Ja, krymp raksträckan, det ska nog gå bra.
 
Så här ligger min slinga. Av praktiska skäl har jagg laddstationen under trappan. Jag får offra en liten stripe med gräs som den inte klipper samt att den alltid får gå runt huset. efter två veckor är det okej, vi får se framöver.

2q2gtnr.jpg
 
Ja, inte vet jag men du har både "in" och "ut" åt samma håll. Kan det göra skillnad? Jag har mina åt olika håll. Inkommande kommer från höger, bakifrån sett, och utgående går till vänster.
Förlåt en dum fråga, men har du den utgående (blåa) uppe i luften eller är det rittekniskt det ser så ut?

Kanske skulle vara läge annars, för min del, att dra den upp under verandagolvet första biten för att få bort den från laddstationens närhet? Kan dra ner den där verandan slutar och gräset börjar, kanske?

Förmodligen är jag ute och cyklar här...... :surprised:

/Anders

/QUOTE]
 
CAH skrev:
Ja, inte vet jag men du har både "in" och "ut" åt samma håll. Kan det göra skillnad? Jag har mina åt olika håll. Inkommande kommer från höger, bakifrån sett, och utgående går till vänster.
Förlåt en dum fråga, men har du den utgående (blåa) uppe i luften eller är det rittekniskt det ser så ut?

Kanske skulle vara läge annars, för min del, att dra den upp under verandagolvet första biten för att få bort den från laddstationens närhet? Kan dra ner den där verandan slutar och gräset börjar, kanske?

Förmodligen är jag ute och cyklar här...... :surprised:

/Anders

/QUOTE]

Blå går typ i luften under trappen och in på baksidan. Röd går under laddplattan i enlighet med manualen. :)
 
Henke2 skrev:
Blå går typ i luften under trappen och in på baksidan. Röd går under laddplattan i enlighet med manualen. :)
Ja, men då kan det ju funka så som jag tänkte...tack för hjälpen..

/Anders
 
Henke2 skrev:
Blå går typ i luften under trappen och in på baksidan. Röd går under laddplattan i enlighet med manualen. :)
Förresten! Hur lång "landningsbana" har du innan han går in i laddaren?
 
CAH skrev:
Förresten! Hur lång "landningsbana" har du innan han går in i laddaren?
Jag ritade så exakt jag kunde, ca i klippare lång raksträcka har jag.
 
Henke2 skrev:
Jag ritade så exakt jag kunde, ca i klippare lång raksträcka har jag.
Oki, tack...
 
martin43 skrev:
Min Landroid har börjat dra åt vänster. Lutningsgivaren visar ca 2 grader när den står plant. Misstänker därför att den ligger och kompenserar en lutning som inte finns, men lutar man på den krävs kanske 4 grader innan det hörs att motorerna ändrar hastighet. Å andra sidan krävs bara 2 graders verklig lutning innan den börjar kompensera.
Här vore det fint med en servicemeny där man kan justera lutningsgivaren.

Tycker också att ena framhjulet går aningen tyngre än det andra, detta är kanske mer troligt orsaken.
Har ni behövt plocka isär och rengöra och smörja lagren till framhjulen?
Även min svänger svagt vänster. Funderar lite på om den kalibrerar den när den står i laddaren. Jag har laddaren i nedre ändan av gräsmattan, och den står nog inte 100% plant.
 
Henke2 skrev:
Blå går typ i luften under trappen och in på baksidan. Röd går under laddplattan i enlighet med manualen. :)
När din klippare skall ut, kommer den inte att krocka med verandabenet till vänster om slangvindan då, eller backar den tillräckligt långt för att missa.
 
MBygga skrev:
När din klippare skall ut, kommer den inte att krocka med verandabenet till vänster om slangvindan då, eller backar den tillräckligt långt för att missa.
Den har klarat sig bra, men den är ju slumpstyrd med och gillar inte att backa kort och många gånger. Slangvindan är en test för att blockera hålet där den inte behöver gå in och backa fast sig. Den gör det inte ofta men det hände någon gång. Klipparen är tyst men om den kör flipper på stenplattan nedanför sovrummet så låter det för mycket ;)
 
Hallå alla landroid ägare samt blivande. Tänkte ge en liten uppdatering från mina erfarenheter av Landroiden.
Jag har haft min nu i en månad ungefär.

1. Jag klagade på att den hade börjat låta. Detta händer varje gång efter att jag själv gör rent knivarna på undersidan. Jag brukar se till att de lätt kan snurra 360grader på plattan. Som de gjorde när man köpte den. Iaf, när den väl gått ett tag brukar det fastna gräs som gör att de sitter statiska på plattan. När den väl gör det så låter den inget. Ljudet när den snurrar är som att likna den med ett brummande kylskåp.

Jag har byggt den ett litet hus, och jag måste säga att jag är över förväntan nöjd med denna robot. Det är en riktigt jäkla bra maskin. Den känns smart och snabb!

Den har endast en gång smitit utanför klippområden, detta av oförklarliga skäl. Den har fastnat någon gång, men det var inte robotens fel.

Minus för klipparen är enligt mig:
1. Kantklippningen. Ok, man kan lyfta ut den och trycka på hemknappen och låta den gå ett varv och klippa. Men annars tycker jag att den borde ha en automatisk funktion för detta.
2. Regnsensorerna på min sitter fel. Den nyaste versionen av Landroid har ju en bättre placering dock.

Nu får vi bara hoppas att det är kvalitet som håller länge!
 
  • Gilla
buregatan
  • Laddar…
Vad vet vi ang vändning vid mekaniskt stopp? När den träffar slingan verkar den försöka göra 90grader, alltså 20grader in 70grader ut. Det kan ju kvitta egentligen, den studsar vidare åt samma håll som den kom.

Mekaniskt stopp då... Tidigare i tråden tyckte vissa att den bara svänger åt ett håll och andra att den verkar veta vart den skall. Min fastnar i stim så att säga. Gör jag ett test så kan jag ta gift på att den alltid svänger höger tex, 10ggr i rad säkert. Men jag har sett den svänga vänster också och då flera gånger i följd.

Vad vet vi om styrningen här? Har det att göra med hur den träffade slingan sist?
 
Henke2 skrev:
Vad vet vi ang vändning vid mekaniskt stopp? När den träffar slingan verkar den försöka göra 90grader, alltså 20grader in 70grader ut. Det kan ju kvitta egentligen, den studsar vidare åt samma håll som den kom.

Mekaniskt stopp då... Tidigare i tråden tyckte vissa att den bara svänger åt ett håll och andra att den verkar veta vart den skall. Min fastnar i stim så att säga. Gör jag ett test så kan jag ta gift på att den alltid svänger höger tex, 10ggr i rad säkert. Men jag har sett den svänga vänster också och då flera gånger i följd.

Vad vet vi om styrningen här? Har det att göra med hur den träffade slingan sist?
Min svänger både vänster och höger men svårt att avgöra vad som ger vad. Min 1.0 är mer förutsägbar, krockar den med t.ex. väster flygel svänger den vänster efter att den backat och vise versa med höger.
En sak jag inte fått bekräftat på min fråga är om fler sett att M ändrar kurs utan synbar anledning mitt på gräsmattan, ibland lite och ibland riktigt mycket, t.o.m. nära 180 grader. Det händer dock bara då och då och jag blir inte klok på vad som triggar detta. Svärfars M med senaste mjukvaran gör samma sak och på 1.0 tråden har Thomas_2 sett samma förfarande med sin helt uppgraderade L variant men här på forat har ingen bekräftat att de sett detta hända.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Min svänger både vänster och höger men svårt att avgöra vad som ger vad. Min 1.0 är mer förutsägbar, krockar den med t.ex. väster flygel svänger den vänster efter att den backat och vise versa med höger.
En sak jag inte fått bekräftat på min fråga är om fler sett att M ändrar kurs utan synbar anledning mitt på gräsmattan, ibland lite och ibland riktigt mycket, t.o.m. nära 180 grader. Det händer dock bara då och då och jag blir inte klok på vad som triggar detta. Svärfars M med senaste mjukvaran gör samma sak och på 1.0 tråden har Thomas_2 sett samma förfarande med sin helt uppgraderade L variant men här på forat har ingen bekräftat att de sett detta hända.
Har jag aldrig sett. Dock så kan den snurra 180 grader när den träffar på slingan för hemgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.