Hej! Idag har det regnat kraftigt,och när jag ikväll skulle ändra körschema så kom det upp ett lustigt meddelande i klipparen. Tvätta inte klipparen med vatten! Använd borste ! Stod det i displayen. Klipparen har ju gått ute i ösregn förr, men jag har inte sett detta meddelande förut. Jag har senaste mjukvaran.
 
På senaste firmwaren har de lagt in det. Många rengjorde sin maskiner med vatten undertill. Detta kan skada elektroniken. Men regn ovanifrån ska de tåla utan problem.
 
Då borde ju klipparen ha någon form av regnsensor?
 
Klipparen ska klara att köra i regnväder. Men att tvätta den med vatten undertill får man inte, Då packningarna undertill krymper en del och risk för att vatten ska tränga in. Allt enl. Husqvarnas support.
Alltså ! Klipparen får köras i regnväder ! MEN INTE TVÄTTAS UNDERTILL NED VATTEN ! :D
 
Jeck skrev:
Då borde ju klipparen ha någon form av regnsensor?
Som sagt innan, de har inga problem med regn uppifrån. Regn är inte samma sak som att tvätta klipparen med vatten.

Däremot händer det att de är avspolade på undersidan med högtryckstvätt t.ex. Meddelandet lades in i senaste mjukvaran för att folk inte läser instruktionsböcker utan istället blir förbannade när en vattenfylld robotklippare inte täcks av garanti.

Till hösten kommer det även stå att klipparen ska laddas fullt innan vinterförvaring, av precis samma orsak. Ett batteri som är så urladdat att skyddselektroniken stängt av det är inte heller garanti nämligen, och det är lite tröttsamt att behöva hantera sådana grejer på våren. Ställer man undan klipparen fulladdad (som står i instruktionsboken alltså) så är det inga problem.
 
Instruktionsboken läser man väl innan man köper något. Hur ska man annars veta ett den klarar de krav man har.:)
Men vet själv genom mitt yrke att folk aldrig läser dessa.....:/
 
Men vad är det då som utlöser detta meddelande?
 
Jeck skrev:
Men vad är det då som utlöser detta meddelande?
Det är datumstyrt. Därför får man idag välja både språk och sedan land man är i vid uppstart av ny maskin, underhållsladdningsmeddelandet kommer inför vinterförvaringen och den kommer ju lite olika i olika länder. Rengöringsmeddelandet kommer lite då och då.

En del lär väl störa sig på meddelandena, men det är ju bara en extra knapptryckning. Det finns i vilket fall en bra anledning till att meddelandena finns där.
 
Jag har några frågor kring installation. Har precis köpt en 308. Har två gräsytor där klipparen behöver gå emellan. I passagen vill jag inte att den ska klippa eftersom det är lite ojämna stenar. Frågor således.

- Hur tätt kan kablarna ligga i passagen (gräns guide gräns)
- Kan man säga att den inte ska klippa längs guiden?

Mvh
 
OpiMaza
SimonZ skrev:
Jag har några frågor kring installation. Har precis köpt en 308. Har två gräsytor där klipparen behöver gå emellan. I passagen vill jag inte att den ska klippa eftersom det är lite ojämna stenar. Frågor således.

- Hur tätt kan kablarna ligga i passagen (gräns guide gräns)
- Kan man säga att den inte ska klippa längs guiden?

Mvh
Hos mig så ligger kablarna som tätast mellan 50-80cm

Den klipper inte när den ska "åka" ut till "fjärrsläppet" samma sak när den ska hem och ladda.
Problemet är väl om den hittar till passagen när den är ute och klipper, det är ju en trots allt en slumplippare.
 
Tack för svaret!

Frågan är hur tätt de kan ligga. Jag vill inte att den hittar passagen, men att den släpper i andra zonen typ varannan gång. Funkar tex gränskabel - 5cm - guidekabel - 5cm - gränskabel?
 
OpiMaza
Tror inte det kommer att fungera med så det avståndet. Du kommer att få massor med spår om den ska gå i samma spår varannan gång den ska klippa.
Ser i manualen att det ska vara minst 30 cm till begränsningsslingan så 60 cm skulle ju fungera.
Bäst är väl att prova med slingorna lösa uppe på marken.
 
Redigerat:
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Har en 305 som är inne på andra säsongen.
Nu när det är blött i gräset ser man ju bättre hur rakt den går eller inte. Är detta normalt att den lätt svänger med avrinningslutningen (väldigt svag lutning) jag har på tomten. Eller kan det bero på små gupp i marken alt mer gräs på ett hjul nu när det är fuktigt.
 
OpiMaza
Jag tycker faktiskt att min maskin gör precis tvärt om, dvs att om den kör parallellt med en lutning så svänger den svagt uppåt.
 
Gick efter den i går kväll och tittade. Har nog mycket med om det råkar vara gropa mm hur den går märkte jag. Gick ganska rakt annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.