Henke2 skrev:
Jag hade hellre sett att den backade i en båge för att sedan köra fram i en båge. samma resultat men med mindre risk för slir och slitage på gräsmattan. När ett hjul går framåt och ett bakåt så maskinen snurrar på stället så frestar det på grejorna i mina ögon.

Vad tros?


[bild]
Vissa modeller känner inte av tråden när de backar. Så de kan smita om den backar i ett hörn.
( kan inte minnas om det var min Tianchen eller LD'n, eller bägge, som gjorde så )

Däremot hade det varit snyggt om den väjde från linan i en sväng, genom att bromsa eller stoppa innerhjlet. Då slapp man start/stopp momenten som trasslar till det.
 
är i köpetankar av en landroid
en fundering....
Vi, som så många andra, har en studsmatta i trädgården. Vad jag har forstått så är rekommendationen att göra e ö kring denna. Vet många som i stället har satt brädor kring medarna och låter roboten krocka mot dessa. Tycker detta verkar smidigare.
Vad har ni för tankar kring detta? Är detta att rekommendera?
 
gnuttisch skrev:
Jo, men nu efter att det har regnat bra i en 45 minuter så borde den väl fatta? Så jag gick ut och drog ett fuktigt finger över sensorn och då sa den regn och körde hem. Så den funkar ju men min är kanske lite fredags trött bara :)
Det behöver regna kraftigt för att den skall reagera, det är för att den klipper ju i princip lika bra i regn så det gör ju inget att den är ute förutom att den gräsar ner sig en del. Blir det väldigt kraftigt regn går den dock in då det ju kan bli lerigt om den kör då. Så funkar även min 1.0'a.
 
eleson skrev:
Vissa modeller känner inte av tråden när de backar. Så de kan smita om den backar i ett hörn.
( kan inte minnas om det var min Tianchen eller LD'n, eller bägge, som gjorde så )

Däremot hade det varit snyggt om den väjde från linan i en sväng, genom att bromsa eller stoppa innerhjlet. Då slapp man start/stopp momenten som trasslar till det.
Min 1.0'a svänger mjukare genom att bara bromsa innerhjulet och köra framåt med det andra, medan min M svänger mer tvärt genom att backa med innerhjulet och köra fram med ytterhjulet. Upplever 1.0 mönstret lugnare och snabbare så man undrar ju varför de ändrat.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
peternicklas
elwis4 skrev:
är i köpetankar av en landroid
en fundering....
Vi, som så många andra, har en studsmatta i trädgården. Vad jag har forstått så är rekommendationen att göra e ö kring denna. Vet många som i stället har satt brädor kring medarna och låter roboten krocka mot dessa. Tycker detta verkar smidigare.
Vad har ni för tankar kring detta? Är detta att rekommendera?
Jag har grävt ner ställningen c:a 15 cm. Klipparen kör då över medarna och krockar mot de tunna rören. Fungerar mycket bra.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Jag har grävt ner ställningen c:a 15 cm. Klipparen kör då över medarna och krockar mot de tunna rören. Fungerar mycket bra.
Har funderat på den varianten med. Blir krångligare om man vill flytta studsmattan
 
peternicklas
elwis4 skrev:
Har funderat på den varianten med. Blir krångligare om man vill flytta studsmattan
Studsmattan står på samma ställe året runt. Jag plockar bara in mattan, fjädrar samt nät med tillbehör.
 
Som jag skrev tidigare hade jag 2 öar runt en ekstubbe ca 45cm i diameter och en sten som stack upp ur gräsmattan. Bestämde mig för att robotsäkra tomten. Stubben tog jag hand om förra helgen och idag började arbetet med stenen. Den var 25-30cm i diameter. Men när jag började frilägga den så var den mer än 1m i diameter :confused:. Så betongkap och slägga har fått jobba idag! . Hoppas man kommer upp ur sängen imorgon, så man kan avsluta det man påbörjat.. Hela kroppen värker. Inser att en kontorskropp inte är avsedd för grovarbete :p. Var det någon som sa att det är mindre arbete med en robotklippare? 20140510_160644_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
I bland blir det bara för mycket. :p
20140510_182828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fin fickparkering :p
 
peternicklas
Börje 51 skrev:
I bland blir det bara för mycket. :p
Vad har hänt. Något som har skrämt den?
 
  • Gilla
MrMad och 1 till
  • Laddar…
När bordet står upp, så kan droiden köra under de längsgående strävorna och till och med lyfta bordet något, här har dock bordet vält också. Jag får väl ställa rejäla stolar rund bordet, som skydd.
 
Kolla så att inte regnsensorn är smord eller att det är fett på den, vattnet stöts då bort.
Min går hem när det böjar duggregna
 
wedberg skrev:
Kolla så att inte regnsensorn är smord eller att det är fett på den, vattnet stöts då bort.
Min går hem när det böjar duggregna
Har du gamla eller nya M versionen? På den gamla sitter regnsensorn nedsänkt och samlar lätt vatten så att sensorn ger utslag, däremot tar det längre tid för den att torka. På den nya sitter sensorn på en helt slät yta, dvs. kommer det bara lite vatten rinner det bort direkt = mer vatten behövs för utslag men den torkar snabbare. Sen har du förstås rätt i att man måste hålla sensorn ren och fettfri för att det skall fungera som tänkt.
 
depalma skrev:
Enligt supporten så är det så klipparen ska bete sig. Har man kört klipparen hem manuellt genom Hemknappen så väntar den sedan en viss tid på nästa manuella kommando. Får den inget kommando inom den utsatta tiden stänger den av sig.
Min klippare gör exakt detta. Räcker att trycka på start när den kommit till laddplattan efter sin hemgång så går den ut enligt schema igen sen. Detta förutsätter ju då givetvis att den inte har schema tid när du trycker start för då knallar den ut direkt igen.
Har provat lite olika tillvägagångssätt och den är inte helt logisk. Om man trycker Hem innan en schematid under samma dag börjar går klipparen hem, laddar sig och väntar sedan på schemattiden och går då ut. Går det till nästa dag innan schemat startar hinner den tröttna och stänger då av sig! Så det verkar som du skriver att den väntar en viss tid (Hur länge kan man undra?) på nästa kommando, antingen manuell Start eller t.ex. schemakommando, sen stänger den av sig.
Vill man inte att den skall stänga av sig måste man trycka på Start, även utanför schematid, och låta den köra en cykel, för att sedan gå in och ladda och vänta på nästa schematid. Då stänger den aldrig av utan väntar troget i flera dagar om så är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.