Rob- skrev:
Köpte mig ett yale doorman V2 idag.......ska jag lämna tillbaka det?
Varför skulle du lämna tillbaka det?
 
Har läst igenom tråden och har förstått att det strular en del och att försäkringsbolagen ger kalla handen =/
 
Jag har en äldre modell och den låter inte så mycket tycker jag. Vi har dock en dörr i massiv ek så den kanske dämpar...
 
anders07 skrev:
Jag har en äldre modell och den låter inte så mycket tycker jag. Vi har dock en dörr i massiv ek så den kanske dämpar...
Monterade in en ny dörr samtidigt i helgen. Min dörr är även den av ek dörr från Diplomat. Men det låter mest om de två nedre tapparna när de fjädrar ut. Kanske minskar när man öppnat några gånger. I övrigt är jag nöjd.
 
Redigerat:
Har haft mitt lås i drygt ett år nu och det är supersmidigt! Har kompletterat med ett lås i garagedörren också så nu är vi i princip nyckelfria. Grabbarna 10+13 år grejar det galant och vi har även sytt ihop lösningen med Verisure larm. Försäkringsbolagen kräver en låst dörr så länge man inte har inskrivet i avtalet att det krävs en klass 3 låsning på huset vilket jag tror många klarar sig utan. Doorman är därmed lika bra (eller dåligt) som de flesta cylinderlås som sitter i dörrarna. Supersmidigt med appen som gör att man kan kolla att barnen kommer hem till ett tryggt hus dessutom kan man släppa in hantverkare och sotare och även få loggning på när de kom och gick så man inte blir debiterade oskäliga timtider för dom kan ju inte ha jobbat om dom inte är i huset.
 
Jag installerade mitt lås idag och det tog ungefär en timme, och då har jag nog aldrig skruvat lås förut, vad jag kan minnas.
Det passade direkt i min gamla dörr från 1985. Jag skippade bara borrskyddet eftersom det hade blivit väldigt tight och jag ville inte modifiera dörren eller tvinga in låskistan i dörren eftersom detta bara är ett test. Vi kommer förhoppningsvis flytta till ett annat hus efter gatan inom några månader och då följer låset definitivt med.
Personen som skrev att det krävs bara några millimeters felmontering av slutblecket för att låset skall gå i baklås måste ha menat centimeter. Mitt slutbleck sitter ungefär 5mm för högt och jag kan då säga att det krävs minst 5-10mm till för att förreglingen skall göra att låset går i "baklås".
Men jag kan bara bekräfta att det här låset låter mycket mera än mitt gamla. det går inte att öppna och stänga tyst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det jag är orolig för är; Vad händer om tekniken går sönder av någon anledning eller om det är någon bugg i programvaran? Hur kommer man in då? Finns ingen mekanisk öppningsmetod så det verkar ganska kört då..
 
Du får väl göra samma insats som om du tappar alla nycklar till ditt vanliga lås, in kommer man alltid.
 
Precis, antingen se till att ha en annan dörr med mekaniskt lås, och nyckel hos någon kompis eller granne.
Annars får man göra som inbrottstjuvarna; dom använder oftast inte nyckel :p
 
Någon som blivit mer upplyst om låset kan anslutas i ett Z-wave nätverk?
 
htiawe skrev:
Du får väl göra samma insats som om du tappar alla nycklar till ditt vanliga lås, in kommer man alltid.
Nja, med vanliga lås kan du ringa en låssmed som lirkar upp låset med verktyg. I fallet med Yale Doorman så finns väl inget nyckelhål såvitt jag vet vilket leder till att man får förstöra dörren vilken kanske inte är så kul om man betalat 20k+ för en bra säkerhetsdörr.
 
Jasse64 skrev:
Någon som blivit mer upplyst om låset kan anslutas i ett Z-wave nätverk?
En bra idé om man bodde i en villa eller radhus, svårare i en lägenhet då man inte har flera dörrar (oftast).
Det är så synd för jag tycker om idén och det verkar toppen. Problemet är bara att jag inte litar på teknik såpass mycket att jag skulle förlita mig HELT på det, vill ha alternativ att kringgå det utifall att det skulle gå sönder.
 
Tanax skrev:
Nja, med vanliga lås kan du ringa en låssmed som lirkar upp låset med verktyg. I fallet med Yale Doorman så finns väl inget nyckelhål såvitt jag vet vilket leder till att man får förstöra dörren vilken kanske inte är så kul om man betalat 20k+ för en bra säkerhetsdörr.
Om låset går att lirka upp är det nog dags att byta cylindrar :)

En (låst) dörr ska inte gå att öppna utan synlig åverkan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tanax skrev:
Nja, med vanliga lås kan du ringa en låssmed som lirkar upp låset med verktyg. I fallet med Yale Doorman så finns väl inget nyckelhål såvitt jag vet vilket leder till att man får förstöra dörren vilken kanske inte är så kul om man betalat 20k+ för en bra säkerhetsdörr.
Inte ska du väl behöva ha sönder dörren. Borra upp låset om något händer. Bra mycket billigare!
 
emde skrev:
Inte ska du väl behöva ha sönder dörren. Borra upp låset om något händer. Bra mycket billigare!
Kan du dyrka upp låset då hade du ingen sfast hets klassning på cylindern! Det som gäller är att borra upp cylindern. Något liknande får man göra på ett yale doorman, fast då är det ingen cylinder man borrar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.