Tim G skrev:
Sen svenskkonstruerad och gällande andra märken tyskkonstruerad är nog en definitionsfråga.
Näe inte definition där inte, det är glasklart. Om konstruktionen (göra ritningar etc) är gjord i Sverige så måste ju konstruktören ha koll på om han gjort fler maskiner på samma grundrecept. :) Eftersom han/hon finns i Sverige så kan man ju fråga ganska lätt. Om man nu är nyfiken på Clipper 1200s bakgrund det vill säga.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Ringt runt lite, Gforce 2000 och Clipper 1200 är samma maskin, med några små modifieringar. Så priset är ju bra, 5000 kr billigare. Priset är tillsvidare, ingen kampanj alltså.

Killen jag pratade med på Rustas speciella Clipper 1200 Kundtjänst var trevlig och informativ, men lät inte supernöjd över att Rusta valde att sälja den så pass billigt. Antar att han är inhyrd/konsult och har intresse även för Gforce´s försäljning. :D

Tydligen så är begränsningstråden som följer med av utomordentligt hög kvalitet, kostar vanligtvis 800 kr och skulle egentligen inte varit med men någon hade gjort en administrativ miss... (y)

Reservdelar hänvisas man till att köpa via Garage24 och någon annan sida, vilket är en lustig lösning . Garantin ligger på ett år men servicegarantin (?) löpte längre än så. :eek:

Jag tänker hämta upp en sån här klippare imorgon så får vi se. Blir också att returnera den nuvarande från Biltema. :|
 
Redigerat:
Ingen som har en sådan här Clipper 1200 och kan berätta om sina erfarenheter?
 
Plockade upp en från Rusta igår, efter att jag har varit och känt och klämt och konsulterat Internet.

Har bara packat upp den än så länge men om jag jämför med Biltemas så kan man säga att Biltemas är 1900-tal medan Rustas är helt klart 2000-tal. Förpackningen, sladdar, tillbehör, manual inkl dvd-skiva, medföljande vattenpass, uppgraderingsbar programvara mm, samt klipparen och laddstationen, ger ett oerhört gediget och välbyggt intryck.

Jag kan återkomma när jag har installerat den och kört lite...
 
  • Gilla
rcjofo och 2 till
  • Laddar…
Ta gärna lite bilder på undersidan, hjulen etc. Känn efter glapp i drivningen och så innan driftsättning som referens.
 
Här är en länk med lite info om klipparen!

http://robotnyheter.se/tag/g-force-sr1800/ Där finns även bra bilder av undersida mm.

Efter att ha botaniserat lite och jämfört med andra robotar så kan jag säga att denna är ruskigt lik Husqvarna Automower 220AC. Både vad gäller specifikationer och utseende/uppbyggnad. Till och med (exakt) samma tillbehör vad gäller tråd, kontakter, knivar och skarvkopplingar. Men det är bara iakttagelser och spekulationer från undertecknads sida.

Iallafall, nu har jag kört min Clipper 1200 från Rusta i snart två dagar. Jag har varit lat och bara kopplat på laddstationen på samma plats och slinga som Bilteman jobbade ifrån, mest för att jag var ivrig och ville se den jobba. Tråden måste flyttas 10 cm runt hela tomten eftersom denna klippare är bredare. Men det tar jag sen. Just nu vill jag bara se den jobba och bevisa sig själv, eftersom jag börjat befara att detta med Robotklippare nog bara är en önskedröm på vår tomt...

Klipparen i sig: Inget glapp i drivhjulen alls, släta fälgar vilket är bra så att gräs mm inte fastnar. Gummibelagda och mönstrade hjul både fram och bak. Kompakt och slät kropp med ett skal som sitter fast via givare som gör att roboten registrerar om den kör mot, trycks ned, eller blir lyft. Inget som skramlar. Batterilucka undertill. Klippbordet snurrar helt obelastat när man rör det, knivarna är svinvassa och förmonterade, tre till antalet. Finns dock plats för 6 knivar samtidigt. Skruvhålen består av metallgänga infäst i plastskivan och ger ett bra intryck. Mellan klippbordet och kroppen finns det en rätt tjock och flexibel gummidamask som skyddar axeln. Reglaget för att justera höjden är riktigt trögt och långgängat vilket borde motverka ofrivillig höjdändring, och tydligt att utläsa. Andas faktiskt kvalitet alltihopa. Klippbordet kommer dock slunga gräs överallt innanför kåpan men det verkar vara standard för många klippare, fördelen är att knivarna alltid går fria, oavsett hur mycket gräs som klippts. Displayen är tydlig att se även genom skyddsluckan, och är belyst bakifrån med blå led. Knapparna är distinkta och på svenska, menyerna är tydliga, enkla och också på svenska. Bra funktioner och valmöjligheter.

Laddstation med tillbehör: Helt väderkapslad transformator, kan alltså ligga utomhus. 20 m gummikabel, siliconfyllda scarvkontakter. Laddstationen är låg och diskret, med tydlig ledlampa riktad mot den parkerade roboten. Många fästpunkter gör att den ligger stadigt. Inte räknat ut exakt hur man ska använda/fästa det medföljande vattenpasset utan jag la det bara på en platt yta, fiffigt och generöst att det medföljer iallafall. Själva plattan är riktigt styv med taggar på ytan för bättre grepp. Klipparen backar in. Som jag satt det nu fick den göra om det några gånger men det är för att just nu är det inte helt plan yta där laddstationen står. Men när den fick göra om det så gjorde den det smart, gick ut och gjorde en u-sväng tillbaka till linan - minimerade tid och avstånd. Bra och smarta medföljande kontaktdon, och mer än nödvändigt antal, det är bra om man behöver göra justeringar. Klipparen laddar snabbt! Och på displayen kan man alltid se laddningsförloppet samt status för batteriet.

Nåt som jag finner störigt är att man klipparna har ett enda bestämt håll som klipparen kan ladda ifrån. Biltemas gick medurs, Clipper går moturs. Kan tyckas som en petitess men på min tomt ställer det till det. Borde bara vara att spegelvända programmeringen men jag antar att det kostar mer än det smakar. Well well.

Klippning: Jag har sett letat upp alla filmklipp jag kunnat av varianterna på denna. Tyckte den verkade ha ett plågat och högt motorljud för framdrivningen. Det har den inte! Nu var jag van vid "SuperHjulia" som barnen döpte vår Biltemaklippare till, och specifikationen för denna ska vara samma. Men när Biltemas lät som en fön eller avlägsen dammsugare och rätt mycket så låter denna extremt lite. Driften hörs nästan inte alls, skalet gör ett utomordentligt jobb att ljudisolera. Låter marginellt mer när den har bakänden mot en, men i övrigt så skulle jag vilja säga att den är riktigt tyst.

Först trodde jag att det var nåt fel på klippningen för den gick inte igång, men den går igång när klipparen rullat några meter. Och det också helt sanslöst tyst. Att jag märkte det alls var för att man hörde det distinkta ljudet av gräs som skars av något snabbt och vasst. En riktig ninja! Står jag två meter ifrån låter motorn till klippbordet som en högljudd datorfläkt på samma avstånd. Inte mer än så. På ännu längre avstånd än så - nada. Klipparen är inte heller alls så sluggig som den verkat på filmerna. Det där att den flackar fram och tillbaka med fronten gör den bara när den följer kanttråd på väg ut (valfritt) eller in, annars inte. Den går rakt och lagom snabbt, lite långsammare än SuperHjulia gjorde. Den är också extremt disktinkt när den kommer fram till hinder eller tråd, stannar, och vänder. Vänder för övrigt i mycket slumpmässig riktning, dvs antingen lite åt nåt hål., eller mer, eller helt om osv. Hyfsat kursrak när den går längs backar även om den inte håller mot helt. Nerför har den inte frihjul utan den bromsar aktivt farten. Stöter den på tjockare gräs saktar den gångfarten. Kör den på något oväntat går knivbordet ner i varv och när den sen vänt och gått någon meter varvar den upp igen, helt steglöst. Antar att detta är dels säkerhetsmässigt men det sparar nog även ström. Klipparen går nästan exakt 100 minuter på en laddning och rätt långt gräs. Verkar dock ladda snabbare än de uppgivna 80. Klippresultatet efter en gång var nog lite bättre med Superhjulia, tror det beror på de 4 fasta knivarna den hade, men denna klipper också fint. Framför allt verkar det som knivarna varar längre till denna, och knivarna är vändbara, vilket är smart och ekonomiskt.

Undrar lite vad som skulle hända om man monterade knivar på alla sex platserna på klippbordet, om det skulle bli för tungt och klipparen skulle märka av det, eller om det hade förbättrat/försämrat klippresultatet?

Hittills har jag inte haft ett enda stillestånd, och jag har kört kanske 6 timmar än så länge. Och min tomt är inte lätt eller ens rättvis mot en klippare, men dess problemlösningsförmåga samt egenskaper är utmärkta. Ungarna har döpt denna till "Samsam" än så länge, och jag skulle vilja säga att det verkar som denna faktiskt verkligen håller måttet att vara en synnerligen prisvärd och i sanning helautomatisk robotklippare.

Jag trodde att jag med min tomt var hänvisad till klippare med lite högre markfrigång för jag har rätt rejäla ojämnheter och på några ställen brutala småkullar och höjdskiftningar. Denna klarar det, förvånande nog. Man blir lite lurad av chassit för "hjulhusen" för framhjulen sitter egentligen lite längre bak än framhjulen faktiskt gör, vilket får den att klara lutningarna. Plus att den är stark och samtidigt försiktig.

Min slutsats än så länge: Overkligt tyst. Genomtänkt. Bra funktioner. Autonom. Oerhört prisvärd. Rekommenderas starkt!

Nu återstår bara att se om den håller över tid! Superhjulia var ett reklamationsärende på 10tal punkter efter 6 veckor...
 
  • Gilla
Henke2 och 2 till
  • Laddar…
Synd att den inte har Guidekabel, blir tråkiga spår i gräsmattan om den alltid ska följa avgränsningskabeln hem
 
SvPa skrev:
Synd att den inte har Guidekabel, blir tråkiga spår i gräsmattan om den alltid ska följa avgränsningskabeln hem
Gäller väl alla klippare förutom HQ och Gardena.
 
Var därför jag slumpa bort min Landroid 1 och köpte Hq 308. ( som jag önskat klarat ite större yta)
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
Jag för min del saknar att den inte har fjärrkontroll, tyckte det var smidigt att använda den för att klippa de två små ytorna jag har som jag inte dragit kabel runt. Min gräsmatta är så pass tjock att inte ens Superhjulia med sina dubbade hårdplasthjul gjorde några spår när den gick runt gränsen både ut och in, och den pjäsen vägde 22 kilo...

Men å andra sidan känner jag inte att dessa två egenskaper är värda 5000 kr vardera. I övrigt är det jäkligt mycket klippare för pengarna, och mjukvaran är uppgraderingsbar = förhoppningsvis ett bra köp även över tid. Jag håller tummarna. :)
 
Någon som har provat hur trånga gatt den tar sig igenom?
Skulle den klara mina två gatt?
 
  • IMG_3409.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min tomt har jag två planteringslådor, i form av pallkragar. De står ca 1,5 meter från varandra, kortsida mot kortsida. Deras långsidor är ca 1 meter från gränstråden och alltså ca 1,3 m från tomtgränsen. Ovanpå det så går gränskabeln i 90 grader ca en meter från den andra kortsidan. Så om man kommer längs tomtgränsen så har du alltså en korridor av gränskabel på ena sidan och pallkragar på den andra, som är cirka 1 meter bred, denna korridor slutar med en ca 1 meter bred 90% böj åt höger runt den bortersta pallkragen. Detta klarade faktiskt både Superhjulia och den nya Rusta Clipper 1200 galant. De studsar runt ett tag men har aldrig blivit ståendes. Och detta borde vara så svårt man kan göra det.

Så svaret är "Ja", klipparen klarar passagerna även om 85 cm nog är i smalaste laget. Risken är att klipparen sällan tar sig hela vägen igenom till nästa klippområde, om ens någonsin. Där du har 85 cm hade jag dragit tråden över/under plattorna och därmed breddat passagen. Alternativt röjt lite buskage.
 
Tim G skrev:
[länk] Där finns även bra bilder av undersida mm.
Jag tror det är fel design på hjulen. För smala och för lite mönsterdjup. Tror även det kan bli problem med laddkontakter på undersidan.

Håll oss gärna uppdaterade på hur det fungerar, gärna lite filmer osv.
 
Ingen har berättat det för roboten. Den tar sig fram hur bra som helst!

Jag har som sagt rätt bra lutning på sina ställen på tomten, och oavsett uppför eller nerför och oavsett torrt eller vått gräs så har framkomligheten varit utmärkt och kontrollerad. Och detta är väl en grej som inte försämras över tid. Sen antar jag att det är en fin linje och kompromiss mellan smala eller breda hjul beroende på hur mycket marktryck den behöver, samt hur pass mkt mönster hjulen ska ha eller behöver. Den ska ju dels ta sig fram och dels inte riva sönder gräset och förstöra. Ser de andra robotklipparnas hjul mycket annorlunda ut?

Laddkontakterna på undersidan; kontakterna på klipparen är fjäderbelastade, samt att de roterar när de trycks in, detta gör väl att kontaktkvaliteten ökar när den parkerar. Sen står det tydligt på laddstationens etikett att man ska hålla laddblecken rena med borste. Sen om kontakterna ska sitta fram eller bak kan man ju alltid filosofera om. Fronten är ju den del som oftast åker in i buskar och hinder, vilket märkes på Superhjulia, medan har de dem i bakänden så är de mer skyddade från sånt fast dockningen blir ju klart mer avancerad. Min sköter detta väl så jag har inte funnit anledning att klaga. Eftersom batteriet sitter under bakre hjulaxeln så blir det ju minimal ledningsväg mellan laddpunkterna och batteriet, vilket kan vara både en byggnadsteknisk som hållbar fördel. Batteriet hålls ju också svalare förvarad där.

Tyvärr fungerar min nya samsungtelefon sämre än klipparen och lånetelefonen är ett skämt, så bilder eller filmer kan jag i nuläget inte hjälpa till med.

Oavsett så är jag grymt nöjd med klipparen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.