Nicke Nyfiken
elwis4 skrev:
Har funderat på den varianten med. Blir krångligare om man vill flytta studsmattan
Jag har satt brädor längs medarna för att jag vill flytta studsmattan. Gräsmattan ser rätt trist ut om studsmattan står på samma ställe hela tiden. Nu har jag lärt ungarna att de alltid ska flytta studsmattan en meter eller mer innan de börjar hoppa. Så nu blir den flyttad flera gånger i veckan och Landy kan klippa utan problem.
 
Har en fundering kring den långa elkabeln till Landroid. Jag har ett eluttag utomhus som ligger nära laddplattan. Nu ser det inte speciellt snyggt ut att ha en lång elkabel ligga vid eluttaget som sitter placerat på altanen, söderläge varmt. Funderar på att dra elkabeln genom en tilluftsventil in i garaget, slipper borra hål. Är detta tillåtet rent elsäkerhetsmässigt? Det är den grova kabeln som ska passera väggen genom ventilen och det är väl bara 24 v DC i den. Någon som vet?
 
lma skrev:
Har en fundering kring den långa elkabeln till Landroid. Jag har ett eluttag utomhus som ligger nära laddplattan. Nu ser det inte speciellt snyggt ut att ha en lång elkabel ligga vid eluttaget som sitter placerat på altanen, söderläge varmt. Funderar på att dra elkabeln genom en tilluftsventil in i garaget, slipper borra hål. Är detta tillåtet rent elsäkerhetsmässigt? Det är den grova kabeln som ska passera väggen genom ventilen och det är väl bara 24 v DC i den. Någon som vet?
Ja, det är 24-28 V spänning i den kabeln så det är inga problem. Däremot är det inte tillrådigt att ha själva laddaren utomhus, den måste vara väder och vindskyddad i alla fall.
 
  • Gilla
lma
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Har provat lite olika tillvägagångssätt och den är inte helt logisk. Om man trycker Hem innan en schematid under samma dag börjar går klipparen hem, laddar sig och väntar sedan på schemattiden och går då ut. Går det till nästa dag innan schemat startar hinner den tröttna och stänger då av sig! Så det verkar som du skriver att den väntar en viss tid (Hur länge kan man undra?) på nästa kommando, antingen manuell Start eller t.ex. schemakommando, sen stänger den av sig.
Vill man inte att den skall stänga av sig måste man trycka på Start, även utanför schematid, och låta den köra en cykel, för att sedan gå in och ladda och vänta på nästa schematid. Då stänger den aldrig av utan väntar troget i flera dagar om så är fallet.
Jag körde en kantklippning i fredags efter avslutad schematid. Den gick snällt hela varvet och in i laddaren och började ladda. När den var fulladdad gick den över i väntläge. "Fulladdad Inväntar schematid" på displayen. Eftersom jag inte kör på helgerna har den inte varit ute sedan dess. Kollade precis på displayen och den visar fortfarande "Fulladdad Inväntar schematid" Så min Landy verkar inte lika otålig som din är. ;-)
 
Efter ungefär två veckor börjar den gå med färre och färre avbrott. Man lär sig och plockar löpande bort de små problemen den kör fast på. Hitintills har det inte varit klipparens fel att den kört fast utan det har varit beroende på att man varit utanför rekommenderad användning i manualen. Min slänt där den trillade ned är 10grader i snitt med just där klipparen passerar är det 20grader vilket är över specen, så egentligen inte klipparens fel.

Vände knivarna nu efter två veckor med när den sågat ned allt som sticker upp och jag plockat bort massa sten och kvistar som är i vägen, så nu skär den gräset mycket bättre med.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Jag körde en kantklippning i fredags efter avslutad schematid. Den gick snällt hela varvet och in i laddaren och började ladda. När den var fulladdad gick den över i väntläge. "Fulladdad Inväntar schematid" på displayen. Eftersom jag inte kör på helgerna har den inte varit ute sedan dess. Kollade precis på displayen och den visar fortfarande "Fulladdad Inväntar schematid" Så min Landy verkar inte lika otålig som din är. ;-)
Ja, jag har tyckt att min Lill-Robban gjort så också tills i morse när den plötsligt var släckt. Får kontrollera igen, kanske en engångsföreteelse.
 
Ang. regnsensorn tycker jag det är bra att den reagerar lite trögt, dvs att den klipper även om det duggregnar en hel dag. Om den varit ute och klipp torrt gräs i en vecka sitter det en massa bös på knivarna som man måste skrapa bort. Häromveckan såpass mycket att knivarna bara klippte på halva sin längd. Har den varit ute och kört i fuktigt gräs är knivarna blank och fina! Däremot sitter halva gräsklipparen kvar i kåpan men det gör ju inte så mycket.
 
Min Landroid har börjat dra åt vänster. Lutningsgivaren visar ca 2 grader när den står plant. Misstänker därför att den ligger och kompenserar en lutning som inte finns, men lutar man på den krävs kanske 4 grader innan det hörs att motorerna ändrar hastighet. Å andra sidan krävs bara 2 graders verklig lutning innan den börjar kompensera.
Här vore det fint med en servicemeny där man kan justera lutningsgivaren.

Tycker också att ena framhjulet går aningen tyngre än det andra, detta är kanske mer troligt orsaken.
Har ni behövt plocka isär och rengöra och smörja lagren till framhjulen?
 
  • Gilla
gees
  • Laddar…
martin43 skrev:
Ang. regnsensorn tycker jag det är bra att den reagerar lite trögt, dvs att den klipper även om det duggregnar en hel dag. Om den varit ute och klipp torrt gräs i en vecka sitter det en massa bös på knivarna som man måste skrapa bort. Häromveckan såpass mycket att knivarna bara klippte på halva sin längd. Har den varit ute och kört i fuktigt gräs är knivarna blank och fina! Däremot sitter halva gräsklipparen kvar i kåpan men det gör ju inte så mycket.
Håller med, den klipper ju dessutom lika bra i lite fukt, men regnar det för mycket kan det bli lerigt i vissa hörn så då är det lika bra att den går tillbaka.
 
martin43 skrev:
Lutningsgivaren visar ca 2 grader när den står plant.
Var hittar man lutningsgivaren?
 
milu02 skrev:
Var hittar man lutningsgivaren?
Tryck 2 på knappsatsen så kommer det fram en massa godsaker. Luta den åt sidan resp fram och tillbaka så ser du vilka siffror som är vilka.

Jag skickade just ut den på den dyngsura gräsmattan, fortfarande med duggregn. Ska se vad som händer.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Går det att ställa känsligheten på regnsensorn? Min klippare kör glatt på i fullt regn och det känns sådär... Vill hellre att han går in o vilar sig när det regnar.
 
Har precis lagt färdigt kabeln och provkört min klippare i småregn, kantklippning. Fick till kabeln ganska bra på första försöket. Dock har jag för stort avstånd till kanten vid några platser så där blir det till att flytta den lite närmare hindren.
Märkte dock ett problem vid start....
Jag har laddaren står under min veranda, för att skydda den både mot väder, vind och tjuvar...Har huset till höger om laddaren om man tittar bakifrån, pilen på laddaren pekar alltså ut mot gräsmattan (verandan)...
Lite trångt.....den backade ut så fint från laddaren, svängde sedan vänster, kände av "ut-tråden" men svängde där åt höger (fel håll) och tänkte ta sig förbi laddstationen istället för att följa kabeln åt vänster och ut på gräsmattan.....
Såg något inlägg tidigare om någon som lagt på samma sätt och verkar ha fått det att fungera...hade lagt ut skiss och allt...

Är det något avstånd jag behöver hålla för att klipparen skall känna av "ut-tråden" och gå åt rätt håll?

/Anders
 
peternicklas
CAH skrev:
Har precis lagt färdigt kabeln och provkört min klippare i småregn, kantklippning. Fick till kabeln ganska bra på första försöket. Dock har jag för stort avstånd till kanten vid några platser så där blir det till att flytta den lite närmare hindren.
Märkte dock ett problem vid start....
Jag har laddaren står under min veranda, för att skydda den både mot väder, vind och tjuvar...Har huset till höger om laddaren om man tittar bakifrån, pilen på laddaren pekar alltså ut mot gräsmattan (verandan)...
Lite trångt.....den backade ut så fint från laddaren, svängde sedan vänster, kände av "ut-tråden" men svängde där åt höger (fel håll) och tänkte ta sig förbi laddstationen istället för att följa kabeln åt vänster och ut på gräsmattan.....
Såg något inlägg tidigare om någon som lagt på samma sätt och verkar ha fått det att fungera...hade lagt ut skiss och allt...

Är det något avstånd jag behöver hålla för att klipparen skall känna av "ut-tråden" och gå åt rätt håll?

/Anders
Den känner inte av någon tråd vid utgång. Är det så att den backar ut, startar och sedan stöter på tråden så vänder den. Ändra slingan så att den har fritt när den går ut. Vilken skiss?
 
peternicklas skrev:
Den känner inte av någon tråd vid utgång. Är det så att den backar ut, startar och sedan stöter på tråden så vänder den. Ändra slingan så att den har fritt när den går ut. Vilken skiss?
Har för mig jag såg tidigare hur någon skulle ha klipparen under altanen...han visade med en skiss...någon annan svarade med en annan skiss där det hade ändrats lite kabeldragning...

Hur menar du att jag skall lägga tråden? Jag måste ju ansluta tråden till laddaren. Laddaren står cirka 1 1/2 meter in under altanen och den backar ju inte så långt när den skall ut, den kommer alltså inte ut på gräsmattan genom att backa....... Saken är den att jag måste nästan ha den så långt in för att få till en raksträcka innan den dockar med laddstationen...Eller kan jag krympa ner raksträckan för att kunna ha laddaren längre ut? Jag har en 90 graders-böj precis innan verandan... :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.