Skall kapa till invändiga fönstersmygar med varierande mått.
Smygen kommer gå över hela fönstret samt ned förbi elementet ned till golv. (Elementet är delvis försänkt in i väggen)
Måtten varierar på så vis att väggen förstås inte är helt rak.

Smygen blir alltså lite kilformad + att fönster och elementvägg inte linjerar.
Har tidigare gjort liknande smyg med gammal cirkelsåg och hemmagjord skena av masonite, enligt fin beskrivning här på forumet. Skenan är bra, med det blir ändå ganska bökigt.

Äger ingen klyvsåg och har lite svårt med platsen, samt tror att jag kommer ha mer användning för en sänksåg. Det ser ju så trevligt ut att kapa skivor och allt vad det kan bli.

Smygen det gäller kommer vara ca 80 mm djup av furu, så jag antar att man kan lägga virke i bredd som stöd.

Så till frågan: Är en sänksåg rätt för mig? :rolleyes:

För att såga till smygar som inte är kilformade är sänksåg det ultimata!

Är dom bara 80 mm breda för du lägga material i samma tjocklek bredvid för att skenan ska ligga ordentligt.

Jag har till hela huset byggt mina smygar i mdf med hjälp av bänksågen. Först med budgetsågar sedan lite bättre saker. Men, det har varje gång hus och fönster inte är 100% i linje funnits ett frihandsmoment som jag behövt dölja bakom mjukfog. Det är egentligen inte ett stort problem, fogen ska ändå vara där, men nu har jag häromveckan gjort samma saker med sänksågen som hjälp. Vilken skillnad........

1. Inget bök med att hantera stora mdf-skivor.
2. Inget bök med att såga mha cirkelsåg och separat trälinjal.
3. Skitenkelt att fixa det icke parrallella snittet mot fönstret (vem fan envisas med att montera alla fönster lite snett i mitt hus?).
4. För att få utseendet av en tjockare bräda har jag limmat en extra bit mdf på undersidan, i framkant. Med sänksågen gick det enkelt att precisionskapa framkanten och efter en sväng med avrundningsfräsen var allt klart.

Jag vet inte hur många gånger jag under arbetet fick ta paus och konstatera att "fyfan vad bra det är med skena och sänksåg, varför har jag inte köpt en för tio år sedan".

Jag skulle valt sänksågen i ditt fall.
Det bök som kan bli är att du får lägga brädor i bredd som stöd, precis som du själv räknat ut.
Själv har jag gjort samma sak men en cirkelsåg och skena och det fungerar precis lika bra.

SBH skrev:
denna såg skall man inte köpa å klyva grejer i.
[länk]
den orkar inte med
Du får gärna vidareutveckla ditt påstående.

Jag har kapat smygar med masonitskena och dålig cirkelsåg. Tyckte det funkade ok då. Nu kapar jag med sänksåg och kan inte fatta att jag inte köpte den direkt vi flyttade in.
Sänksåg och flyttkartonger är det första man bör skaffa när man köper ett renoveringsobjekt :)

S
ekblom skrev:
Du får gärna vidareutveckla ditt påstående.
den orkar inte med att klyva matrial normal takt. det måste gå mycket långsamt.

Om nu trådskaparen frågar om en sänksåg är rätt känns det aningen off topic att komma med påståendet att en helt annan typ av såg (med starkare motor) är för klen.

Jag har en cs70, nu var det ju inte den tråden handlade om men...med panterklingan har jag klyvt 60mm ek utan större problem. Visst finns det bättre klyvsågar är cs70 och själv klyver jag det mesta på bandsågen men den diskussionen hör hemma i en annan tråd.

S
Ola C skrev:
Om nu trådskaparen frågar om en sänksåg är rätt känns det aningen off topic att komma med påståendet att en helt annan typ av såg (med starkare motor) är för klen.

Jag har en cs70, nu var det ju inte den tråden handlade om men...med panterklingan har jag klyvt 60mm ek utan större problem. Visst finns det bättre klyvsågar är cs70 och själv klyver jag det mesta på bandsågen men den diskussionen hör hemma i en annan tråd.
tipsade om någon som inte va bra att köpa ;)

Kan bara instämma i hyllningskören. Sänksåg är sjukt användbart, det enda jag ångrar är att jag inte köpte den tidigare!

SBH skrev:
tipsade om någon som inte va bra att köpa ;)
Jag kan också tipsa om en svarv, eller en bandsåg, eller en borrmaskin som inte heller är bra att köpa. Men... Det var väl ändå inte det ts fråga handlade om, eller...
Eller är det jag som är lite dum?
//Ronnie

SBH skrev:
denna såg skall man inte köpa å klyva grejer i.
[länk]
den orkar inte med
Skitprat. Om du skall klyva skall du välja rätt klinga för jobbet. Om man är för lat för att byta till rätt klinga så är alla sågar dåliga. Jag vet att du inte gillar Festool, men nu börjar ditt korståg bli lite löjligt. Att just den här sågen kanske inte passar alla prismässigt är en helt annan fråga.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Skitprat. Om du skall klyva skall du välja rätt klinga för jobbet. Om man är för lat för att byta till rätt klinga så är alla sågar dåliga. Jag vet att du inte gillar Festool, men nu börjar ditt korståg bli lite löjligt. Att just den här sågen kanske inte passar alla prismässigt är en helt annan fråga.
SBH är väl ingen stor älskare av sänksågar heller om jag inte blandar ihop han med nån annan....
:)

Jag blir glad av att läsa att ni är nöjda med era sänksågar, och att det skulle funka bra för mina kommande jobb. Dessutom har jag fått med frugan på tankarna, så idag är jag en lycklig man! :)

Följdfråga: Hur väl ligger skenan still? Klarar man sig utan specialtvingar eller är det bäst att använda sådana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.