Gratispumpen lär du få betala, på ett sätt eller annat, om du köper den. Begär lägre pris på poolen istället.

Det måste ju vara sämre att ha två värmepumpar att underhålla, än en.
 
Jag tycker också att det borde vara en fördel att använda existerande bergvärmen. Har också förstått att det borde bli en tystare lösning än luftvärmepumpen? Borde väl också vara mer ekonomiskt?
 
Att bergvärmepumpar givet ett bra driftsläge är specade för ett visst antal gångtimmar och start/stopp är väl ganska sant även om ingen pump stannar på klockslaget.... Beroende på isolering och typ av pooltäckning kan du räkna med att värmepumpen ska pumpa ut 10-15000kWh extra per år, dvs uppskattningsvis lika mycket som ditt hus förbrukar antagligen. Det är rimligt att det har någon påverkan på pumpens livslängd.

Sett till driftkostnad är det inte säkert att bergvärmepumpen är mer effektiv. Anpassade luft/vattenpumpar är väldigt effektiva när det är varmt ute. Men, när du behöver värmen som bäst, vår och höst, är bergvpn lika effektiv eller effektivare.

Ja, bergvpn blir en tystare lösning.

Den kostnad du behöver ta hänsyn till är en värmeväxlare + ev poolstyrning för bergvp som jag antar att du saknar idag.

Hade jag möjlighet skulle jag tveklöst kört bergvp till poolen. Jag hade dock fått borra ett hål till för att detta skulle funkat bra och då blir ekonomin inget vidare.

Avslutningsvis kan man ju också reflektera över bergvp'ns effekt. Tidiga vårar och sena höstar vill man inte ha mindre effekt än cirka 7kW till 40kubik vatten i stockholmstrakten. Då blir det nämligen svårt att få upp temperaturen till något badbart....
 
Jag är inte jätteorolig för att värmepumpen slits för mycket. Slitaget är framförallt beroende på antalet start/stopp och när man värmer upp poolen så går i princip VP konstant eller har väldigt få starter.
Jag uppskattar att vi bränner 3-4000kWh per år för poolen. Största energikällan är dock solen med hjälp av solfolien.
Dom senaste 2 åren har jag väntat någon vecka extra med att köra igång poolvärmen och solfolien har lyft temperaturen till 21grader. Sedan spetsar jag upp temperaturen till 28 och där håller den sig så länge det är bra väder. Efter några regniga o blåsiga dagar så får jag köra med VP igen kanske 12h för att komma tillbaka till badtemp.

En sak som bör noteras är att om man inte har poolen inhägnad så bryter man mot boverkets regler beträffande poolskydd när man kör med solfolie.
 
Driftläget mot en pool är gynsamt, heltklart, men när jag grävde i detta för länge sedan var det någon Nibe-kille som lämnade uppgiften om vad beräknad teknisk livslängd är på kompressorn givet ett normalt driftläge (dvs antal start och stopp). Minns jag inte helt fel handlade det om 50-60k timmar. Oklart för mig hur detta kan föras över till en moderna scroll-kompressor.

Sunda förnuftet säger att en apparat som plötsligt går dubbelt så mycket får en kortare livslängd, inget konstigt med det, men likväl skulle jag köra på det alternativet om jag hade möjlighet.
 
Man kan väl iaf säga att en poolinkoppling inte förlänger livslängden på värmepumpen.
Sedan måste man ju se till hur hela pump/filter/värme lösningen rent praktiskt kan lösas bäst.
För vår del så står pump o filter i källaren intill pannan. Väldigt praktiskt när det kommer till vinterförvaring och eldragning samt även då inkopplingen av VP.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för bra input. Vi överdimensionerade från början för att ha möjligheten: två borrhål x 170 m + rejäl värmepump - så det är nog inte ngt problem att få ut effekten som behövs tror jag. Men så klart att man inte vill köra slut på pumpen för att värma poolen..då blir det som poolsäljaren sa dyra grader i poolen.

Hur mycket tror ni att man mellan tummen och pekfingret ska räkna med vad det gäller värmeväxlare + styrning (med installation)? Kostnaden för inköpet och installationen är ju naturligtvis också en fråga som måste tas med i beräkningen.
 
Här kan du få en budgetsiffra iaf, men exakt vad du ska ha (storlek och fabrikat) kan jag inte råda kring.

http://poolstore.se/produkter/varmesystem/varmevaxlare/

Sett till ekonomin kan du ju också se det som att du borrat ner pengar i backen i onödan om du INTE använder bergvp till poolen. Det är en kostnad det också att ta hänsyn till.

Du kommer inte "köra slut" på vpn.
 
Fundera även på värdet av poolstyrning. Hade det funnits en automatisk poolstyrning som hade koll på vädret och när man tänkt bada så hade det varit en klok investering. Men någon sådan har jag inte hittat och för att inte elda för fiskmåsarna så styr jag detta manuellt istället (förvisso en termostat från Conrad för 300kr för att säkra varmvatten).
 
Är helt överens med Nimajneb vad gällande dom flesta diskussioner samt frågor på detta forum, då jag läst typ alla trådar :) Värmer också med bergvärmen då det är smidigt att styra det mesta med samma pump, borrade extra och tog en kraftigare pump, dock värmer jag bara under semestern för att spara på hålet. Då jag ändå inte hinner / vill bada spec mycket under jobbveckorna. Så därav ingen fara för hålet, köpte därimot en badtunna också som vi badar i resterande delen av året ett par gånger i månaden som kompensation :) Mindre vatten att värme samt att man bara värmer när man vill bada :).
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Intressanta tankar det här.
Själv kommer jag att värma min pool med bergvärmen,till det så laddar jag tekniktanken med 3 vacuum paneler för att spara lite starter på VP´n,hur mycket kalaset kommer kosta vet vi/jag först till nästa höst men tankarna är 3paneler,VP som laddar en tekniktank. Uttaget tar jag från den via en VVX med termostatstyrd start av laddning till poolen.
Som sagt, finns mycket bra tankar här
 
Hej alla ni som skrev här för sisådär ett år sen, ungefär, hur har det gått?
Har ni samma tankar idag som då, och vad skulle ni rekommendera för uppvärmning för en 10 x 4m utomhuspool, nedgrävd och med pooltäcke, i Sthlm.?
 
Redigerat:
Har du bergvärme och kan dimensionera borrhålen för att hantera även poolen så är det en bra lösning. Det är möjligt att en luftvärmepump kostar mindre men att slippa en maskin som bullrar kan ju väga upp ev merkostnad.

Det handlar om 15-20000kWh per år för poolen så det är inget som passerar obemärkt i dimensioneringskalkylen för bergvärmen....

Ska du köra luftpump, räkna med en större variant på 12-15kW.
 
Någon som satt en luft-vatten pump för hus och via en växlare värmt poolen? De värmepumpar som säljs till pooler verkar vara stenålders och funkar bara när det är plusgrader enligt säljarna.
 
R Robert-san01 skrev:
Någon som satt en luft-vatten pump för hus och via en växlare värmt poolen? De värmepumpar som säljs till pooler verkar vara stenålders och funkar bara när det är plusgrader enligt säljarna.
Bör väl fungera utmärkt oavsett vad man har för vattenburet egentligen, så länge man löser det med kulventiler och bypass lr liknande om man ej kan installera någon riktig pool styrning till sitt system.
Pool luft vatten pumparna har jag ingen koll om, du har tänkt värma vintertid typ badtunna osv lr? Men poolforum.se finns folk som vet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.