Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Akahigi
Lite mycket att spränga mullvadar, även för mig. :S
 
KnockOnWood skrev:
Helioz, du har angivit som boendeområde att du är en "International User".

Bor du på Mars eller på Månen?

Men passa dig när du öppnar fönstret för att släppa ut flugan:
Du riskerar att släppa in en mygga samtidigt ;)

PS
Hälsa blomkålen!
Ah, självklart har du inga motargument utan väljer att skämta bort det hela, skulle väl inte förväntat mig mycket mer.
 
Helioz skrev:
Ah, självklart har du inga motargument utan väljer att skämta bort det hela, skulle väl inte förväntat mig mycket mer.
Ja, om du lägger av din överlägsna godhetsattityd, så kanske vi kan mötas någonstans.

Men folk som påstår sig inte ens slå ihjäl en fluga eller mygga ser jag tyvärr bara som hycklare.
Var går gränsen för dig? Äter du ost full av or? Gullar med vägglössen? Kelar med fästingar?
Nej visst ja, du är väl vegan.

Vet du förresten hur mycket purjolöken lider när man skär i den?
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
fn76 skrev:
Men nu skrev ju KnockOnWood att han var rädd om sina daggmaskar. Om han låter mullvaden leva så dör ju daggmaskarna. Hur ska man välja här?
En del djur klassar vi som skadedjur och produkter utvecklas för att mota bort eller ta bort dessa. Och skadedjur är ju egentligen djur på fel ställe. En råtta i skogen är väl ingen fara men när de i den Brf jag bodde i en gång i tiden började dyka upp i avlopp och ventilationshål när folk stod och duschade blev det liv. Inte kunde vi i styrelsen då säga "du kan väl klappa dom, dom är ju så gulliga". Nej, vi beslutade för att installera mekaniska råttdödare som tog livet av dem på under en sekund, mycket bättre än råttgift som dödar mycket långsammare..
Mullvaden lever sitt naturliga liv utan tankegång på om den äter upp daggmaskarna som lever i KnockOnWoods trädgård. Han är inte och kan inte vara ägare till vare sig dessa daggmaskar eller mullvadarna och har därför ingen rätt att bestämma vilken av dem som får leva.

Självklart måste vi hantera skadedjur som bär på smittor och sjukdomar, både för vår och djurens skull. Men att döda djur som inte gör någon som helst skada förutom att irritera oss är helt moraliskt förkastligt.

Bara för att vi är den enda självmedvetna arten och dessutom högst i alla näringskedjor ger oss inte oinskränkt makt att bestämma vilka andra djur som får leva eller dö. Vi har istället ett ansvar att inte skapa onödigt lidande och död samt värna för de icke självmedvetna varelserna.
 
  • Gilla
bumpaberra
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Lite mycket att spränga mullvadar, även för mig. :S
Vad säger du om råttor?
Hört talas om råttfällor och råttgift?

Vet du att vargar är fritt byte i sameland och jagas med helikopter?
Att mårdhund är fritt byte i hela Sverige och skall utrotas?

Att man "mördar" miljarder med mygg i Färnebo - Gysinge - Sandviken


Det är lätt att vara "god" i vår ombonade civilisation.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, om du lägger av din överlägsna godhetsattityd, så kanske vi kan mötas någonstans.

Men folk som påstår sig inte ens slå ihjäl en fluga eller mygga ser jag tyvärr bara som hycklare.
Var går gränsen för dig? Äter du ost full av or? Gullar med vägglössen? Kelar med fästingar?
Nej visst ja, du är väl vegan.

Vet du förresten hur mycket purjolöken lider när man skär i den?
Gränsen går vid varelser som är medvetna, kan känna smärta och har förmåga att uppleva. Purjolök har inte dessa förmågor. Hamnar jag i en situation där det står mellan mitt liv och ett djurs liv så väljer jag mitt liv.
 
  • Gilla
Doktorstygge
  • Laddar…
Helioz skrev:
...
Självklart måste vi hantera skadedjur som bär på smittor och sjukdomar, både för vår och djurens skull. Men att döda djur som inte gör någon som helst skada förutom att irritera oss är helt moraliskt förkastligt...
Varför skriver du om saker som du inte vet det minsta om?

Mullvadshögarna medför att jag får jordbakterier i mitt ensilage.
Dessa bakterier gör att det bildas botulinumtoxin i ensilaget, vilket gör att kossorna och fåren dör.

Men skit samma tycker du, där du bor på Mars i din sterila miljö är allt lugnt och fint bara ni släpper ut flugorna.

Och äter man annat än brysselkål får man väl skylla sig själv :confused:
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Bra att du använder humana fällor när du avlivar dessa (skadedjur) mullvadar så dom slipper lida i alla fall.
För 30år sedan var jag i Danmark och fick bevittna en avlivning av en mullvad med en golfklubba :x.
Mullvaden stack upp skallen ur hålet och den tokiga dansken fick in ett praktslag , dock tror jag det var ren tur men äcklad blev jag av hanteringen samt att det skvätte grejor överallt.:thumbdown:
.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
KnockOnWood: Det finns några här i Skåne som är i akut behov av en sådan där manick! Snart ingen gräsmatta kvar... Har du någon inköpsadress?
 
Haha, det tog 8 minuter efter mitt inlägg för en foliehatt att komma fram! Jag antar att det inte kan vara seriöst, jag menar att skriva att

Helioz skrev:
[...] Hamnar jag i en situation där det står mellan mitt liv och ett djurs liv så väljer jag mitt liv.
är med väldigt stor sannolikhet att inte hålla sig till sanningen. Har Helioz alltså aldrig hamnat i en sådan situation? Det kan ju hen aldrig ha eftersom hen inte skulle överlevt den...

Nej, nu är det dags att överge denna tråd som högst troligen kommer spåra ur illa kvickt. Men tack KoW för din allmännyttiga informationsspridargärning.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
DanielF skrev:
KnockOnWood: Det finns några här i Skåne som är i akut behov av en sådan där manick! Snart ingen gräsmatta kvar... Har du någon inköpsadress?
Lägger upp fullständig info i morgon (tror faktiskt att det var en skåning som tipsade mig).
Skall bara skaka av mig lite djurrättsaktivister och sova en stund.
Lovar att återkomma!
 
  • Gilla
Huskramar och 1 till
  • Laddar…
Coooolt :)
 
jonmo skrev:
Haha, det tog 8 minuter efter mitt inlägg för en foliehatt att komma fram! Jag antar att det inte kan vara seriöst, jag menar att skriva att
Helioz skrev Visa original
[...] Hamnar jag i en situation där det står mellan mitt liv och ett djurs liv så väljer jag mitt liv.



är med väldigt stor sannolikhet att inte hålla sig till sanningen. Har Helioz alltså aldrig hamnat i en sådan situation? Det kan ju hen aldrig ha eftersom hen inte skulle överlevt den...

Nej, nu är det dags att överge denna tråd som högst troligen kommer spåra ur illa kvickt. Men tack KoW för din allmännyttiga informationsspridargärning.
Jag vet inte om jag misstolkade Helioz, men jag förstod honom (henne?) så att han (hon?) skulle välja att leva i stället för att myggan skulle få den förmånen. Men jag kan ha fattat fel.

Men visst är det intressant!
Första gången vad jag minns att en sådan här diskussion har förekommit här på Bygga Hus-forumet.
Hallå alla, göm musfällorna, moralpolisen är här :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte om jag misstolkade Helioz, men jag förstod honom (henne?) så att han (hon?) skulle välja att leva i stället för att myggan skulle få den förmånen. Men jag kan ha fattat fel.
Sant, det var nog jag som läste slarvigt och det är därmed möjligt att min poäng faller rätt platt. Ber om ursäkt till alla inblandade och alla vars tid jag slösat.

KnockOnWood skrev:
Men visst är det intressant!
Första gången vad jag minns att en sådan här diskussion har förekommit här på Bygga Hus-forumet.
Hallå alla, göm musfällorna, moralpolisen är här :wow:
Om du med "en sådan här diskussion" menar specifikt huruvida man får döda mullvadar så är det korrekt. Om du däremot menar en diskussion som har potential att bli, och i viss mån redan är, infekterad, så undrar jag hur du kunnat skrapa ihop 7500 inlägg och fortfarande missat de otaliga trådarna om Festools överlägsenhet eller amorteringars vara eller icke vara. :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
peternicklas
Svårt med ämnen av denna karaktär. Har under många år svårt för att acceptera fiskmåsar. De skiter ner, attakerar och allmänt stör allt och alla. Var igår uppe på taket och spolade bort det som skulle bli ett bo för ett fiskmåspar. Nu var det inga ägg i "boet" MEN det hade inte stoppat mig. Hade jag låtit fiskmåsarna bygga färdigt sitt bo och fått föda upp ett par ungar så hade sommaren varit borta. Inte kunna gå ut i sin egen trädgård utan att bli attakerad av fiskmåsföräldrarna. Men detta kanske man hade kunnat leva med, det hade dock varit svårare att acceptera alla grannars ilska för att man inte gjorde något åt boet. Vad menar jag då med detta inlägg. Som KOW skrev så får det allvarliga konsekvenser för hans kor och får vilka plågas tills döds om de äter dålig ensilage. Det måste vara upp till var och en hur man hanterar olika former av skadedjur. Ett annat exempel är t.ex. maskrosor, en trädgård full av dessa och som inte tas bort innan de avger sina "barn" kommer inte vara populärt bland grannarna. Garanterar att Helioz hade gjort likadant om en granne hade mullvadar och lät dem vara när de något år senare invaderar Helioz trädgård, då är det inte lika lätt att vara kritisk.
KOW, lägg ut adressen till där du köpt vapnet, låt sedan en moderator stänga tråden för den har INGET slut. Helioz, låt det vara upp till var och en och att göra en avvägning vilket som är mest lämpligt. Mullvadar eller kor och får. där de sistnämnda även råkar vara en levebröd. Och, jag HATAR fiskmåsar..
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.