Här finns för övrigt Worx reparationsmanual för WG794E, intressant läsning i form av powerpoints för de vanligaste rep...

http://parts.worxtools.com/ce/Positec001/Repair instruction for WG794E.zip

Tror man kan dra slutsatsen att start och on/off-knapparna flyttades in i den nya versionen pga risk för läckage om limmet släpper... Uppdatering verkar också simpelt om man skulle ha bin-fil med mjukvara... ☺
 
  • Gilla
Strega och 2 till
  • Laddar…
från tidningen

Worx 2.0 - bäst i test

1.+Worx.jpg

Betyg:
Vikt: 8,3 kg
Klipphöjd: 2-6 cm
Batteri: Li-ion 28V/1,5 A
Laddningstid: 90 min
Klipptid per laddning: 60 min
Max klippyta: 1 000 kvm
Cirkapris: 8 000 kr.

Omdöme:
Föredömligt enkel att komma igång med, dels på grund av en lättförståelig manual men även då den är förprogrammerad. Inställningarna är mycket lätta att justera efter önskemål. Även när roboten varit stillastående kommer den snabbt igång med bara ett par knapptryckningar. Stannar vid lyft, vältning, och byter riktning för en trädgårdsstol eller person som kommer i vägen. Klipper i ett oregelbundet mönster och det enda att anmärka på är att den viker ned fuktigt gräs, vilket ger ett sämre resultat på kort sikt. Även om Worx 2.0 är en mindre robot för den mindre gräsmattan, bär den med sig alla basala funktioner som pinkod, regnsensor, möjlighet att programmera flera områden samt att den är mest tystgående i testet. Detta till ett lågt pris gör den till vinnare.

Delbetyg
Användarvänlighet: 5/5
Drift/säkerhet: 5/5
Resultat: 4/5

Kundkontakt: www.worxlandroid.com
 
Redigerat:
Hej!

Jag har läst mycket i tråden, men långt ifrån allt. Hittade ej svar på några av mina frågor.
Hur delar man in gräsmattan i olika zoner?
Går det på något sätt att lösa så man kan ha laddstationen under altanen? Alternativt bygga ett litet garage längs med husväggen?
 
MeanMike skrev:
Min e bara knappt 1 månad gammal och går på plan e väldigt enkel matta. Inga vikter eller nåt. Klonkar ialla fall. gjorde så efter bara 1 vecka ungefär. Skla ringa supporten idag o höra vad dom säger. Ser också att det rycker till i hjulet när den börjar driva. detta river lite i mattan ser jag.
Samma som för mig körde den en vecka i fjol sen vart det bara mer o mer tillfällig lösning är gummiduken som jag skrivigt om men min låter mer nu och hjulen sitter stumt så f-n vet vore intressant att se en sprängskiss på motorn för att se vad den innehåller rullar man hjulet för hand känns det som broms som aktiverar sig det är mycket svårt att dra runt hjulet sakta och jämt, undrar om det finns en centrifugal broms där som aktiverar sig vid för hög hastighet
 
subaru95 skrev:
rullar man hjulet för hand känns det som broms som aktiverar sig det är mycket svårt att dra runt hjulet sakta och jämt, undrar om det finns en centrifugal broms där som aktiverar sig vid för hög hastighet
Dels drar du växellådan baklänges och dels bromsar en kortsluten motor väldigt effektivt. En elbil bromsar tex genom att ladda batteriet, du kan köra normalt och bromsa ganska hårt utan att använda annat än elmotorn, d¨är den dessutom inte kortsluten utan ger bara delar av sin kapacitet. Så att det går tungt är fullt naturligt.

Att det låter är jättesvårt att säga någonting om innan jag själv fått uppleva det.

2eq9xg1.png
 
om ni känner på hjulet, glappar det lite då???
 
Körde helt slut på batteriet igår. 0 % stod det.
Nu har klipparen laddat i cirka 14 timmar och kommit upp i 80 %. Eller har den laddat hela tiden? Då jag tittade till den för 4 timmar sedan lyste lampan på laddaren grön. Trodde förstås att den var färdig men nu, 4 timmar senare, lyser den röd och laddar fortfarande. Har den laddat hela tiden? Eller har den haft uppehåll, då lampan lyste grön?
 
Såg i en post tidigare att man kan programmera olika zoner, hur gör man det?

Vill bara säga att min klonkar också, köpte min förra veckan
 
konstigt att han på support sa att min var den
första som klonka ;) tror det beror på att hjulen glappar ca 5 mm
 
peter_sm skrev:
Såg i en post tidigare att man kan programmera olika zoner, hur gör man det?
Det har du nog fått om bakfoten. Vilken post syftar du på?
 
Martin84 skrev:
om ni känner på hjulet, glappar det lite då???
Ja det glappar lite, det gör det alltid. En tekniskt lagd person kan avgöra om glappet är orimligt stort, för litet(!), vad som åstadkommer glappet så som växellådan, medbringaren, hjulet mot medbringaren etc. Men ett glapp är det alltid, även på en BMW M5 för 1.200.000kr :)
 
CAH skrev:
Körde helt slut på batteriet igår. 0 % stod det.
Nu har klipparen laddat i cirka 14 timmar och kommit upp i 80 %. Eller har den laddat hela tiden? Då jag tittade till den för 4 timmar sedan lyste lampan på laddaren grön. Trodde förstås att den var färdig men nu, 4 timmar senare, lyser den röd och laddar fortfarande. Har den laddat hela tiden? Eller har den haft uppehåll, då lampan lyste grön?
Läs manualen om lång laddtid.
 
Tackar åter igen forumet och påminner om en kul fördel som ett vedertaget märke ger, nämligen prisgarantier. Jag köpte en Landroid M/2.0 här om veckan, den kostade enligt prisjakt någonting på mitten 8xxxKr. Med hjälp av forumet och eget tjatande så kunde jag köpa den på Jem o fix för 5096kr. Detta pga deras prisgaranti som gäller även tillfälliga kampanjer som alla kan ta del av. I mitt fall gick jag med i club clas ohlson och kunde köpa klipparen för 6731kr och det gick jem o fix 20% under. Nyckelordet är att alla kunde ta del av och det kunde jag trots att jag inte tidigare var club clas ohlson medlem.

Med det sagt så tar jem o fix idag 7789kr och Net on net som är billigast med fysisk butik på prisjakt tar 7739kr, dvs klipparen kostar i praktiken 6191kr på Jem o fix för dagen. Kanske finns den till lägre pris hos någon annan.

Bra att veta om nu prislappen styr dvs
 
  • Gilla
Glenn K och 2 till
  • Laddar…
steelblade skrev:
Hej!

Jag har läst mycket i tråden, men långt ifrån allt. Hittade ej svar på några av mina frågor.
Hur delar man in gräsmattan i olika zoner?
Går det på något sätt att lösa så man kan ha laddstationen under altanen? Alternativt bygga ett litet garage längs med husväggen?
Jag har min ståendes under altanen. Att tänka på är att den backar ut och sedan gör en sväng åt höger (bakifrån sett) så det måste finnas plats att komma iväg efter denna högersväng.... Jag har den står diagonalt in under min altan då det endast är en öppning på cirka 70-80 cm som han måste ut igenom...
 
Nicke Nyfiken
Martin84 skrev:
om ni känner på hjulet, glappar det lite då???
Nä, det finns inte ens tendenser till glapp. Båda hjulen känns helt stumma och roterar man på hjulen känner man att man drar runt elmotorn direkt utan något glapp. De känns identiska men ena sidan klånkar och andra är helt tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.