Mikael_L
peternicklas skrev:
Jag skulle vara väldigt försiktig men ett sådant påstående. Vissa, rätt många, av de billiga obromsade slöpvagnarna är rena skräpet om det kommer till att lasta tungt. Bara att titta på konstruktionen så syns det att de är rätt så klena. Dessa är byggda så lätta som möljigt för att kunna lasta några kilo mer.
Ja du kan givetvis ha rätt, men då betyder det i sin tur att dom egentligen är för klena för att tåla nominell last vid normalt bruk, också.
Dvs att även inom specad maxlast får man se till att köra sakta och undvika ojämna vägar. :(
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ja, skulle de inte klara den extrabelastningen med låg hastighet och försiktig körning, hur klarar då kärran 80km/h med maxlast och lite tjälskador.
Har en kärra inte dessa marginaler skulle jag inte vilja ha den kopplad till min bil.
 
Hemmakatten
Norrhyttan skrev:
Absolut inte. Sluta hitta på. Dragbilens trafikförsäkring gäller även för släpet.
Du har rätt Norrhyttan. Jag tänkte fel eftersom jag faktiskt betalar försäkring för släpet. Min försäkring omfattar Delkasko (brand, stöld, skada, rättsskydd) och Vagnskada (vid trafikolycka, avsiktlig skadegörelse o annan yttre olyckshändelse). Totalt kostar premien 437 kronor per år.

Fordonsskatt betalar vi inte eftersom släpvagnens totalvikt är max 750 kg. Släpvagnar med en totalvikt över 750 kg skall betala fordonsskatt.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1399713491.473090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Impulskontrollen mättad för stunden 👍
 
Hemmakatten
Vad är det för märke? Den ser lite liten ut, men jag antar att den tar 120cm gipsskivor. Trevligt med stödhjul också, det har vi inte på var vagn. Mycke nöje med vagnen.:)
 
Hemmakatten skrev:
Du har rätt Norrhyttan. Jag tänkte fel eftersom jag faktiskt betalar försäkring för släpet. Min försäkring omfattar Delkasko (brand, stöld, skada, rättsskydd) och Vagnskada (vid trafikolycka, avsiktlig skadegörelse o annan yttre olyckshändelse). Totalt kostar premien 437 kronor per år.
Ja, en tilläggsförsäkring typ delkasko är bra att ha, speciellt på ett släp som är värt något.
Vår gamla kärra kanske är värd 15.000 och där vi bor har jag aldrig hört att någon skulle blivit av med en kärra, dessutom står vår vagn alltid inomhus. Men skulle jag handla nytt någon gång blev det säkert med delkasko.
 
D09
Hemmakatten skrev:
Vad är det för märke? Den ser lite liten ut, men jag antar att den tar 120cm gipsskivor. Trevligt med stödhjul också, det har vi inte på var vagn. Mycke nöje med vagnen.:)
Den heter bas 250 ( wt trailer )

Mått: 2500 x 1250 x 920 mm

http://www.w-t.se/default.asp?p=1&sp=37

En grej som jag noterade nu när jag stannat till på vägen hem ( som jag totalt missat o kolla ) var öglor för spännband.

Har tänkt lägga en plåtskiva i botten för att skydda träskivan.

Får svetsa fast öglor i den.

Men det var faktiskt en besvikelse..

Dumt av mig att inte kolla upp, trodde givetvis att alla kärror hade sånt 😁
 
Kostar inte många spänn att köpa öglor och skruva dit.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du bör inte ha en plåtskiva ovanpå, det blir bara fukt och rost som resultat.
Ta det lite lugnt om du lastar stenkross dock.
Skivan håller 10år utan problem.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1399724932.461754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, då kom kärran till användning

En fundering

Lasten är ju ganska hög.

Tänker på vältrisk?
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Kör sakta i hårnålen bara .. ;)
 
D09 skrev:
Den heter bas 250 ( wt trailer )

Mått: 2500 x 1250 x 920 mm

[länk]
Jag förstår mej inte på specarna, vad har vagnen för totalvikt?
 
D09
mycke_nu skrev:
Jag förstår mej inte på specarna, vad har vagnen för totalvikt?
750kg
 
peternicklas
Norrhyttan skrev:
Kostar inte många spänn att köpa öglor och skruva dit.
Är inte säker att det blir lagligt, är reglerat genom lag. Öglorna ska sitta så de garanterar en viss belastning. Är kantlinan eller balk för dålig så sätter de bara i huvudramen. Jag köpte en riktig släp med öglor invändigt.=)
 
peternicklas
Mikael_L skrev:
Ja du kan givetvis ha rätt, men då betyder det i sin tur att dom egentligen är för klena för att tåla nominell last vid normalt bruk, också.
Dvs att även inom specad maxlast får man se till att köra sakta och undvika ojämna vägar. :(
De är dimensionerade för laglig last i laglig fart med ett underlag som de anser släpen ska rulla på. Laglig last och dålig väg i laglig fart kan mycket väl knäcka släpet, mer marginal har de inte. Många gånger är de dimensionerade för att rulla på motorväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.