Turbin skrev:
Fundering.
Varför vill indego fortsätta att klippa efter stopptiden? Spelar det någon roll att man har startat den före starttiden manuellt
Jag har också noterat detta. Om inget tidsfönster är aktivt och man trycker "klipp" så överrider det tidsinställningarna. Klipparen kör då till den är klar. Hur länge den håller på kan variera, men om man tidigare kört på timern så kan den ju ha 10% eller 90% kvar till "klar" vid det tillfället då du trycker "klipp". Hela gräsmattan ska ju klippas och Indego kommer ihåg var han varit och vad som återstår. När hela är klippt och jobbet är klart så återgår den till att vänta på ett nytt klippfönster. Ska bara ladda först!
 
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Håller på att bli tossig just nu (även om det snabbt kan vända när den gröna fungerar).
Efter att klipparen började bete sig konstigt ("fylleköra" som jag tidigare har benämnt det) så gjorde jag klippare och laddstation strömlös. Därefter satte jag tillbaka klipparen i laddaren. Det som händer då är att man hör ett reläljud och displayen startar upp (som det skall vara), därefter står det "Klipparen synkroniseras" och strax efter hörs ett ännu tydligare ljud och displayen slocknar. Försöker väcka liv i klipparen genom att lyfta ur den och sätta i den igen. Samma beteende som nyss. Vid två tillfällen får jag igång klipparen men i båda fallen så slocknar displayen (och klipparen) precis efter att den har backat ut ur stationen och vridit sig ut mot gräsytan.
Någon som känner igen sig alt vill spekulera kring orsak? Har av och till tidigare haft problem med att jag inte har fått igång klipparen på direkten efter återstart men efter några försök har det alltid löst sig, men inte denna gång... Vad tror ni?
Låter som ett defekt nätaggregat som inte klarar att hålla rätt spänning i förhållande till belastning vilket (om den alls startar) också kan leda till att klipparen råkar köra utanför tråden, särskilt längst bort från stationen. Många har haft problem som beror på nätaggregaten. Testa först några gånger till med att göra stationen strömlös någon minut, koppla in och se om du får ut den på klippning en längre stund. Om det inte löser problemet, kolla med din åf om de har någon inlämnad klippare vars nätaggregat du kan få låna över dagen att testa med, alternativt kanske någon generös Indegoägare i närheten kan tänka sig att låna ut ett?
 
Eriksgatan
plaggis skrev:
Batteriet? Vad som än är fel så låter det som ett solklart garantifall
Maskinen är 1,5 år gammal så det blir i så fall till att själv kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel och använda den 3-åriga reklamationsrätten - såvida Dr Ost inte har köpt den på t ex HB som ger 2 års garanti på i princip allting. Just batterier brukar annars vara undantagna tillverkarnas/återförsäljarnas garantier. Men jag tror som sagt inte att batteriet är problemet utan nätaggregatet.
 
Se efter at du har god kontakt til kantslingan. Kobla från - till strømmen.

Hvis du får display at funka kan du prova at byta kanal ...
 
Nu har jag kört igång Indegon i en testruta på ca 100m2.
Min granne har en Robomow RS630, så jag var lite nervös för att det kunde bli störningar. Jag har lagt min kabel ovan mark 30cm från hans nedgrävda lina så att det inte blir någon gräsrand kvar mellan våra områden.
Testet gick problemfritt utan att någon klippare blev förvirrad. Dock klippte hans klippare inte bredvid min zon idag. Förhoppningsvis klarar de det utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
GordonE skrev:
Nu har jag kört igång Indegon i en testruta på ca 100m2.
Min granne har en Robomow RS630, så jag var lite nervös för att det kunde bli störningar. Jag har lagt min kabel ovan mark 30cm från hans nedgrävda lina så att det inte blir någon gräsrand kvar mellan våra områden.
Testet gick problemfritt utan att någon klippare blev förvirrad. Dock klippte hans klippare inte bredvid min zon idag. Förhoppningsvis klarar de det utan problem.
Bra at få teste ut hvilke granneroboter man kan ha. Flere som har robot granner som fungerar - fungerar inte samen med Indego ?

Vet inte om du vet, men Indegoen slår sjelv av och på kantslingan. Nær den inte klipper eller laddar så er den ingen strøm i slingan (y)
 
Bra att man bor granne med en som bara klipper sin gräsmatta när de får besök eller när den är 10-15 cm lång. Övriga sidorna är kommunens områden. Så jag har kunnat välja fritt utan ta hänsyn till någon annan.
 
Jag fick tillbaka min klippare efter tre veckor på service. När jag fick kartongen såg jag att den stått ute i regn men var helt torr. Hemma insåg jag att det var en ny Indego jag fått! Tack Bosch (eller om det är Cheapy?) :) Att kartongen var regnskadad har mindre betydelse. Att det saknas ett par skruvar som håller chassit på plats kan jag också leva med - tills jag kommit på hur jag kan få bort den skruv som fortfarande håller den på plats och ersätta dom. Jag har glömt. Någon som vet? Jag vet att det i ett tidigare inlägg finns fina instruktioner hur chassit tas bort. Hur hittar jag det?

När skruvarna saknas utlöses en krocksensor emellanåt, då får jag justera läget på chassit för att den ska fungera.

Nu till min erfarenhet av 5.9 344 (eller något). Den verkar betydligt intelligentare än tidigare.

Jag har inte klippt gräset under tre veckor för jag ville se hur Indegon klarar 10-15 cm. Eller 20 om jag räknar med fröställningarna. Jag ställde överlappning på 10cm och höjden på 5. Det visar sig att det inte är några problem. Mycket strängar med klippt gräs och i några fall oklippta grässträngar när klipparen fick problem att svänga 180 grader på grund av motståndet i gräset.

Det verkar som om "lindansen" har minskat från 90% av tiden till 10% så jag är mycket nöjd - så långt. Får se hur det utvecklar sig. Den har fortfarande inte blivit "klar" efter 48 timmar.
 
Fick tillbaka min igår efter 2 veckor på service. Bytt drivhjulen och ny SW, 5.9 0344.
Installerade den sent igår kväll och skickade ut den manuellt. Den skötte sig bra hade klippt färdigt 500 m2 någon gång under natten. I morse programmerade jag klippschemat och den gav sig iväg igen, sänkte klipphöjden ett hack till 5. Märkte att den fortfarande brölar när den går in i riktigt tjockt gräs men att den nu varvar ner igen, det gjorde den aldrig med den gamla mjukvaran. Slipade knivarna också och nu skär den av gräset istället för att slita av det. Tycker att den klipper ok nu men är inte 100% nöjd, den lämnar strängar och kör konstiga svängar när den vänder. Kanske blir det bättre med tiden, får se i slutet av nästa vecka.
 
Jag ska slipa mina knivar nu i helgen då gräsmattan börjar bli lite beige pga att knivarna är slöa, så gräset blir trådigt när det slås av. Hur brukar ni slipa? Jag använde bänkslip i fjol.
 
frav skrev:
Jag ska slipa mina knivar nu i helgen då gräsmattan börjar bli lite beige pga att knivarna är slöa, så gräset blir trådigt när det slås av. Hur brukar ni slipa? Jag använde bänkslip i fjol.[/

Når knivene var nye anvende jeg benkslip, utover sesongen skjerper jeg de med en Dremel m/ motorsågslipstift. Detta gjør jeg utan å ta de av tallriken ..

Pass på at de blir jevnt slipta så du inte får ubalans.
 
Redigerat:
Den nya klipparen jag fick hade slipade knivar :)

Jag skrev ovan att det saknades monteringsskruvar. Men det gjorde det inte. 2014 års modell har en annan montering av höljet. Bl a saknas de två skruvarna i fronten. Den är nu enbart monterad med skruven ovanpå + gummiupphängning på båda sidor. Om jag inte är riktigt försiktig så släpper sidan när jag vänder på klipparen genom att ta i det svarta sidoskyddet.
 
tga skrev:
Den nya klipparen jag fick hade slipade knivar :)
Slipade från fabrik? Heter de fortfarande 26R ?
 
Ja de heter fortfarande 26R.
 
Så har ett av framhjulen lossnat även på min maskin. Hur har ni andra fått det att sitta fast? Jag har varit både på Bauhaus och Hornbach men de har inga "hjullås" i rätt storlek. Jag vet inte vad den lilla manick som låser fast hjulet på axeln heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.