!!! det är bara elmotorerna till driften som hörs - Riktigt nöjd och glad med detta

Jag kör med version 5,8 men har inte haft några bekymmer (än !! hrmmm) med min så jag vill inte uppgradera till någon ny version - Allt enligt teorin att "laga inte det som funkar"
 
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
A
tga skrev:
Nu med version 5.9 har jag lagt till de områden som jag lade in ursprungligen men som jag senare tog bort när versionerna 5.7 och 5.8 inte klarade av dessa. Ursprungligen hade jag också iden att låta den klippa ett område som ligger nedanför en mur. För att komma dit måste klipparen klara en knepig sväng och nerför en bro jag tänkte bygga.

För att testa svängen har jag gjort en testslinga 6x5 meter.
[bild]
Slingan mellan de två klippområdena är 15 cm bred. Jag försökte först med 13 cm men det fungerade inte. Det blå området i bilden motsvarar den sväng den kommer att behöva klara. Den långa raka delen är vägen över bron. Jag räknar med att bron blir 65 cm bred. Där den långa raka delen slutar finns en krök upp och till vänster. Denna behövs för att klipparen ska hitta tillbaka.

Jag tänker låta den klippa det här minimala området ett tag för att se om jag kan lära mig något mer innan jag bestämmer mig för att bygga bron.
Har en robomow TS och den kan ha flera zoner som klipps separat. Övergången kan ske med en passage där det är 14 cm mellan trådarna.Så det kan vara gränsen för Indegon också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.