Hej
Är alldeles ny på detta forum.
Jag är för tillfället utan gräsklippare och har kommit i köptankar på en Robotklippare.
Har en förhållandevis liten gräsmatta 300-400m2, dock lite krånglig, avlång och med en del rabatter.
Jag har fastnat för 3 olika modeller och undrar nu hur ljudnivåerna skiljer sig ifrån varann.
Dom olika modellerna är Automover 308, Robomow 306 och Landroid 2.0.
Det finns inga som har robotklippare i närheten där Jag bor så Jag har inte haft möjlighet att sett och lyssnat på någon av dessa.
Mvh J.
 
Hej jaka001, välkommen till vårt forum. Kan inte svaret på din fråga men jag såg att du hade postat det i fel forum så jag flyttar det hit istället.
 
peternicklas
Din fråga är svår att svara på. Min låter mindre än din... Vissa 308, vet inte hur många, har oljud från drivningen. Klippanordningen är samma mellan 308 och 2.0 och låter då ungefär lika mycket. 306 har jag inte sett. Generellt så säger väldigt många att 2.0 är en av de tystast klipparna. Tittar man på specifikationen så är nog 2,0 den tystaste.
 
Se inte enbart på på db. Velg den som har störst diameter på klippe-tallrik. Robomow har 28cm medan HQ 308 har endast 17cm Dette utgjør en jättestor skillnad i kapacitet.

De forskjellige fabrikaten uppgir kapacitet i antall m2 gresmatta den skal klara av at klippe, men de sejer ingenting om hur lång tid det tar. Det hadde varit interesant ock veta ... , men det er jo mulig å rekna ut ...

Totalt vil det utgjøre månge timmer ock sykluser laddning - klipp - laddning - klipp osv. innan den har slumpat till å klippe overalt.
 
jaka001 skrev:
Hej
Är alldeles ny på detta forum.
Jag är för tillfället utan gräsklippare och har kommit i köptankar på en Robotklippare.
Har en förhållandevis liten gräsmatta 300-400m2, dock lite krånglig, avlång och med en del rabatter.
Jag har fastnat för 3 olika modeller och undrar nu hur ljudnivåerna skiljer sig ifrån varann.
Dom olika modellerna är Automover 308, Robomow 306 och Landroid 2.0.
Det finns inga som har robotklippare i närheten där Jag bor så Jag har inte haft möjlighet att sett och lyssnat på någon av dessa.
Mvh J.
Varför tittar du på HQ308, AM305 borde ju räcka för dig och den är 4000 kr billigare och faktiskt lite tystare enligt spec. 61 db, medan AM308 och LD 2.0 har 63 dB i sin spec. Marginell skillnad dock, tror mer på att lyssna på ljudet då även ett lägre ljud kan störa mer om det låter illa, så att säga.
Sen har du ju Gardena R40Li som är ytterligare 1500 kr billigare och faktiskt lite tystare 58 dB.
Billigast är dock Landroid 2.0, kostar ca. 7800 kr och har framför allt högre kapacitet än Gardena 40 och HQ maskinerna så den klipper helt enkelt snabbare och minst lika bra och är som sagt ungefär lika tyst som de andra.
 
Tack för svar.
Det är svårt att svara på detta, det förstår Jag.
i mitt fall så bor Jag ute på "landet" men ganska tätt mellan husen och lite trafik på kvällar och nätter.
Gillar utseendet på Robomow klipparen men på dom klipp som finns på Youtube så tycker Jag att den verkar låta ganska högt i förhållande till dom andra två.
J.
 
MBygga skrev:
Varför tittar du på HQ308, AM305 borde ju räcka för dig och den är 4000 kr billigare och faktiskt lite tystare enligt spec. 61 db, medan AM308 och LD 2.0 har 63 dB i sin spec. Marginell skillnad dock, tror mer på att lyssna på ljudet då även ett lägre ljud kan störa mer om det låter illa, så att säga.
Sen har du ju Gardena R40Li som är ytterligare 1500 kr billigare och faktiskt lite tystare 58 dB.
Billigast är dock Landroid 2.0, kostar ca. 7800 kr och har framför allt högre kapacitet än Gardena 40 och HQ maskinerna så den klipper helt enkelt snabbare och minst lika bra och är som sagt ungefär lika tyst som de andra.
Jag tänkte att eftersom gräsmattan är lite komplicerad med en en hel del rabatter och kringelkrokar så kanske 308:an passar bättre.
Vad gäller Landroiden så tycker Jag att den verkar väldigt intressant, men saknar väl en guidekabel?
Gardenan har Jag tittat lite på men trott att den skulle vara alldeles för liten.
J
 
peternicklas
jaka001 skrev:
Jag tänkte att eftersom gräsmattan är lite komplicerad med en en hel del rabatter och kringelkrokar så kanske 308:an passar bättre.
Vad gäller Landroiden så tycker Jag att den verkar väldigt intressant, men saknar väl en guidekabel?
Gardenan har Jag tittat lite på men trott att den skulle vara alldeles för liten.
J
En komplicerad gräsmatta är inga problem för t.ex. Landroiden. Jag har mycket öar och annat skräp i vägen och det fungerar bra. Ljudet tycker jag är mycket viktigt, då faller rätt många klippare bort. Finns en del som håller på med Armaflex mm. för att få dem tystare. Allternativ är t.ex. Gardena och kanske någon annan. Bosch och några till försvinner snabbt om det är ljudet som avgör. Klippbredden har inte heller så stor betydelse, har de dålig styrning av logaritmen för klippningen så kan en klippare med bred klippytan vara sämre än med en som har en lite.
 
peternicklas skrev:
Klippbredden har inte heller så stor betydelse, har de dålig styrning av logaritmen för klippningen så kan en klippare med bred klippytan vara sämre än med en som har en lite.
Kan du forklare detta ...
 
rcjofo skrev:
Kan du forklare detta ...
Iden med slumpklippare är ju att de skall täcka av ett viss område under en viss tid. Till det är en avancerad logaritm utvecklad som skall styra klipparen i de fall den stöter på gränslina t.ex. så att den utan att överlappa altför mycket få allt klippt inom rimlig tid. Om man programmerat dåligt kommer den att köra oftare på samma ställen och då spelar det ju ingen roll hur brett den klipper, det blir ju inte mer klippt för det. Tror det är vad peternicklas menar. Bosch är ju klippskast ;) då den ju i princip aldrig klipper mer än en gång på varje ställe, hade den haft bredare klippbredd hade den ju förstås avverkat mer per tidsenhet.
 
Inser att detta med robotklippare är mer invecklat än Jag trodde.
Huvudsaken för mig är att den skall hinna med hela gräsmattan utan problem och att den skall kunna köras under natten vid behov och därför får den inte låta alltför mycket.
Om man skulle gå på HQ305/308, är den driftsäker eller brukar den finnas några problem som man bör veta om?.
J
 
Hej!
har själv en Landroid 2.0 och tycker att den går riktigt tyst.
Har också en smal korridor mellan fram och baksida på huset ( ca 1,5 m bred och 11 m lång), trodde faktiskt inte att den skulle fixa att gå där, men inga problem.
Är det något man kan hänga upp sig på så är det när den ska
söka sin laddstation. Kan då hända att den får gå 220 meter innan den är hemma i min trädgård
Det kan kännas onödigt men det är inga problem för den att göra det.
Sen är den ju snygg också.
 
Står nu mellan två stycken HQ305/308 eller Landroid 2.0.
Skiljer som sagt tidigare 2000/4000:- i pris beroende på vilken modell.
Antar att HQ inte är så mycket bättre, speciellt eftersom Landroiden klarar upp till 1000m2
Finns den nån skillnad mellan dessa som man bör ta med i beräkningen, nåt speciellt som brukar krångla eller som man går och irriterar sig på.
 
peternicklas
jaka001 skrev:
Står nu mellan två stycken HQ305/308 eller Landroid 2.0.
Skiljer som sagt tidigare 2000/4000:- i pris beroende på vilken modell.
Antar att HQ inte är så mycket bättre, speciellt eftersom Landroiden klarar upp till 1000m2
Finns den nån skillnad mellan dessa som man bör ta med i beräkningen, nåt speciellt som brukar krångla eller som man går och irriterar sig på.
Landroid; Om slingan installeras enligt boken så finns det inga problem som vi känner till idag. Tidigare version kunde vid regn rymma utanför slingan men detta är åtgärdat på ALLA klippare, både nya och gamla.
 
Husqvarnans största fördel gentemot Landroiden är att den inte går i exakt samma hjulspår när den ska hem, ingen risk för spårbildning. Plus guideslinga förstås som ytterligare bonus (för det har den väl?), särskilt värdefullt om man har en krånglig yttergräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.