Hej Byggare och annat löst folk! :)

Jag sitter och tittar på lite verktygsförvaringslösningar(japp, det är ett ord).

"Problemet" jag har är att alla mina verktyg har en sladd som är mellan 2-4 meter. Vilket oftast är för kort i nästan alla sammanhang. Däremot när verktygen skall stuvas undan så är 2-4 meter ganska långt. Jag är urled på att snurra upp alla kablar hela tiden. Så jag tänkte sno festools koncept på Plug-It. Dock har jag inte råd med att betala summorna som festool vill ha. runt 20£ per verktyg. Så jag tänkte, det här borde man kunna göra själv.

Problemet är vilka kontakter
skall man använda? dom skall vara "lagom". Inte för tröga och inte för glidiga. Jag vet inte riktigt vad man skall söka på men jag har hittat dessa.

Hane

Hona

Skulle detta fungera(Kan ingenting om EL-lära)? Har ni några bättre förslag? Tacksam för tips :beer:
 
S
har också funderat på det där.
dock tycker jag det behövs en tryck och vrid koppling.
 
Sök i forumet! Ämnet har varit uppe tidigare.
 
Att använda IEC-kontakter för ändamålet tror jag är skit då de inte har något låsning. Drar du lite i sladden så åker den ur. Rent elsäkerhetsmässigt fungerar de dock utmärkt.

Ett mer realistiskt alternativ är ju något kontaktdon ur Neutriks powerCON-serie, exempelvis TRUE1 som inte kostar en förmögenhet. Fördelen är att de har låsning och är utvecklade för ändamålet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
PowerCon från Neutrikn verkar ju kost omkring hundralappen, i alla fall på Elfa, då är väl inte omkring 15€ för kitet som man kan köpa från Festool. Nackdelen med riktiga plug-it verkar ju vara att det inte finns någon kabelkontakt att köpa. Sedan kan man ju fundera på hur det ligger till med skyddsjord på plug-it...
 
Kostar väl en 5-7EUR i Europa, Elfa är alltid svindyra(st). Skyddsjord är inte relevant på en dubbelisolerad maskin.
 
Det är sant Elfa är inte särskilt billiga.

Alla festool maskiner kanske är dubbelisolerade men det gäller kanske inte allt som TS vill koppla in. Personlogen har jag en del andra maskiner (liten bandsåg exempevis) som jag tar fram vid behov och som skulle vara trevligt med plug-it på.
Det finns ju två olika kablar: UBS-PUR 420 och 360. Antar att det är kabeltjockleken som skiljer?

Ingen som köpt och vet om man kan dela kontakten?
 
Jag har fått hem båda idag så i kväll kan jag berätta vad som skiljer 360 mot 420.
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Alright, Neutrik är helt klart intressant. nu till en efterbliven fråga. Vilken kontakt skall man ha ut från maskinen? Är det NAC3MX

eller skall man ha NAC3FX
 
Då har jag packat upp och kan rapportera att det enda som skiljer 360 mot 420 är längden på den medföljande sladd-stumpen. Kontakten är demonterbar genom att skruva upp två Torx och det är med spräng skiss med åtdragningsmoment mm angivet på den.

Jag skulle rekommendera 420 sladden då den har längre uppskalning och passar troligen fler maskiner utan att man behöver byta ut sladden.

På maskinen sätter man UBS-PUR 360 eller 420 och sedan en vanlig Plug-it sladd.
 
BOB-3000 skrev:
Alright, Neutrik är helt klart intressant. nu till en efterbliven fråga. Vilken kontakt skall man ha ut från maskinen? Är det NAC3MX

eller skall man ha NAC3FX
NAC3MX på maskinen, NAC3FX på kabeln.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Kan man få be om lite bilder på dem i isärskruvat tillstånd?
 
Hade tänkt använda sladden som den kommer med så du får börja med bilden från kartongen.
 
  • 1400612271367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.