Ska installera min i helgen. Gräset har hunnit bli rätt högt. Gör det något? Hur högt kan det vara när man klipper första gången?
 
Jag skulle nog klippa det först. 4-5 cm högt.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
johan63 skrev:
Jag skulle nog klippa det först. 4-5 cm högt.
Av nyfikenhet... Vad händer om man inte klipper ner gräset innan man släpper loss roboten?
 
Inget mer än att den får endel att jobba med ett tag...
 
Det där var kanske i högsta laget! Lien först. ;-)
 
tompathepilot skrev:
Det där var kanske i högsta laget! Lien först. ;-)
Har varken lie eller traditionell klippare. Batteritrimmer och bensintrimmer, den den ena orkar inte och den andra trasslar bara i gräset...
 
Efter 2.5 års bekymmersfritt ägande så har mina föräldrars 305:a fått problem.
Den har helt plötsligt slutat klippa så jag fick åka dit för en felsökning.
Laddstationen lyser grönt, men när man trycker in klipparen i laddaren så tänds displayen och texten "Automower blinkar, sedan kommer man inte längre.
Spelar ingen roll om strömbrytaren är av eller på, samma sak.
Det får mig att tro att batteriet glappar eller helt enkelt är kasst.
Batteriet har skötts väl och klipparen har bara klippt ca 5 h per dag, om batteriet är slut redan så är jag besviken.
Har inte haft möjlighet att mäta upp något än, men om någon har nån ide om vad det kan vara så är jag tacksam.
 
Peter2400 skrev:
Efter 2.5 års bekymmersfritt ägande så har mina föräldrars 305:a fått problem.
Den har helt plötsligt slutat klippa så jag fick åka dit för en felsökning.
Laddstationen lyser grönt, men när man trycker in klipparen i laddaren så tänds displayen och texten "Automower blinkar, sedan kommer man inte längre.
Spelar ingen roll om strömbrytaren är av eller på, samma sak.
Det får mig att tro att batteriet glappar eller helt enkelt är kasst.
Batteriet har skötts väl och klipparen har bara klippt ca 5 h per dag, om batteriet är slut redan så är jag besviken.
Har inte haft möjlighet att mäta upp något än, men om någon har nån ide om vad det kan vara så är jag tacksam.
2.5 år för ett batteri är bra
Det är nog den tid man får räkna med.
 
Rottan skrev:
2.5 år för ett batteri är bra
Det är nog den tid man får räkna med.
Det kan nog vara så, men jag kan inte hålla med om att 2.5 år är bra för ett batteri speciellt inte om det utan tidigare tappad kapacitet bara ger upp.
Jag ser i så fall inte vitsen med att använda Li-ion batterier, med lång laddtid och tveksam livslängd.
Min 220ac är lika gammal, klipper dubbelt så många timmar per dag, har kvar sitt original batteri med nästintill oförändrad kapacitet.

Jag har även en 9 år gammal Hitachi skruvdragare med 2 st original Ni-Mh
ackar som fortfarande fungerar ok.

Så jag ser inte Li-ion:s storhet i det här fallet.
 
Ingen möjlighet att ladda upp batteriet med en laddare och se hur mycket mah du får i den. Kan ju vara en cell eller fler som är dåliga.
Batterier är färskvara till en vissdel. Men kan hålla med att den borde ju sackat och inte bara dö.

En kompis och min svåger fick byta sina batteri på sina 230 efter 3 år.
 
Om man slarvar med att underhållsladda batterierna en gång på vintern, så riskerar de att dö snabbt. Även om klipparen har svårt att hitta hem så kan batteritiden bli så låg att de åldras i förtid.
 
De Li-on batterier vi har på jobbet. Minskar sin kapacitet till mer än 50 % första halvåret. Efter ett år är de bara att kasta om man inte underhållsladdar var 6 mån
 
M
pacman42 skrev:
Om man slarvar med att underhållsladda batterierna en gång på vintern, så riskerar de att dö snabbt.
Är detta verkligen nödvändigt med li-ion batterier? Står ingenting om det i manualen och mitt batteri visade iaf fulladdat efter vintern.
 
Ska felsöka lite mer i veckan och ringa återförsäljaren, hittade kvittot nu, den fyller 2 år om tre veckor.
Jag mätte batteriet efter vintervilan och det hade i princip inte tappat någon spänning alls över vintern.
Känns mer som om batteriet har lossnat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.